Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Hvilke definisjon har dere her, og er dere ressurssterke? Bare litt nysgjerrig på å se om svarene her samsvarer med svarene på klasse-innlegget :-)
Monajenten Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Jeg har ikke svart på den andre tråden, men jeg tenker at ressurssterk dreier seg om økonomi. Mulig jeg tar feil, men det er sånn jeg tenker. Er man ressurssterk, har man råd til alt man trenger og gjerne ikke trenger like mye, uten at det går utover muligheten til å betale alt av regninger og handle det man trenger av dagligdagse ting som mat o.l.
Teline Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Ressurssterk dreier seg om evner, egenskaper, nettverk, økonomi, sosiale og kulturelle ressurser (eventuell menneskelig kapital). Kulturell og sosial kapital er mer betydningsfullt enn man tidligere trodde når det kommer til individets livssjanser. Økonomien er derfor noe underordnet når det gjelder ressurser, så sant man ikke lever under fattigdomsgrensen. Menneskelige ressurser påvirker dødelighet, helse, nettverk og sosiale problemer, altså livskvaliteten. Utdanning er ikke en av de viktigste siden denne ressursens betydning avhenger av arbeidsmarkedets etterspørsel. God utdanning er sjelden en byrde, men trenger ikke være en ressurs som automatisk øker livskvaliteten. Forøvrig er det mange arenaer ressursene skal settes inn på, eksempelvis boligmarked, partnermarked og arbeidsmarked. Hvilken form for ressurs som er viktigst vil dermed avhenge av hvilken arena man for øyeblikket deltar i.
Gjest datatyven Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 Vil her si at vi er en mix akkurat som på klassesystemet. Sterke på noen områder, svake på andre. Føler at ressurssterk dreier seg om mer enn bare økonomi, inkluderer også ambisjoner, og evnen til å sette dem ut i livet. Penger, helse, nettverk, utdanning alt teller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå