Gå til innhold

Har jeg krav på kontantstøtte når jeg mottar dagpenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg har blitt sagt opp i jobb pga nedbemanning. Jeg skulle i utgangspunktet tilbake til jobb i november, men må søke om dagpenger. Vi har heller ikke fått barnehageplass til jenta vår.

Jeg lurer derfor på om jeg har krav på kontantstøtte samtidig som jeg mottar dagpenger? Datteren vår fyller ett år i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,det har du:) Alle har krav om dagpenger, men du må søke om det. Ta en tur til NAV og få søknadsskjema, så kan du spørre dem om det du lurer på. Nav-ansatte er ganske inkompetente har jeg erfart, men du kan jo prøve og se om du får noe vettugt ut av noen av dem;) Kanskje du er heldig!hihi:)

 

Kontantstøtte mottas fra 1 år, til barnet fyller 3. Om det ikke skal i barnehage da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, håper jeg møter på noen hjelpsomme personer på nav :)

Jeg lurer på en ting til, jeg har nå mammapermisjon og mottar 80% lønn i permisjonstiden. Hvor mye av dette får jeg da utbetalt i dagpenger?

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet burde nok heller dreie seg om du har rett på dagpenger. Kontantsøtte har alle som har barn i rett alder som ikke går i barnehage rett på.

For å få dagpenger må du være reell arbeidssøker, kan ikke bruke dagpenger som en gå-hjemme inntekt.

Og for å være reell arbeidssøker må du også ha barnepass på dagen. Har du det kan du få både dagpenger og kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ikke ha barnehageplass for å motta dagpenger. Har selv vært i situasjonen, så vet da det. Men, om du får en jobb, så må du ha mulighet til å få noen til å passe barnet ditt. Trenger ikke å være bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 00.45 har helt rett.

Du må ha barnepass for å ha rett på dagpenger.

 

Dagpengene utgjør 63% av dagpengegrunnlaget(lønn siste 3 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje lese innlegget og ikke bare finne på hva andre skriver.

 

Anonym 00.45 skriver at man må ha BARNEPASS for å få dagpenger.

Hun sier ikke at man må ha BARNEHAGEPLASS.

 

 

Så lenge man er reell arbeidssøker og søker på jobber, siller på inntervju( også de NAV sender deg på) og kan stille på møtene og eventuellt jobbsøkerkurset som varer 6 til 8 uker og oppfyller de andre kravene har man rett på dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags opplysninger skal da NAV ha om hva slags barnepass man bruker? For å ha rett på dagpenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingenting på NAV sine sider om at det er et krav å ha barnepass for å få innvilget dagpenger. Kravet er at man er arbeidssøker. Hvordan man da gjør det med barnepass blir jo hver enkelt sitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke barnepass nei, men gudhjelpemeg for et styr det blir om du blir innkalt på møte, og har noe viktigere fore, som en legetime med barnet ditt, eller innkjøring i barnehage (om man får det, selvsagt).....

 

Men nei, du må ikke ha dokumentasjon på at du har barnepass...men du må komme deg rimelig kjapt dit dme ønsker når de ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da vil jeg bare si at du bare skriver opp at du har barnepass klart. Nav er så idioter at de ikke kommer til å ta deg inn på noe som helst møte. Jeg har iallefall aldri opplevd folk som har sagt at de fikk problemer med Nav fordi de ikke hadde barnepass selvom de egentlig ikke hadde det, når de skulle inn på møte med Nav. Eneste Nav gjør, er å sitte der å se dumme ut, ikke kunne det de skal kunne, og gi ut penger til folk som har krav på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forresten ikke krav på dagpenger, kriteriene står på nav.no. les der. Hilsen arbeidsledig UTEN krav på dagpenger.

 

Og man plikter å ha barnepass klart i tilfelle man får jobb eller må på møte. Om man da ikke møter opp så kan man miste retten til dagpenger videre.

 

Kontantstøtte har man rett på om barnet er i rett alder og står uten barnehageplass. Helt uavhengig av dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha rett på dagpenger må du være aktivt jobbsøkende og klar til å begynne å jobe på kort varsel (ca 3 dager). Du må derfor ha en plan for hva du skal gjøre med barnet. Om du ikke har det har du ikke rett på dagpenger. Planen trenger imidlertid ikke være barnehage. Det kan godt være en veninne eller bestemor som står klar. Du har derfor krav på kontantstøtte så sant du ikke har barnet i barnehage som får offentlig støtte.

 

Uansett er det lenge til november. Meld deg ledig med en gang og begynn å søke jobber, så er det vel ikke så usansynlig at du finner en jobb før november. Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10.02, man kan ikke ha rett på dagpenger pga andre ting også. Men om man har rett på det så kan man jo miste de om man ikke kommer på ting pga mangel på barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ca 62 % av gjennomsnittslønnen siste 3 år (om lønnen har variert) i dagpenger.

 

Nav stiller som krav at du har pass til barnet ditt på 3 dages varsel. Det er litt forskjellig fra nav-kontor til nav-kontor hvor mye de krever av en reel arbeidssøker. Det du MÅ gjøre er å legge CV'en din på nettet. Om nav finner en jobb de mener er aktuell for deg kan de sende cv'en din til arbeidsgiveren og sette opp intevju. Da får du bare en telefon fra nav om å stille på intervju der klokka det. Det skjedde en venninne av meg, hun ville ikke ha den jobben så hun anstrengte seg ikke så mye på intervjuet. Da fikk hun telefon fra nav hvor de innkalte henne til møte, de hadde nemlig pratet med arbeidsgiveren og spurt hvordan hun fremstilte seg selv på intervjuet og var ikke fornøyd med innsatsen hennes. De forlangte at hun gikk på jobbsøkerkurs på dagitd, ringte flere ganger i uken for å spørre om hun hadde søkt på den og den jobben osv. Hun fikk helt noia og valgte å ikke få ledighetstrygd, men leve på ammen mens hun søkte jobber. Etter noen måneder fikk hun akkurat den jobben hun ville ha!

 

Så nav-kontoret her i byen er iherdig, har hørt flere si det samme. De krever ikke barnehageplass da, men de krever at du har barnepass på lur, f.eks en bestemor e.l.

 

Men om du har permisjon helt til november har du da god tid, søk alt du kommer over av jobber og si på intervju at du kan begynne 1.november. Helt vanlig at folk har oppsigelsestid i nåværende jobb, så en evt ny arbeidsgiver tåler å vente på deg noen måneder om du skulle få jobb. Du kan også gå ut å lete etter dagmamma allerede nå, det må alle som ikke har fått barnehageplass. Evt kan du starte din egen familiebarnehage hjemme (om det ikke er full dekning hos dere er det sikkert flere som er i samme situasjon som deg og trenger pass).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...