Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #1 Skrevet 31. juli 2010 jeg venter på førstemann, og lurer på hvor mye man trenger av diverse.. Tenker da spesielt på gaskluter/gulpeduker, og vaskekluter og sånn??
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #2 Skrevet 31. juli 2010 Kjøpte 3 pakker med Landlord gaskluter på Rema. Ingen vaskekluter, men kjøpte to håndduker med hette
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #3 Skrevet 31. juli 2010 hvor mange er det i hver pakke da?? jeg tenker å bruke vaskekluter hjemme, og våtservietter når vi er ute på farten:) hi
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 Du vet ikke på forhånd om du får en gulpeunge eller ikke, så det kjøper du ved behov. Jeg kjøpte inn 6 gulpekluter og endte opp med å kjøpe minst 20 til da førstemann gulpet noe enormt etter hvert måltid og en del resten av tiden også. Vakekluter kjøpte jeg ikke inn spesielt til babyen, vi hadde vaskekluter fra før og brukte disse, hadde vel totalt rundt 20 av dem også og det var til annet bruk også. Må nevnes at jeg vasket kluter hver 2. dag pga mye gulping. Dette vet du som sagt ikke noe om hvordan babyen er. Noen babyer gulper omtrent ingenting, mens andre (som min) gjør ikke annet enn å gulpe ;-)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #5 Skrevet 31. juli 2010 Ville kjøpt et par pakker og sett det litt ann. Husk at butikkene er oppe også etter barnet er født. Er du førstegangs? Jeg brukte aldri vaskeklut å vasket ungene med ved bleieskift, puttet barnet i vasken og spylte der. Hadde alltid små håndklær med i stellebagen.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 Kjøp gaskluter og flanellskluter fra sparkjøp. Billig og gode å bruke. Kjøpte vel 3-4 pakker av gaskluter og et par pakker flanellskluter. Lurt å bruke coop x-tra sine våtservietter da de er uten parfyme. Best i test.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 hmm..putter man rumpa til ungen i vasken og spyler den der??? det hørtes litt rart ut for meg.. jeg tenker hvertfall å bruke kluter:) er førstegangs ja..så er litt usikker på hva jeg trenger av det meste.. men som dere sier..så er jo butikkene åpne etter ungen er født også..hehe hi
ormeynglet Skrevet 31. juli 2010 #8 Skrevet 31. juli 2010 De har noe som heter Mesoft på apoteket som er kjempefine til å vaske små babystumper med. Har 4 unger, og har kun brukt de de første mnd til de 3 siste etter jeg oppdaget dem. Koster ca 25,- for en pakke men den varer en stund. Anbefales. Gulpekluter kan man vel egentlig ikke få for mange av etter min erfaring;) Når de gjør seg skikkelig ut så har jeg også spylt rumpa deres i vasken. Går så fint atte.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #9 Skrevet 31. juli 2010 Jeg hadde 6 gulpekluter av gas og 6 av flanell(tenkt til hodeunderlag). Det holdt forsåvidt med 6 til å legge under hodet. Men 6 stk av gas til å tørke gulp med var alt for lite. Måtte vaske daglig de første ukene(takk for tørketrommel!).Så måtte kjøpe hvertfall 6 til, da hadde jeg 2 dager før det måtte vaskes igjen. Jeg hadde storgulper da,det er det jo ikke alle som er. De koster ikke allverden disse klutene, så om du ikke får bruk for de som gulpekluter går det fint an å bruke de som vaskefiller. Av vaskekluter hadde jeg ca 10 stk i tynn frotte(til ansikt og hender, fås i 5 pk på princess), og 12-15 i gas til rumpevask (3 pk på princess, med farget kant)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #10 Skrevet 31. juli 2010 Har 10gaskluter, 20vaskekluter, 2 håndklær. Jeg kjøpte litt ekstra med kluter sånn at jeg slipper å vaske meg ihjel. De første ukene måtte jeg jo ta en ny fille ved hvert bleieskift.. Har 10gulpekluter (anbefaler de fra kid.. De er store, gode og myke) Jeg bruker gulpeklutene mest. Til og med som ett lite teppe på varme dager.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #11 Skrevet 31. juli 2010 Hvis du har våte kluter i en pose eller liten boks når du er ute sparer du miljøet for en stor mengde engangs våtservietter. Kjøper du mange gaskluter kan de også brukes som brettebleier. Veldig mye bedre for beinstillingen og ryggen til babyen enn engangsbleier:)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #12 Skrevet 31. juli 2010 Min var gulpekongen, så hadde hvertfall 50 stk. hehe de lå over alt, og byttes ofte. Men likte ikke å bruke de lenge heller da. Vaskekluter ca 20. I starten brukte jeg sånn engengsvaskekluter som man må våte i vann. Så byttet vi til våtservietter. Skylte disse før vi brukte de, så det var mest naturlig.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #13 Skrevet 31. juli 2010 Som det er sagt før her: gulpkluter får man ikke for mange av. Jeg kjøper det på Princess. De er deilige og myke og er i fine farger. På samme butikk har de også myke små kluter til baby. Bruker disse i fjeset og har egne litt tykkere kluter til pompen. Ca 15 av hver.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 31. juli 2010 #14 Skrevet 31. juli 2010 Kjøpte først 2 pakker på ca 6 kluter i hver pakke med flanellkluter. Det var alt for lite. Selv om han ikke gulpet kjempemye, så kom det alltid litt når vi skulle få han til å rape. Brukte de under hodet i sengen og overalt egentlig. Vaskekluter i frotte kjøpte vi på ikea, 2 pakker med mange i, ca 10. Bruker de hjemme, men ute bruker vi libero sine våtservietter. De har et lokk i hardplast, så da tørker de ikke ut så lett.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #15 Skrevet 31. juli 2010 Sønnen min gulpet veldig mye da han var baby, så jeg hadden en fin bunke med gulpekluter i skapet. Allid fint å ha.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #16 Skrevet 31. juli 2010 Ja, jeg har tatt ungen over armen og brukt andre handa til å vaske rompa med nedi vasken. Trodde alle gjorde det sånn når jeg var liten, for det var slik mamma gjorde det;) Samboeren brukte vaskekluter i begynnelsen, men så ganske fort at det var mye enklere på den måten jeg gjorde det.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #17 Skrevet 31. juli 2010 Vi kjøpte altfor mange gulpekluter iallefall, men de kan jo brukes til så mangt likevel så det gjør ikke noe sånn sett:) Hadde iallefall kjøpt ei pakke med 6stk i var jeg deg:) Kjekt å ha! Når det gjelder kluter til vask av rompe, anbefaler jeg deg å heller bruke Mesoft og vann, de kan du bare kaste, istedet for å tenke på å vaske klutene hver gang:) Sitter bæsjen godt på rompa, bruk litt babyolje, så går det av lett som en plett! Og når det gjelder våtservietter, anbefaler jeg også Coop x-tra våtservietter, de koster 12 kr og er de beste vi har brukt, og vi har prøvd MANGE;) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #18 Skrevet 31. juli 2010 ser det er litt forskjellig behov her ja.. tenker jeg kjøper inn en god del..blir sikkert ikke noe problem å få brukt det.. så de finnes i andre farger enn hvit også? hmm.. det visste jeg ikke..det er jo litt gøy..kjedelig med bare hvite.. tenkte å kjøpe vaskekluter med farget kant..litt tynne myke om dere skjønner..ser for meg at det ikke er så godt for babyrompen at man bruker de vanlige i frote som er make til de tykke håndklærene som vi voksne bruker... må vel ha noen store håndklær til babyen også.. hvor ofte er det vanlig å bade en baby? sikkert dumme spm her..hehe.. hi
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #19 Skrevet 31. juli 2010 takk for tipset..det var veldig lurt..det skal jeg prøve på ' tøybleier tror jeg ikke jeg orker tanken på.. men er litt skeptisk til for mye våtservietter pga parfymering og tilsettninger.. hi
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 31. juli 2010 #20 Skrevet 31. juli 2010 Hvis man ikke spør, kan man jo aldri få vite heller? :-) De frottè vaskeklutene bruker vi nå til å vaske ansikt og hender med, før han blir lagt for natten og etter måltidene, så trenger ikke nødvendigvis å brukes bare til å vaske rumpa med. :-)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #21 Skrevet 31. juli 2010 Hallo igjen! Neida ingen dumme spørsmål. Det var meg som kjøpte gulpekluter på Princess. Ja de finnes i hvit med rosa og gult på og hvit med blått og grønt på. De er fine. Og som du sier er det jo litt festlig med farger også. Store håndklær til baby er fint å ha. Angående det med bading så er det vel to til tre ganger i uka som er vanlig. Det der har forandret seg skal jeg si deg. Da min eldste var baby skulle de bade hver dag. Gjerne både morgen og kveld. Men to til tre ganger i uka syns nå jeg er passelig.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #22 Skrevet 31. juli 2010 Vil bare si at i x-tra våtserviettene er det ikke farlige stoffer, og heller ikke parfyme, så de kan du bruke med god samvittighet, om du skulle bestemme deg for å bruke det når den tid kommer:) Ellers er jo våte kluter/mesoft i pose/boks også ideelt når en skal ut på tur o.l:) Vi har slike myke vaskekluter du prater om, og de er fantastiske:) Kjøpte en hel haug på Spar Kjøp og selvom datteren vår er halvannet, brukes de flittig enda, til vask etter mat, bading, you name it:) Kjøp et par badehåndklær med hette til babyen du, ellers kan du bruke flanell-klutene (de er store som håndklær, tror det var slike som ble brukt til bleier før i tiden.vet de har disse på sparkjøp..). Det brukte vi da vår var baby. Godt og mykt, og ikke så grovt som et vanlig håndkle:) Vi badet henne 1 gang i uka da hun var bittelita, nå er hun halvannet og vi bader henne annehver dag. Viktig å ikke bade de for mye, for da tørker huden ut:) Og bruk kun olje i vannet, ikke såpe:) Får du en skikkelig gulpeunge er det sikkert lurt å bade oftere, men det ser du etterhvert:) Jøss, så deilig det er å kunne gi råd til mammaer-to be. Føles ikke som det er så lenge siden jeg selv spurte disse "dumme" spørsmålene, som så SLETT ikke er dumme;) Når det gjelder de gasklutene i forskjellige farger, får du de i både hvitt, gult, blått, grønt, rosa
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2010 #23 Skrevet 31. juli 2010 Nå er eldste min blitt stor, men også minste begynner å vokse til. Jeg anbefaler deg å kjøpe tøybleier, et par pakker i alle fall, tror det er tre i en pakke. De har jeg brukt å legge på stellebordet, slik at barnet ikke legges ned på plasten, de er hvit bomull, og går retti kokvasken om det er søl og gris. Og det blir det mye av. Har lagt dem over i vugga, i vogna, og alle steder babyen ligger. Gulp og oppkast, eller bæsj, da slipper man å skifte på alt som er. Gas kluter har jeg noen av, men jeg har aldri brukt det. De er for små til å bruke som dekke og de er for store til å vaske med. Tøybleiene kjøpte jeg på sparkjøp. Der kan man også kjøpe noen små flanellskluter, tror de var litt dyre, men de er veldig gode. De er myke, du kan bruke de som vaskeduk, som gulpe klut, som det aller meste. Jeg har nå sikkert 50 sånne kluter, og sikkert 50 andre hvite frotte vaskeduker i en kurv på badet. De er i konstantbruk fordi om eldste er blitt 5 år. Feite fingre, uhell skjer enda. Det er supert med hvite ting som går rett i kokvasken, noen av dem er helt tynnslitt og jeg har begynt å kaste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå