Gå til innhold

katt i hus med baby? meninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katt i hus med baby? Hva mener dere? Gravide skal jo holde seg unna katter så da burde vell babyer det å?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man har god håndhygiene og ikke har for vane å spise kattebæsj så kan man fint ha katt når man er gravid;)

Jeg har en katt på 6 år og var ikke noe problem å være gravid med katt. Heller ikke noe problem med katt og baby. Man må følge litt ekstra med (at katten feks. ikke legger seg i senga til baby, hopper i vogna, klorer etc).

Jeg har ikke opplevd at katten ble sjalu, har oppført seg dårlig eller hatt noen uhell med kombinasjonen "katt+baby"

Skrevet

Veldig mange folk som er gravide og har små barn har katt. Har ikke hørt om noen dødsfall ennå...

Skrevet

Du trenger ikke holde deg unna katter, men bæsjen deres. Ikke verre ennn at mannen din tar kattedoen mens du er gravid.

Skrevet

Du bør ha kattenett på vugger, senger og vogner, alle steder der babyen sover. Katter liker å ligge å dra seg der det er mykt og godt og varmt, og oppå babyen er det helt ideelt. Var ikke så lenge siden en baby i Svergie ble kvalt av en katt som hadde lagt seg oppi vogna, om jeg husker riktig.

Skrevet

Vi hadde en katt, men han døde da jeg var gravid (sukk!). Men jeg må innrømme at jeg syns det er litt deilig å ikke ha en katt når som barnet vårt har kommet. Katten vår hadde en tendens til å hoppe i sengene og etterlate seg masse pels.. Og det er derfor mange fraråder å ha katt i huset, fordi man letter kan pådra seg allergier. Man skal heller ikke ha husdyr på barnerommet, det første leveåret. Vi hadde tenkt til å starte med "avvenning" av sengekosen til katten vår før han døde. Soverommet skulle bli forbudt område. Men det ville blitt vanskelig, fordi katten vår elsket å sove på trange steder. Så jeg kan se for meg at barnevogna, barnesenga og lekegrinda ville vært populære steder......

Skrevet

Utrolig flott link og innlegg:-)

(det nederste bildet kunne vært min katt og vesla, hehe!)

16:08

Skrevet

Ja, den artikkelen er veldig godt skrevet.

(ikke jeg som har skrevet den)

Anbefaler alle som lurer på det med katt og baby-kombinasjonen å lese den.

Jeg har selv to katter, og gleder meg til å se hvordan de vil fungere sammen med gutten som ventes innen få uker.

Hilsen anonym 16.26

Skrevet

Katter og babyer kan fungere som en drøm, men man må jo så klart ta hensyn til kattens personlighet. Noen veldig få katter jeg har møtt i mitt liv (hankatter med liten menneskelig kontakt/ oppdragelse) tror jeg ikke jeg ville hatt i hus om jeg fikk baby. De fleste tilfeller er problemfrie. En katt vil forøvrig holde seg vekk fra høye lyder (gråt) så den vil ikke angripe fordi den blir irritert eller noe. Det med å holde seg unna katter i graviditeten er en myte. Jeg og min søster har vokst opp med katter rundt oss, og jeg ville aldri vært uten. Lettere med katt enn med hund, og mange talker jo hund og baby fint også. :)

Skrevet

Har du nettopp fått/venter baby er det vel ikke en ide å få kattunge helt enda. Men da kun grunnet at nødvendig pass og sosialisering av kattungen kan bli vanskeligere. :)

Skrevet

Var også veldig spent på hvordan det skulle gå, men det har gått over all forventning.

Det jeg gjorde var å gi katten kos når babyen var tilstede og når han kom i sofa når vi ammet så fikk han kos når babyen fikk melk. Så han er ikke sjalu på baby eller ser på henne som en trussel.

Ellers så bryr han seg lite om henne. Han ligger av og til sammen med oss på gulvet, men når jeg går så følger katten meg.

Men jeg er veldig påpasselig når hun sover - at han ikke hopper i senga hennes. Og jeg har alltid myggnetting på vogna.

Lykke til med forestående fødsel, ny baby og baby m/katter :-)

16:08

Skrevet

Jeg gleder meg til å komme hjem til kattene mine med babyen og se hvordan de reagerer. :)

Ser ikke på dette som noen problem i det hele tatt,som andre sier-bare å ta visse forhåndsregler mtp soving.

Skrevet

Vi hadde katt helt til gutten ble 13 mndr (han var eldgammel og måtte avlives, snif), det gikk helt fint med noen forhåndsregler.

Jeg hadde en høy trappegrind (selges på Barnas Hus, heter Pet Gate) til guttens soverom. Selv om katten kunne hoppe ganske høyts, så høy rakk han ikke.

Jeg hadde også trappegrind til rommet der kattesanden var. Den var lav nok til at pus kunne hoppe over hvis ikke jeg var der for å åpne for han. Og babyen fikk ikke krabbe/gå fritt på kjøkkenet der det var kattemat. Huset var på en måte delt i 2, kjøkken, inngang og spisestue til pus, soverommene og begge stuene til baby. Men de fikk være mye i samme rom, jeg var jo der hele tiden.

Ellers gjorde vi ikke noe spesielt. Katten viste null interesse for babyen, og babyen tok lang tid før han interesserte seg for katten. Da passet vi godt på, og han ble veldig flink til å klappe katten forsiktig. Han let virkelig etter pus når vi fikk han avlivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...