Gå til innhold

Bare meg som syns trampoliner er skumle??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har snart alle bortsett fra oss trampoline. Snakker om å kjøpe vi også, men føler det knyter seg litt i magen... Så redd for at ungene skal skade seg skikkelig. Brekke nakken eller noe i den dur....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke alene. Mannen og ungene elsker det. Jeg står med hjertet i halsen og blir nesten kvalm av å se på dem når de spretter rundt oppå der. Når vi har bygget huset kommer vi nok likevel til å kjøpe en, rett og slett fordi de vil gå til andre sine vis ikke. Tross alt bedre da og ha dem hjemme og under en viss kontroll når de hopper. Dvs, mannen sin kontroll, jeg tør ikke se på, hehe... Er ellers en lite hysterisk person og mer av den typen som sier "joda, dette går bra, stå på...", men akurat trampoline sliter jeg med. Det og vann, er passe hysterisk når barna er i nærheten av vann :-/ Passer på at de har på vester ved større vann, går aldri fra dem i badekar osv.

Skrevet

Vi har trampoline. Barna har regler om at kun 2 om gangen,og ikke noen leker inni. Sliter litt når vi har besøk av store barn som hopper salto ol. der. For det er jo mitt ansvar. Men helt ok når mine barn hopper der.

Jeg synes det er ekklere når de sykler i kjempestor fart, eller suser avgårde på sparkesykkel. Da blir jeg redd for at de skal skade seg.

Skrevet

både ja og nei.. Når de minste holder på er det helt greit så lenge der er sikkerhetsnett. Når de begynner å gjøre mer krumspsing (ikke bare hoppe opp og ned, og lande på baken), er jeg litt mer skeptisk. Som regel holder de ikke reglene om bare en/ to på trampolina og da kan det jo lett oppstå uheldige sammenstøt...

Skrevet

Ikke for å skremme deg altså, men en i klassen min(på ungdomsskolen) datt litt feil etter å ha tatt salto på trampoline(de hadde ikke sikkerhets nett så han falt utav). Legene sa at han var svært heldig for han kunne ha brukket nakken.

Så lenge de ikke turner for mye og har sikkerhetsnett på er det ganske sikkert. Fare for å vrikke en fot kanskje men det går seg til :)

Skrevet

Er sååå glad for at vi bor i blokk og at trampoline derfor er utelukket! Hater trampoliner, også med nett! Trampoline er trampoline i mine øyne.

Fikk angsten for trampoliner da brutter'n lå på Sunaas (med brukket rygg) og delte rom med en som var lam fra nakken og ned....Etter fall fra trampoline =(

Skrevet

Det er trygt hvis man bruker den med vett og har sikkerhets nett. Vi kjøpte en selv i vår, og jeg har klare regler. Kun de minste kan hoppe flere en en på siden de er små og ikke veier så mye ( stor trampoline), de større og voskne må hoppe alene.

Ikke vært et eneste uhell og de har hopper mye på den i sommer. Også fornbud når det regner ute, ikke lov med sko og de skal ha litt klær på kroppen for å unngå friksjonsår ol.

Har hengelås neders på sikkerhetsnettet slik at de ikke kommer seg på uten at jeg tar av låsen..

Skrevet

Alt er farlig ved uvettig bruk. Det gjelder hva som helst. Selv ble jeg skadet for livet i en bilulykke, men driver med såkalt ekstremsport uten å ha fått annet enn et par blåmerker og skrubbsår. Jeg synes mao det å sykle tråsykkel f.eks. er farligere enn det meste - stor fart, lite beskyttelsesutstyr.

Ønsker du ikke trampoline, blir du nok en helt om du kjøper en slakk line i stedet - det er jo en skikkelig utfordring for barn og voksne - mao for alle aldre!

Der detter du ikke lengre enn ned til bakken, men da må man jo tåle å dette fra ca 10 cm høyde og i bakken da!

Skrevet

Jeg er helt mot trampoline!

Ble ikke bedre etter at jeg leste forsikringsvilkår ved skader på nettopp trampoline. Om det er ulikt mellom selskap vet jeg ikke. Godt mulig det har forandret seg litt nå etter at det ble "allemannseie" også? (Noe jeg egentlig ikke tror på, med tanke på at det vil bli dårligere butikk for selskapene med tanke på hvor stor risiko det strengt tatt er for skade på nettopp trampoline)

Men det rare er at når vi treffer trampoline og "hoppeborger" ute er jeg ikke så redd likevell. Mulig fordi barna ikke er så store, hopper så høyt eller gjør krumspring?

Noen som vet om forsikringsreglene er lik for hoppeborg som trampoline forresten?

Vi vurderte å kjøpe hoppeborg tidligere i sommer. (Dog ikke så stor. Et barn om gangen strengt tatt) Da skjenket jeg ikke forsikring og skade en tanke engang! Tenkte ikke på det før nettopp nå.

Skrevet

Hva med trapper, stoler og andre ting man kan falle ned fra? Vi har nå hatt trampoline i 6 år og ikke hatt så mye som et skrubbsår. Og det har vært tøffe tak innimellom. Vesle på 5 digger å sprette rundt og det er godt trening for motorikk og god trim.

Skrevet

Kniv og gaffel er også farlig, men ikke til å unngå.

Trampoline er god trening, men det er leddbelastende. Fare for senvirkninger?

Neida! Det tror jeg ikke det er for folk flest. Men enkeltgrupper, hvor mitt gull er en del av, har faktisk blitt frarådet trampolinehopping.

Å hoppe på trampoline stimulerer faktisk hjernen til barn. Gjør det lettere å lære. Hadde noe med bevegelsene å gjøre; så det er ikke akkurat noe en kan etterligne på andre måter heller.

Jeg husker ikke hvem, hvor, når siden trampoline er uaktuelt for oss, meeeen. Tipper det er mulig å google det opp.

For å finne positive sider av saken.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, våken_om_natta. Kommer aldri til å kjøpe trampoline til gutten min.

Skrevet

Så lenge man bruker det med vett er det mye positivt med trampoline. Har du sikkerhetsnett, samt passer på barna dine, er ikke dette noe å være veldig redd for.

Det man bør ha som regel, er IKKE forlengs salto. En utrent person som får overrotasjon her kan det gå galt for. Baklengs salto er mindre farlig.

Jeg er gammel turner selv, og har hoppet mye på trampline i mitt liv. Da var vi alltid nøye med sikkerhet, dvs. en person som sikret ved salto f.eks. Det er mye som er potensielt farlig, deriblant trampoline, men som sagt, med vettig bruk er det mye positivt! Og ikke minst moro.

Skrevet

Jeg synes også det er skummelt med trampoline, men vi kjøpte det til snuppa nå likevel.. Det er mye bra, som Macy skrev og vi er kjempenøye på sikkerheten. En hopper om gangen, ingen leker på trampolinen og ha på et lett lag med klær. Noen barn kommer nok ikke til å like reglene våre, men det får så være. Og ingen hopping på de små uten at det er voksne som holder oppsyn...

Skrevet

Selv hoppet jeg rundt på en svær trampoline hele nittitallet, vi var gjerne flere enn fem og i alle aldre og størrelser. Ikke nok med at sikkerhetsnett ikke fantes

-trampolinen stod på en kant med 5 meter ned på den ene siden og et fjell på den andre siden... når jeg tenker tilbake på den tiden syntes jeg ikke trampoliner med nett og forhåndsregler i dag er skummelt. Vi skadet oss mye verre på sykler, hester og i vannsport enda vi faktisk spratt av denne dødsfellen en del ganger.

Skrevet

Har liksom litt følelsen av at nettet kommer ned når barna begynner å komme opp i høyden...

Skrevet

Neida, trampoline er ikke skummelt. Er jo mange andre ting også som barna kan skade seg på, f.eks. ramle ned fra klatrestativ, ramle av huske, ramle på sykkel, sparkesykkel, skateboard o.l. Lær barna å være forsiktige, så går det stort sett bra. Vi har hatt trampoline, med sikkerhetnett selvfølgelig, i noen år nå og ikke en unge har skadet seg. Men de har ramlet på sykkelen og fått skrubbsår og ramlet ned fra klatrestativet på lekeplassen og fått diger kul i hodet. Og i går klarte mellomstemann her å falle bakover av huske i stor fart. Kom inn med svært skrubbsår på ryggen og kul i bakhodet:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...