Gå til innhold

Her er min lille plan for et sunnere liv:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt utrent, og ønsker å forbedre kondisjonen litt, samt gjerne gå ned et par kilo. Her er planen:

a) Dansetrening 1 gg pr uke

B) Hoppe tau i alle reklamepauser på TV

c) Alltid benytte manuell trapp

d) Kun spise snop og søtt f.o.m. fredag t.o.m. søndag

e) Ta 10 sit ups og 10 push ups hver kveld

Det høres nok ikke så heftig ut, men husk på at jeg er HELT utrent og eter det meste. Jeg er fra naturens side slank, men jeg har begynt å innse at det ikke varer evig, pluss at jeg gjerne vil leve lengst mulig.. Så hva tror dere? Any good?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en begynnelse i hvertfall :-) Ville kanskje rørt litt på meg hver dag. Gå en rask tur på minst 20 min hver dag burde være mulig? Litt mer etterhvert. Dette gjør underverker for kondisen. Og så kutte ned snop til kun 1 dag, ikke hele helgen. Og kanskje litt mer enn 10 sit-ups? Jeg var helt, helt utrent når jeg begynte i tidlig på sommeren, men jeg begynte på 100 sit-ups, nå tar jeg 150. Hoppetau er jo supert da, og dans :-)

Skrevet

Bevegelse gir meg energi hvertfall:)

Men sukker/godteri fredag, lørdag og søndag er faktisk halve uke. Du ville nok tjent energimessig på å holde deg til en av de kveldene. Blodsukkeret burde vel være stabilt litt mer enn bare halve uken:)

Skrevet

Som de over her sier, hold deg til godis max en dag i uken.

10 situps er omtrent ingenting, gang det med 5 så får du ihvertfall litt effekt.

Hvis du er totalt utrent, er det ikke så smart å begynne å trene kun bryst. Du kan få mye problemer med holdning og rygg. Trener du bryst bør du også trene ryggen.

Lykke til:)

Skrevet

Takk for innspill, folkens! Veldig bra :)

Litt av greien for meg er at jeg er utrolig travel, og jeg vet med meg selv at dersom jeg legger opp til for mye, så detter jeg fullstendig ut. Så planen er å begynne i det små. Om det lykkes, så kan jeg evt øke på etterhvert.

Snop i helgen er nok et must for meg, sorry, hehe... Jeg har ikke noe vektproblem, og er forelsket i sjokolade, så den gleden unner jeg meg selv. Jeg har tidligere gått ned fire kilo på kun å ikke spise snop i ukedagene (samt to runder omgangssyken, hehe..), så jeg forventer litt effekt av dette.

Men jeg burde absolutt trene rygg, for jeg har et stort problem med kroppsholdningen min. Hvordan gjør jeg det på en enkel måte??

Skrevet

Hvis du har tilgang til et trenigsstudio, er det enkleste å gå dit et par ganger i uken og trene. Få hjelp av en treningsveileder.

Ellers ligger det massa ryggøvelser på nett, som kan gjøres hjemme. Se på youtube og søk feks på pilates back eller bare back work out. Gjør helst de øvelsene der man bruker vekter. Ellers er det bare å google. Det er ikke like effektivt som styrketrening på treningsstudi, men godt nok. Husk at du tøyer brystet godt også, slik at musklene der ikke blir for stramme, dersom de blir det vil skuldrene rotere fremover og du får dårlig holdning.

Skrevet

Motsatt av sit-ups tar nedre del av ryggen. Altså ligg flatt på magen og løft hode og brystene opp fra gulvet. Her holder det med repetisjoner på f.eks 5 x 3 i starten til du er sterkere. Noen vekter (evt fylle flakser med vann) kan være greit for øvre del av ryggen, men litt vanskelig å beskrive hvordan du gjør øvelsen. Stå med ene benet bøyd og andre strak bakover, men med begge fotbladene helt i gulvet. Len deg frem slik at underarmen på samme side som du har bøyd ben, hviler på tvers over det bøyde benet. I den andre hånden holder du vekten og la armen henge rett ned. Så trekker du opp armen slik at du bøyer i albuen og bøyer skulderen bakover og til slutt holder hånden omtrent ved hoften, så ned igjen. Da trener du midt-ryggen. Etter f.eks 10 slike, bytter du side og tar 10 der, så bytter du tilbake og tar 10 til på hver side. Du skal kjenne det tar litt når du gjør dette, tar det ikke bruker du for lette vekter.

Skrevet

Takk skal du ha :) Treningsstudio faller nok inn i kategorien "for dyrt og ambisiøst", men litt hjemmetrim må jeg da kunne klare. Kom på nå at jeg har en pilaes DVD, som jeg kan blåse støvet av.

Skrevet

Jeg ville lagt inn mer trening:) Kanskje begynne med 2 ganger i uka og så øke? Pluss at godisdager ville jeg redusert til KUN helgedagene(lørdag og søndag). Lykke til, det er en ting med vekta, men jeg synes faktisk den helsemessige gevinsten er uvurderlig:)

Skrevet

2.56 i denne videoen ser du en fin øvelse for øvre delen av ryggen:

her er en til nedre rygg:

Hvis du har en trenigsstrikk hjemme kan du gjøre disse med den isteden for apparat:

Skrevet

Du bør få opp pulsen minst 3 ganger 30 min i uka - og det er et minimum!

Prøv å se hvor ellers i hverdagen du kan få litt gratis styrke i form av mosjon - du har sikkert barn siden du er her - hva med å delta i leken deres? Ev bidra til at de får rørt seg litt mer gjennom å løpe, hoppe, trampoline osv osv.

Bruk gjerne ungene som "vekter" - hehe

Skrevet

Hvis du skal få en flatere mage så Må man kombinere sit- ups med kondisjonstrening. I tillegg er det ikke antall sit- ups som er viktig for å få en flatere mage. Det er hvor tungt det er. Når man klarer over 20 sit-ups greit som bare det, så må man øke intensiteten, bruk gjerne vekter, eller ta armene over hodet når du løfter istedetfor bak. Så tar du så mange du greier. 150 sit- ups har ingen hensikt

Skrevet

Herlig med masse innspill! Noe av det dere skisserer er nok litt for ambisiøst for en sofa-sliter som meg. Men jeg er takknemlig for engasjementet!

Lek med ungen er en del av hverdagen ja, da er vi alle veldig akive enten vi vil eller ei :) Men jeg jobber mye på kontor, og da begrenser fysisk aktivitet seg til å gå til og fra kopimaskinen : /

Noe av greien med meg er at jeg virkelig hater å trene. Har dårlige bardomsopplevelser, pluss at jeg er fundamentalt lat og glad i å ha det behagelig, hehe.. Derfor er det viktig at det jeg legger opp til er litt gøy også.. Jeg kommer nok aldri til å bli den som elsker å ta en joggerunde i morgengry.

Skrevet

Hva med å gå eller sykle til og fra jobb? eller hvertfall ene veien? Med musikk på øret er det veldig deilig:)

Skrevet

Skulle jeg gjerne gjort, men det er altfor langt og motorvei : / Men ellers hadde det vært en veldig god idé!!

Gjerne kom med flere sånne hverdagstips ;)

Skrevet

Her har vi nettopp kjøpt wii. Veldig gøy og motiverende treningsprogrammer.

Kan anbefales. :)

Skrevet

Kan du forklare hvordan man bruker vekter på sit-ups? Jeg har fått vesentlig mye flatere mage på å bare ta sit-ups sånn som vanlig. Kjenner det svir i magen på slutte, men de første 40-50 går veldig lett ja. I starten sved det godt fra de første 15-20 av. Har gått inn 14 cm om magen og 8 om midjen på sit-ups, men nå har det stoppet litt opp, så vil gjerne vite hvordan jeg skal få mer effekt av dem igjen :-)

Skrevet

Kult :) Kanskje jeg skal ønske meg det til bursdagen ;)

Skrevet

Ok, men du kan ikke hoppe av bussen litt før eller noe slikt da?

Eller gå for å handle inn melk en gang eller to i uka? Sånne småting som ikke veier mye, men utgjør litt aktivitet allikevel.

Ikke kjøre med mindre dere MÅ... det er for teit å kjøre på butikken for oss, 1 km unna, når vi skal ha noe vi klarer bære f.eks. (ok jeg er svak og liten og klarer ikke bære mye da).

Dra på lekeplass med barna og lek på stativene du også! Det er mye og variert mosjon i det.

Sykle tur med ungene?

Svømme med og leke med ungene?

Sparke fotball med ungene?

Skrevet

Skulle gjerne ha hoppet av bussen også, men det er seriøst motorvei hele veien ut.. :(

Så det går dessverre ikke. Lillemann er 2 år, men vi har faktisk akkurat snakket om at vi ønsker å begynne på noe sånn småbarns-svømming med han, og det vil jo kunne gi meg noe ekstra mosjon.

Vi har ikke bil, så det er jo litt trasking til og fra busstopp og den slags. Men vi låner ofte bilen til svigers til storhandling (mer økonomisk da..). Men klart; jeg kan jo prøve å gå til butikken innimellom i tillegg.

Ellers er vi glad i lekeplassen, så det blir nok mer av det fremover, etterhvert som småen vokser til.

Skrevet

Og så er det noe med det å ikke vente til man har sigi ned i sofaen med å gjøre noe...

Det er lettere for meg hvertfall, å trene eller aktiviseres om jeg gjør det før avslapningsbolken for kvelden begynner. Da er liksom løpet kjørt. He he:)

Skrevet

Har bare skummet gjennom svarene her så har sikkert ikke fått med meg alt som er blitt sagt, men kommer med mine innspill likevel.

Pilates er en veldig bra treningsform for hele kroppen. Du får en fin holdning av det og du trener riktig uten å skade kroppen.

Jeg vil også anbefale snop kun 1dag. Hvis du absolutt må ha noe søtt flere dager, så spis heller frukt. Eller så kan du bytte ut sjokoladen med mørk sjokolade.

Løpe, jogge,sykle osv er selvfølgelig bra for kondisen. Eller bare å gå til jobben hvis du ikke har for lang vei. Det tar kanskje litt lenger tid, men så blir det en vane

Ellers så vil jeg bare si at du må føle deg fram på hva som er riktig for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...