Gå til innhold

Skal ikke de med atopisk eksem bruke ulltøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt ull på jenta mi hele vinteren og hadde tenkt til å ta det i bruk igjen til høsten..men.. Hun har atopisk eksem og fikk nettopp høre at de ikke skulle bruke ull innerst på kroppen.. Ikke en gang helt fin ull. Stemmer dette? Kan man evt ta et lag ull på utsiden av bomullsklær?? Er så glad i ullens egenskaper.. (Er litt høstlig vær, så derfor jeg kom på dette..hehe )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også fått beskjed om det. men du merker det på barnet/huden.

På cubus selger de ullklær med bomull.. På bånnsull og nøstebarn selger de ull som er ubehandlet og mange barn med eksem tåler dette.

Skrevet

Jeg og to av guttene mine har atpoisk eksem, og vi tåler absolutt ikke ull!

Kjøpte en gang en tynn og fin (kjempedyr) ullstilongs til yngstegutten men etter å ha hatt den på i et kvarters tid gråt han av frustrasjon fordi det klødde sånn. Tok av stillongsen og huden var helt rødflammete og "hoven".

Mener å ha hørt noen atopikere kan bruke ull, men det er ikke så mange av dem. Du merker jo fort om ungen blir værre da, det er ikke ullens egenskaper verd. Når ungen din er plaget med klør og eksem er det bare å slutte med ull noen uker for å se om du merker bedring, evt følge nøye med på hvordan huden reagerer når du begynner med ull om høsten. Vær obs på at mange med sensitiv hud reagerer på farget ull, men tåler naturfarget. Så styr unna f.eks mørkeblå ull, hold deg til hvit/naturfarget.

Vi er overhodet ikke kalde selv om vi bruker bomull og fleece. På ekstra kalde dager, eller når de skal være ute hele dagen bruker jeg superundertøy fra sportsbutikkene. Fungerer veldig greit.

Skrevet

Ett av mine barn har også atopisk eksem. Du merker det på huden til barnet om en tåler ulla eller ikke.

Det finnes jo ullundertøy med ull/bomull og ull/silke. Den sistnevnte anbefaler jeg veldig. Både mitt barn og et tantebarn av meg som ikke ser ut av atopisk eksem, tåler denne ulla.

Heldigvis ser det ut som minstemann blir bedre og bedre for hvert år av eksemen, så periodevis klarer han å ha "vanlig" ull på kroppen.

Skrevet

Noen tåler det, men en del blir verre.

Sønnen vår har ikke reagert på ull, men vi bruker det kun når det er veldig surt ute, og kommer aldri til å bruke ullundertøy hver dag. Er litt redd for at hvis vi bruker det hver dag, så kommer han til å reagere, og jeg vil ikke "bruke opp" materialet. Han svetter også når vi bruker ull, og blir ganske tørr i huden, uten å få eksem.

Det er mange som tåler bedre ull+silke blandinger, samt ull+bomull.

Skrevet

Noen kan bruke det, andre ikke. Du må bare prøve deg frem.

Ull silkelbanding kan være bedre for noen.

Og ull med bomull på innsiden kan virke, men enkelte fr likevel utslett på grunn av sømmene på innsiden. Der kommer ull i kontakt med huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...