Gå til innhold

Kan barn nekte samvær? (tenåring)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan få et barn til å ha samvær med en forelder det misliker og forakter dypt, av tildels gode grunner, når barnet er sytten år og ikke kan håndteres som et lite barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skulle man tvinge en syttenåring (som snart er en myndig person) til å tilbringe tid sammen med en person en ikke ønsker å tilbringe tid sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når "barnet" er sytten synes jeg barnet er stort nok til å bestemme selv. Det forhatte foreldreeksemplaret får prøve å godsnakke selv og prøve å gjøre noe med årsaken til at tenåringen ikke vil komme synes jeg. Jeg er rimelig sikker på at loven tilsier at man ikke kan tvinge barn til samvær heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blåst i det. Så konsekvensen blir at ja - et syttenårig "barn" kan ikke tvinges til samvær. Det vil også retten forstå dersom den andre forelderen saksøker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke noen regler som sier at når barnet er 8? skal det få si sin mening, og når barnet er 12 år skal barnets mening ha mye å si i slike situasjoner?

Og når det er 16? så skal det bestemme selv?

 

har ikke helt satt meg inn i hvordan det er, men mener å ha hørt at du kan i allefall ikke tvinge en 17 åring til å være hos en samværsforelder det ikke ønsker å være hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg mener også. Takk for å bekrefte min egen følelse. Loven kan sånn sett si hva den vil, egentlig, i så fall får forelderen sørge for å ha et bedre forhold til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ikke sant. En ting er en fireåring som plutselig får for seg noe, men en tenåring forstår som regel nok til å selv vite om hun eller han vil tilbringe tid med mor/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...