Gjest Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Jeg vet jo at man rådes til å ikke spise det, men hvor farlig er det egentlig? Hva kan skje med barnet? Jeg spiste to skiver med spekeskinke i dag og tenkte ikke noe over det før etterpå.....kan jo ikke akkurat stikke fingrene i halsen heller da..
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Jeg spiser det kun varmebehandlet, tar ikke sjansen på å spise det ellers. Gå inn på matportalen , der står alt du lurer på
Dette er lykken på jord! Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Jeg lar være... men fy flate som det frister med spekemat! Hjemmelaget potetsalat, rødløk, tomatbåter og agurkskiver. Mmmmmmmmmm! Gleder meg til januar, da blir det spekemat koltbord!!!
Makko med to små gutter Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Det er to farer med å spise spekemat. Listeria og toksoplasmose. Begge er VELDIG sjeldent at man blir sjuk/smittet med noen av de, men begge er meget skadelige for fosteret. Ene tilfellet kan det dø og andre kan det få vannhode, hjerneskader og bli blind. Har selv fått toksoplasmose (antagelig rett før jeg ble gravid) er 16 uker på vei, og veit ikke om jeg har et levedyktig barn i magen :-(
Trollmor til 2 Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Jeg har spist spekemat ja. Hjemmelaget potetsalat og spekeskinke. Det smakte utrolig godt, men man får jo litt følelsen av å gjøre noe som er alvorlig farlig for barnet. Det som kan skje er at man kan få listeria og/eller toxoplasmose. Dette kan potensielt være dødelig for barnet. Nå skal det sies at det er en svært liten sjanse for at man skal få disse to sykdommene, men matportalen velger å anbefale gravide å holde seg unna sånn just in case. Nå mener jeg at det er mer skadelig for barnet å bekymre seg for alt mulig, men jeg forstår godt de som velger å holde seg unna de matvarene som potensielt kan skade barnet. Men så tenker jeg som så at dersom man skal forsøke å beskytte barnet fullstendig, vil man ikke kunne leve særlig behagelig. Da må man holde seg unna trafikken, stort sett sitte i ro og tenke hyggelige tanker. Satt på spissen selvsagt! Jeg har full forståelse for at mange gravide følger de anbefalinger som blir gitt, men jeg følger min egen magefølelse. Det gikk veldig fint første gang. Så gjenstår det bare å se om det går like bra denne gangen =)
maleen Skrevet 1. august 2010 #6 Skrevet 1. august 2010 Testet positivt for toksoplasmose sist gang jeg gikk gravid. Har du hatt Toksoplasmose så er ikke det skadlig for fosteret. De fleste som har hatt katter, har fått det, det er som en liten influensa og ferdig med det. Har du hatt det før graviditeten er det ikke noe å være redd for. Det er hvis du tester negativt på første undersøkelsen så kan det være skadelig for fosteret hvis du blir smittet under svangerskapet. Er som vannkopper har du hatt det så får du antistoffer og får det ikke igjen.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 Jeg spiste det ikke da jeg gikk gravid.. Men hjelpes så godt det var på barsel etter fødselen! Samboer var å kjøpte strandaskinke til meg og de serverte salami på barsel:) Nam Nam!
Makko med to små gutter Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Problemet hos oss er at de ikke greier å tidfeste når jeg har fått infeksjonen, det kan derfor ha skjedd under svangerskapet. Eneste jeg veit er at jeg testet negativt sist jeg var gravid.
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Salami er vel ok vel? Spiser det innimellom jeg... Den er vel varmebehandlet?
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 Nei, det kan jeg gjøre så mye jeg vil resten av livet. Jeg tar ikke noen risiko med nurket i magen!
Aliena Skrevet 2. august 2010 #11 Skrevet 2. august 2010 Spekemat har fristet ekstremt dette svangerskapet. Fant på en lur måte å spise spekemat med god samvittighet, lager pizza med spekeskinke på. Da blir den varmebehandlet og trygg og spise.
EnUndreneMor Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 når jeg var gravid første gang for tre årsiden, da ar det eneste jeg ville ha rømmegrøt og spekemat, og da spiste jeg det fire mnd i strekk omtrent:) kjenner jeg begynner å få de samme lystene nå, og da koser jeg meg med det:) er jo kjempe godt i denne varmen, og når man er kvalm demper den det:) men tror det ar større risiko for å få div sykdommer før, nå er rutinene så gode hos leverandørene:) spis og kos deg:) er bedre å tilfredstille lystene enn å være en tikkende bombe:) men meg om det:P
Hera_75 Skrevet 2. august 2010 #13 Skrevet 2. august 2010 Spiser du spekematen fersk og fin er det ekstremt lav risiko. Det er aldri påvist listeria i spekemat i Norge, så den risikoen er veldig overdrevet. Toxo kan være tilstede, men da skal du være maksimalt uheldig. Det er mye større sjanse for å bli smittet feks gjennom hagearbeid enn gjennom mat. Reiser du til varmere strøk derimot, skal du være forsiktig. Det er mye høyere forekomst av toxo i varmere land. Feks Spania, Kanariøyene..
Gutt 08 Jente11 Skrevet 2. august 2010 #14 Skrevet 2. august 2010 Trodde det jeg og, men er nok ikke det. Les bak på pakken så skal det stå der hvordan den er laget.
Jenny251210 Skrevet 2. august 2010 #15 Skrevet 2. august 2010 Nei det gjør jeg ikke, men har ufattelig lyst på det!!!!!
GogJSpentNå Skrevet 2. august 2010 #16 Skrevet 2. august 2010 Jeg har spist det helt til noen dager siden, da jeg kom på at man ikke skal det. Spiser det jo nesten daglig til frokost og kvelds, så tenkte ikke noe på at det var noen pålegg man ikke skal spise. Er bare 6 uker så har ikke hatt helt tid til å få oversikt på hva som er rett og galt å spise enda.. Ikke alt man husker fra sist.. Men er sluttet nå.. Klarer meg uten helt til jula og fenalåret kommer.. Mmmm, blir vanskelig og motstå fenalår, rømme og flatbrød. Men må man så må man.. Tar det kraftig igjen neste jul..
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 2. august 2010 #17 Skrevet 2. august 2010 Salami går under spekemat , så man skal helst holde seg unna det også . ( samt fårepølse)
pusseluskan Skrevet 2. august 2010 #18 Skrevet 2. august 2010 Jeg har frosset spekematen i 2 uker i dypfryseren.Da er man trygg for Toxoplasmose.Listeria er visst ikke funnet i norsk spekemat,så da burde en jo være på den trygge siden.Har salami og spekeskinke i fryseren.Deilig nå om sommeren sammen men melon,jordbær......
♥Mammatil3små♥ Skrevet 2. august 2010 #19 Skrevet 2. august 2010 Nei, holder meg unna mens jeg er gravid... Men er ikke så glad i det til vanlig heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå