Gå til innhold

Høflighet,manerer når man er gjest.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier dere neitakk til det vertskapet byr dere?

Og jeg er oppdradd til at man ikke takker nei når man blir servert noe.

Om man ikke er allergisk,har diabetes eller andre sykdommer.

Det er utrolig uhøflig,frekt og totalt mangel på manerer.

De kakene jeg er blitt tilbudt denne uka er ikke avtalte bakevarer som jeg har bestillt. Det er kaker vertinnene har bakt for å vise godt vertskap.

Da er det fa** ikke noe som heter: neitakk jeg slanker meg.

Maken til frekkheter. Er dere vokst opp på låven hele hurven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier lett neitakk.

Er høflig og grei, men jeg gidder ikke la kroppen falle helt i dass fordi jeg skal være hyggelig på besøk om det alltid blir servert kaker.

Heldigvis pleier jeg å få servert litt sunnere ting som det går an å kose seg med :)

Kaker hører bursdagsselskap og andre feiringer til for min del ;)

Skrevet

hvis ikke jeg vil ha noe. så takker jeg pent nei.

er ikke noe uhøflig med det.

det kommer vel ann på hvordan man har vokst opp.

kan ikke presse folk til å spise...

Skrevet

Jeg antar at du er HI fra den andre tråden ang karma. Jeg sier ikke nei takk når noen byr meg noe, men det er fullt mulig å begrense seg.

Uansett hvor mye eller lite jeg velger å spise, er det mitt ansvar. Jeg vil aldri skylde på karma når noe som er et resultat av mine egne valg fører til noe negativt, som feks vektoppgang. Hvis du ikke vil gå opp i vekt, så prøver du å veie opp med å være mye i bevegelse, ikke overspise når du er på besøk og spise sunt i hverdagen.

Skrevet

Hei, HI, er du vokst opp med at man tvinger folk til å spise ting de ikke vil ha? Høres ut som et særdeles usunt miljø....

Jeg takker nei. Ikke noe problem. Spiser ikke for å glede andre om ikke egne behov er der. Da kan de heller glede seg over mitt gode selskap,

Skrevet

De som kjenner meg godt nok til å invitere meg på kaffemat vet godt at jeg prøver å gå ned i vekt, så tror ingen ville reagert på at jeg enten takket nei eller bare tok et ørlite stykke.

Ellers takker jeg ja til det meste, men ikke alt. Når jeg er vertinne selv håper jeg da inderlig at ikke noen av gjestene føler seg tvunget til å spise noe de enten ikke liker eller har lyst på bare fordi jeg tilbyr dem det. Satser på at omgangskretsen min kjenner meg godt nok til å vite at det er deres besøk jeg setter pris på, ikke hva de vil og ikke vil spise :-)

Skrevet

Når jeg følger et spesielt slankeopplegg, sier jeg fra til veninner på forhånd, slik at de har klar forståelse for at jeg enten har med noe, eller kun spiser visse typer mat.

Det har ikke vært noe problem, og alle respekterer det.

Er det noen jeg ikke er så fortrolig med, unngår jeg rett og slett å dra på besøk dit i den perioden det er "strengest" når det gjlder diett. '

Skrevet

Jada,jeg er HI fra den andre tråden. Jeg startet denne tråden fordi det faktisk er to forskjellige diskusjoner og jeg ble sjokkert over at dere bare sier neitakk når dere blir servert noe.

Blir kake eller is satt på bordet tar jeg bare ett lite stykke,men de siste 3 dagene er jeg faktisk blitt servert, altså noen har lagt stykket på min asjett.

Og siden jeg ikke slanker meg,men prøver å endre kostholdet til noe man kan leve med for resten av livet,så er liksom ikke slanker meg unnskyldningen brukbar.

Men som sagt,denne tråden gjelder ikke mitt magemål,men høflig/uhøflig og gode/dårlige manerer når man er gjest:-D

HI (både her og der,haha)

Skrevet

Jeg sier også lett neitakk til ting jeg blir tilbudt om jeg er på besøk. Om jeg ikke har lyst på/liker det, skjønner jeg ikke helt vitsen med å si jatakk...:)

Skrevet

Men det har da altså aldri falt deg inn at andre ikke nødvendigvis ser på det som uhøflig at gjestene ikke spiser? Eller er så gode venner med/har så godt forhold til familien sin, at man aldri behøver å bekymre seg for slike ting?

Skrevet

Jeg er fryktelig kresen og det er veldig pinlig i situasjoner hvor jeg blir bedt hjem til folk. Særlig når det kommer til fisk, som jeg rett og slett ikke klarer å presse ned..Begynner å brekke meg av fiskesmak, så da synes jeg det er mye "høfligere" å takke pent nei enn å sitte å brekke seg ved matbordet!;-P

Skrevet

Da sier du bare at du skal legge om kostholdet ditt til det sunnere, derfor takker du pent nei.

Går da fint an å kose seg uten å måtte spise.

Skrevet

Eller du kan si: "Neitakk, jeg har nettopp spist og er stappmett!" :))

Skrevet

Jeg takker ganske ofte ja til noe jeg egentlig ikke liker.

For eksempel te som blir severt hos mannens veldig ordentlige bestemor. Eller hvis jeg ser at noen har brukt mye energi på å lage noe mat/kake som jeg ikke liker spiser jeg litt allikevel. Og jeg lærte å like kaffe ved å gå på besøk hos den eldre damen vi bodde i lejlighet under i et par år ;)

Gjør det vel for at den andre skal føle jeg setter pris på deres innsats. Men bare så det er sagt så blir jeg ikke fornermet hvis noen takker nei hjemme hos meg, og jeg sier også nei takk selv av og til.

Skrevet

Jeg sier ofte nei takk når jeg blir tilbudt noe som jeg ikke spiser. Alle som kjenner meg vet hvorfor og respekterer det.

De fleste i dag har et kosthold fullt av sukker, mens jeg lever uten sukker og karbohydrater (når jeg skriver uten så ikke misforstå meg: jeg får i meg karber i f.eks.grønnsaker, rømme og fløte).

Jeg mener at man ikke trenger sukker i kostholdet og mange eksperter er enig med meg, hvorfor skal jeg da tvinges til å spise usunt og leve kortere fordi noen andre ikke bryr seg om kroppen sin?

Jeg takker alltid pent og tar imot kaffe eller helst vann for det serverer de fleste i tillegg til noen å spise.

Jeg har ingen sykdommer som gjør at jeg må spise slik jeg gjør, men jeg vil mest sannsynlig få det hvis jeg spiser sukker. Jeg er bare føre-var og tenker på kroppen før den er blitt syk. Forebygging er best!

Skrevet

Jeg synes faktisk det er stor forskjell på middag og kaffe med noe attåt.

Er du invitert på middag, da spiser du. Tar mindre av det du ikke vil ha - men spiser like fult.

Er du for å ta en kaffekopp, så synes jeg det er helt ok og ikke uhøflig å takke nei til kake el.

Skrevet

Hvis jeg bare "stikker innom" noen, så kan jeg gjerne si at jeg ikke vil ha noe og ønsker at de ikke serverer noenting. Hvis det derimot er et planlagt besøk, så spiser jeg det som serveres. Noe annet synes jeg er uhøflig. Men heldigvis er jeg verken kresen eller på slankekur.

Skrevet

Har jeg forstått deg rett nå HI? Jeg som gjest skal/bør takke ja til kaka jeg egentlig ikke vil ha kansje fordi jeg ikke liker den type kake eller er mett. Bare for å tilfredstille verten?

Skrevet

20.41 her, og ikke HI forøvrig.

Jeg sier ikke du skal gjøre det, bare at jeg ofte spiser litt av noe jeg ikke liker så godt, fordi jeg vet at noen har brukt tid og energi på å lage det.

...men så sier jeg også titt takk til sjåføren når jeg går av bussen og sier unnskyld hvis jeg går på andre, så jeg er nok bare påvirket av å ha bodd i Storbritania for lenge ;o)

Skrevet

Dere som er kresene,passer på kroppen og alle andre grunner til å takke nei fra venner ang kaker.

Sier dere neitakk på forretningsmøter også? Der er det vanlig med servering i pausene,gjerne med kaffe og noe attått etter lunsjen.

HI

Skrevet

er vel egentlig ikke oppvokst med at man må spise det man får servert, mamma er fryktelig kresen. Men prøver selv å fremstå som et bedre eksempel enn min mor.

Ja, om jeg blir tilbydt noe på besøk, så spiser jeg, om ikke annet så et lite kakestykke eller hva det nå måtte være.

Skrevet

Enig, man tar et ørlite stykke uansett. Det er da ikke SÅ ofte man er bedt på kakebesøk?

Skrevet

Ja, det er høflig når verten har lagt ned mye arbeid i å lage noe godt. Da mener jeg faktisk at man kan forsyne seg med et bittelite stykke og skriyte av maten.

Ikke HI

Skrevet

Har ingen problemer med å la være å spise kake på møter o.l., men ikke når man er hjemme hos noen som har anstrengt seg for å lage noe godt til gjestene. Da takker jeg ja, uansett. Det er ren høflighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...