Gå til innhold

Trening, ikke hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å trene skikkelig for noen uker siden, og tar da bl.a sit-ups, armhevninger og trener med vekter omtrent hver dag. Så var det en som sa at det ikke var lurt, at man burde trene 2-3 dager, og så ta 1 dags pause osv. Stemmer det? Gjelder det i så fall både gå raske turer, sit-ups og vekter, eller bare noe av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier vel at man ikke skal trene samme muskel mer enn annenhver dag. Noe med at hvile og restitusjon gjør at musklene vokser...

Jeg mener uansett at når du trener er det viktig med

1) variasjon

2) at det er en intensitet du kan tenke deg å holde på med resten av livet. Og da blir jo hver dag kanskje litt urealistisk i lengden?

Skrevet

I begynnelsen kan man kanskje få skader av å trene hardt hver dag. Men har jo sett hvordan de driver på i Slankekrigen... De driver på fra morgen til kveld nærmest.

Og OL-utøvere trener flere ganger til dagen, så dersom man er i god form og ved god helse skulle det ikke være noe i veien for å trene EN gang til dagen. Kanskje din venn er bekymret for at du skal få skader nå i starten.

Skrevet

For å bygge opp musklaturen så trenger kroppen en dags restitusjon etter hver økt. Derimot kan du trene overkroppen en dag, og ben neste evt.

Jeg ville trent styrke man, ons og fre, og gått en god tur tir og tor. På den måten bygger du opp musklene dine og ikke bare bryter de ned.

Samme med kondisjonstrening, du bør ikke trene hard kondisjonstrening hver dag ( kjøre deg helt ut), men lett kondisjon kan du fint gjøre daglig.

Skrevet

Slik jeg trener nå er noe jeg kan fortsette med resten av livet. Går turer, ta sit-ups og løfte litt vekter. Det er kanskje ikke så variert, men det er noe jeg trives med og derfor holder ut. Hater egentlig å trene, så må rett og slett finne noe jeg tåler.

Går tur går vel greit hver dag? Eller? Så vekter annenhver dag da? Hva med sit-ups?

HI

Skrevet

Men jeg blir jo ikke mer en lettere andpusten i bakker, og litt svett og varm, men ikke drivende svett heller liksom. Så det er vel lett trim/kondisjonstrening det da med turene? Har lite lyst å gi slipp på de daglige turene. Går i 40-70 minutter i raskt tempo, mest med vognen, hver dag. Kan det virkelig skade?

HI

Skrevet

Nei, en god tur kan du fint gå hver dag. Jeg mener hard kondisjonstrening av typen; løp til du virkelig ikke greier en millimeter til, med melkesyre i beina og ikke mer pust igjen.

Skrevet

Supert, da fortsetter jeg med å gå turer :-)

Så kan jeg heller følge rådet med overkropp og underkropp annenhver dag.

Takk for alle svar!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...