Gå til innhold

Dere som har barn med matallergi - ang. barnebursdager..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn med matallergier, Hva gjør dere når barnet blir invitert i bursdag?

Sier dere ifra og forventer at vertskapet hensyntar det eller tar dere med mat selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her har alltid barna i mellom vært skikkelig flinke til å fortelle foreldrene sine at den og den har allergi og så har det blitt hensyn til -skikkelig hyggelig!

MEN aldri forventet av oss, vi sier ikke i fra -har ikke lyst til å gi de som planlegger selskapet noe ekstra å tenke på og med mindre vi får vite at det blir servert melkefritt så sender vi alltid med noe godt uten melk som f.eks litt godteri, en pakke med saft is etc. det blir vel mottatt og ikke noe problematisk i forhold til de andre barna da det er så mye de kan spise på festen alikevel.

Skrevet

Dersom du har ett barn med allergi så du ringer å spør hva de skal servere så du kan sende med noe tilsvarende som ditt barn kan spise. De fleste som har barn uten allergier, er uansett ikke godt nok satt inn i hvilke hensyn som må tas til at dette gjøres godt nok uansett og du må regne med at barnet får i seg noe som gjør h*n syk. Eksempel: Gutten din har melkeallergi og du sier i fra om dette. De skjønner at de ikke skal gi han kake med melk i, men mysepulver...det er jo ikke melk for det fleste...Og vips så er gutten din dårlig og utilpass i flere dager.

Skrevet

Har en gutt med cøliaki.

Han er veldig klar over sykdommen og er flink til å forsikre seg om at han tåler det han blir servert.

Når han blir invitert i bursdag ringer jeg og sier at han gjerne vil komme men at han har cøliaki. Så fortsetter raskt med å spørre om jeg skal ta med noe eller om et er noe annet jeg kan hjelpe med. Tipser også om at 123 produkter som er glutenfrie.

Forventer meg ingenting men vil opplyse om det siden jeg selv hadde følt meg skikkelig ille om det hadde kommet et barn i de bursdagene jeg arrengerer som ikke kan spise noe, eller som har med matpakke.

Alle med untak av en synes ikke dette er noe problem og ville lage noe som guttungen også tåler og ingenting gjør meg gladere enn det. :o)

Skrevet

Jeg hadde ring og sagt i fra. For å sjekke om de er klar over det og allerede har en plan, eller for å unngå at de blirfornærmet hvis han/hun hadde med matpakke.

Kommer det allergibarn i mine bursdager så sørger jeg for at de kan spise alt vi har. Orker ikke å tenke: "pass på at han holder seg unna nøttekaken, pass på at han holder seg unna nøttekaken, pass på at han holder seg unna nøttekaken") Men jeg er kokk og har vel kanskje litt mer peiling på det enn menigmann uten allergibarn har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...