Gå til innhold

Blodprøver for å sjekke økende/synkende hcg? Noen som kan si noe?


Villa Perlesukker

Anbefalte innlegg

Er dette noe som gjøres for å sjekke og utelukke graviditet utenfor livmoren?

 

Dvs ta blodprøver med 2-3 dagers mellomrom?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Nå vet jeg ikke standard på dette, men siden jeg tross alt jobber på legekontor har jeg jo gjort det noen ganger...

 

De vi gjør det på er de som mistenker en sa, eller de som blir gravide ved prøverør... Ikke noe man pleier å gjøre sånn til vanlig med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så rett etter andre blodprøve vet man om alt er ok?

 

Enn om det er synkende hcg og ikke en SA? Må man da opereres?

Hvis ting ikke er bra så må jo ting ut av livmoren på et vis?

 

Sorry for detaljerte spørsmål og orker ikke utdype dette mer her etter de siste dagers pes på anonymforum ...

 

Takk for svar søta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var gravid utenfor livmor, da legen mistenkte dette ble hun sendt direkte til sykehus for å ta innvendig ultralyd. De tok ingen blodprøver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en UL som kan avgjøre om det eventuelt er svangerskap utenfor eller ikke.

 

Blodprøvene vil jo uansett vise stigende hcg ved svangerskap utenfor livmoren siden man i utgangspunktet er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Den kan visst stabilisere seg en dag eller to, for så å fyke opp igjen. Tror ikke det er mange ukene før den er oppe i maaange tusen. Verdiene altså. Men jeg vet ikke, beklager virkelg! :( Men om man mistenker en MA, så må man ta ul.... håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men blodprøver som viser stigende hcg og ingen funn i livmora på innvendig ultralyd kan tyde på svangerskap på utsiden av livmoren. Håper det går bra, har selv vært gravid på utsiden og det er lite kjekt. Det er vel smerter over den ene egglederen som indikerer svangerskap på utsiden, selv om det alene ikke kan bekrefte diagnosen.

 

Lykke til!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt på tidlig ultralyd pga småblødninger og smerter på ene siden, og fikk beskjed om at jeg hadde hatt en MA, det var bare en mørk flekk på ul. Ifølge gyn var det like greit å vente til det kom ut av seg selv, men de kunne evt ta en utskrapning om kroppen ikke ryddet opp etter en viss tid.

Han tok blodprøver med tre dagers mellomrom. Blodprøvene viste stigende hcg, det hadde doblet seg (dette var i uke 5 eller 6), og det var ingen annen løsning enn at jeg var gravid. Det ble fire laaaange dager før jeg fikk ny ul, og der var det en liten spire. Gynekologen mente at jeg hadde vært gravid med tvillinger og mistet en, og på den første ul var spiren gjemt bak en blodansamling. På senere ul kunne de se "rester" etter den som ble borte.

Håper alt går bra med deg, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...