Gå til innhold

Hodeleie ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var på nok en UL forrige uke, da sa jordmor at han var lagt seg i hodeleie.. Hva betyr dette egentlig? Hun fortalte ingenting, reknet vell med at jeg kunne dette, men jeg er førstegangs fødende å har ingen anelse :D

Noen som har pepling på dette som kan forklare meg dette? :) Har ofte veldige smerter og diverse nedentil, men ingen blødninger eller noe slikt.

 

På forhånd, takk =)

 

Er forressten 30 uker nå på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsettelse på forrige spm... Köm på mer som jeg skulle skrive:)

 

Legen sa også at den lå i hodeleie, og skrev HB i helsekortet.. Altså, hodeleie bevegelig... Betyr dette at det er bra og at jeg kanskje føder før da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan snu seg helt til uke 37 og for noen helt frem til fødselen. Forrige gang jeg var gravid lå hun i seteleie frem til uke 36 så snudde hun seg. Så det kan være forskjellige leier. Det som har noe og si er om hodet har festet seg nede i bekkenet. Vet ikke om hun nevnte noe om det? Tror nok ikke du føder tidligere av den grunn. Barnet vrir på seg hele tiden:) Men hodeleie er uansett bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev mer på spm mitt ( de to innleggene utenom ditt er begge fra meg ) .. .Der skrev jeg at det er HB, altså hodeleie bevegelig..

Men det har da altså ingenting å si for når jeg kommer til å føde? Er ganske så klar for at den lille kan komme nå... Har vært en ganske tung graviditet, da jeg har tilbragt mesteparten av tiden på sofaen eller i sengen...

 

 

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor i dag og jeg har HB. Er i uke 30+3 dager og jeg skjønner lysten til å få barnet tidligere, men vi må nok holde ut i syv uker til. Da blir det akkupuntur fra min side. Fikk en stor unge forrige gang og håper på å den ut rundt uke 38 denne gangen:) Skjønner det er slitsomt. Har hatt mye vond bekkenløsning og med en vill to åring har ikke denne sommeren vært så enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ja, kan tenke meg at ting ikke har vært enkelt da :) Hehe... Fikk bekkenlåsning nå i helgen, det unner jeg ikke min verste fiende en gang :s

Gikk hele lørdag gråtende å sutrende ( en god del hormoner inn i bildet og tenker jeg, ble litt sjokkert over meg selv der og da) for det var så smertefullt og jeg er så sliten nå...

Men hva vil en stor unge egentlig si? Liksom, en liten definisjon på det. Min er nå 10, 1% større enn gjennomsnittet... Er ikke dette en god del da? Hørte fra en venninne som hadde snakket med jordmor og nevnte meg og "min store unge" at det var godt mulig jeg måtte ta keisersnitt... Men må jeg det? Hmm.... Litt feil av henne å snakke med jordmoren hennes om meg og min unge da... Sikkert litt nyfiken hun da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei tenkte jeg skulle prøve og svare deg. hodeleie vil si at babyen ligger medhode ned slik den skal ...hodeleie bevegelig vil si at hode ikke har festet seg enda det pleier det og gjøre nærmere termin detta har ikke noe og si på når du kan føde. men om vannet skulle gå før termin så er det best at hode er festet ellers så må du legge deg rett ned og få sykebil.

 

håper du fikk et svar du skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble dette med hodeleie ganske godst forklart. Når det gjelder stor baby, snakket jeg med legen om dette tidligere i dag. Han sa at +/- 10% var innenfor normalen. Vår ble målt til +11%. Det vil si litt stor, men ikke ekstrem. (Jeg håper denne også kommer litt før, slik våre to første har gjort ;)

 

Din venninnes jordmor kan ikke si sikkert hvor stort ditt barn må være før det vil skape problemer ved fødselen. Det handler om hvor stor plass det er gjennom bekkenet ditt, og det kan hun jo ikke vite dersom hun ikke har undersøkt deg. Sannsynligvis (og forhåpentligvis for babyen din) har du ennå litt tid før fødselen. Dersom du er bekymret for størrelsen på babyen, snakk med legen eller jordmor om det på neste kontroll. Ikke god å gå og være bekymret. Oftest er vi det uten grunn med disse små spirene våre i magen. :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...