Gå til innhold

Dette med blodtyper og antistoffer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var dette igjen??

Jeg har Rh -, sambo og jenta vår har Rh+.

Husker jeg fikk en sprøyte i låret da hun ble født.

Men hvordan er dette med antistoffer og greier når jeg nå er gravid med nr to? Hva blir gjort da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rhesus negativ kvinne som bærer på et rhesus positivt foster, kan danne antistoffer mot fosterets blodceller. Rhesus antistoffene kan feste seg på fosterets blodceller. Dette fører til at fosterets immunforsvar ødelegges, og fosteret kan bli blodfattig. For å kunne lage antistoffer må kvinnen ha vært utsatt for rhesus positivt blod tidligere. Dette vil skje under fødselen av et rhesus positivt foster eller dersom fosteret blør i mors liv. Hele denne prosessen som ender med dannelse av antistoffer, kalles rhesus isoimmunisering.

Skrevet

Hei. Jeg er rh-neg og sambo rh-pos. Da er det fare for antistoffer...

Jeg fikk også sprøyte med nr 1. Nå med nr 2 blir det bare tatt 3 blodprøver for å sjekke deg for antistoffer.

Jeg har blitt sjekket med 3 blodprøver nå pga komlikasjoner underveis. (slimproppen gikk i uke 23+5)

2 blodprøver gjenstår og foreløbig har jeg ikke dannet noen antistoffer. Jeg er nå 27+6.

Skrevet

Takk for svar ja :)

Blodprøver ja, det demrer litt baki her om at jeg har hørt det før ;) Første med de andre prøvene i uke 12, da?

Skrevet

Ja, første blodprøve ved første kontroll.. =)

Jeg måtte informere legen min om at barnefar er rhesus positiv så ting ble gjort riktig..

Skrevet

Ja, jeg får huske å si det da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...