Gjest Skrevet 1. august 2010 #1 Skrevet 1. august 2010 Lurte på om det er ulovlig å lage design av noe andre har laget fysisk. Altså tegne noe andre har designet, og så selge det? Vanskelig å forklare hva jeg mener. Men jeg har altså tegnet og laget et print av en kaffekanne som minner om et kjent design. I tegningen har jeg brukt et designelement på kaffekannen som ligner på det kjente designet. Det er ikke helt likt, og tanken er at det skal etterligne en kaffebønne. Kan det likevel være ulovlig? Jeg tenker at folk portretterer og maler stilleben og sånt støtt. Så da kan det vel ikke være ulovlig? Men jeg er ganske blank når det gjelder opphavsrett, så jeg er veldig i tvil. Noen som har litt mer peiling?
lille sprelle Skrevet 1. august 2010 #2 Skrevet 1. august 2010 Dersom du etterligner veldig et produkt som finnes fra før og skal bruke det i kommersiell virksomhet, kan det nok hende du får noen på nakken ja... Er det snakk om å etterligne noe som finnes i naturen uten å ape etter noen andres måte å gjøre det på, så skal du gå klar av reglene vil jeg tro, men er ingen ekspert!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 1. august 2010 #3 Skrevet 1. august 2010 Ja det er ulovlig. Plagiering faktisk. Nå kommer det an på hva du skal bruke den til, men om du skal sette denne i produksjon ville jeg nok sørget for å ligge unne design som lignet. Det er faktisk ikke lov å lage for gode kopier av malerier heller.
* 5 om dagen * Skrevet 1. august 2010 #4 Skrevet 1. august 2010 står nok her, om du orker å lese :-) http://no.wikipedia.org/wiki/Opphavsrett
Gjest Skrevet 1. august 2010 #5 Skrevet 1. august 2010 Hmm, jeg vet ikke helt om jeg klarte å forklare helt hva jeg mente da. Det kjente designet er ikke tegnet/malt fra før av, men en lignende tekanne jeg har tegnet finnes i virkeligheten. Er det likevel plagiering? Det blir det samme som om jeg skulle malt et bilde av en tripp-trappstol liksom, er det plagiat? Har lest det som står på wikipedia, men ble ikke så mye klokere.
ano`num *17.03.10* Skrevet 1. august 2010 #7 Skrevet 1. august 2010 At du maler og selger et bilde hvor en tripptrapp stol er "avbildet" skulle en ved første tanke tro var god reklame Men jeg har ikke peiling altså! Lurte bare på om dere har søkt om slik vogn jeg?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Har du malt et bilde av feks en alessikanne, så er det ikke en plagiering, men dersom du har laget en modell som ligner en alessi for produksjon så er ikke det lovlig.
Gjest Skrevet 2. august 2010 #9 Skrevet 2. august 2010 Neinei, skal absolutt ikke lage noen tekanne. Har tegnet et bilde av en tekanne. Så da kan jeg slappe av? Hehe. Og ja, det er vel egentlig bare god reklame! Hehe. Vi har ikke søkt om vogn, nei. Har ikke sikker diagnose ennå, venter på brev fra SSE. Får se om vi har behov for det når vi får vite noe sikkert.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. august 2010 #10 Skrevet 2. august 2010 Å tegne av en kanne er greit, men ikke å bruke det til kommersiell produksjon, så om du skal feks lage ett skjerf og selge det til mange så har du ikke lov. Lager du ett skjerf til deg selv går det greit.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Får ikke sendt deg pm, tror du må rydde. Og jeg fikk ikke opp lenke nr to, men jeg kobler designet til det såkalte lotusmønsteret. Men jeg vil tro at dette går greit. Du skal ikke produsere kjeler, og jeg tror faktisk ikke at selve mønsteret her er patentert, for kunstneren som utviklet serien laget ikke mønsteret, hun hatet det. Fabrikken påførte det etterpå uten hennes godkjennelse. Så om du bruker dette til å lage feks smykker vil jeg tro det går greit. Dessuten har din design en så annerledes stil at man ikke kan forveksle det med en kopi av en original. Veldig fint design forresten.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. august 2010 #13 Skrevet 2. august 2010 Mønsteret har også blitt brukt av to ulike fabrikker i Danmark på samme tid, en laget plast og en glass med lotsumønster.
Gjest Skrevet 2. august 2010 #14 Skrevet 2. august 2010 Igjen, tusen takk for svar. Jeg må nok rydde litt i postkassa. Har lest litt nå, ja, jeg visste ikke at mønsteret var fabrikklaget. Da blir det jo litt annerledes. I tillegg har det som du sier blitt brukt av flere. Da jeg tegnet mønsteret tenkte jeg opprinnelige på kaffebønner, men så jo i ettertid at det kunne ligne en del på lotusmønsteret. Skal lese litt mer, kanskje det står noe sted om noen har patent på dette mønsteret. Hvis ikke regner jeg med at det er ganske safe. Som du sier er det jo heller ingen kopi, mitt design er jo veldig forenklet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå