Gå til innhold

Trenger litt økonomisk hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa`n her i huset jobber bare 50% og har søkt i flere år for å få høyere stillingsprosent, men uten hell så langt.

Har han da krav på arbeidsledighetstrygd utover de 50% han jobber??

Han har også ett barn som i dag er 11 år gammelt som han betaler barnebidrag på. Hvor mye er det vanlig å betale i bidrag til barn i det alderstrinnet?

Kan han få redusert det siden han tjener så lite? Om han får betale mindre pga dårlig økonomi nå vil de da opparbeide seg en bidragsgjeld for det han ikke betaler nå til senere??

Sikkert litt rotete og dumt forklart dette her, men jeg trenger virkelig hjelp her. Han selv er det umulig å snakke med om dette og jeg knekker snart sammen av å ha konstant dårlig økonomi uten noe som helst lys i enden av tunnellen :-((

Noen som har peiling og kan svare litt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang bidrag: Sjekk nav.no, bidragskalkulatoren. Der legger du inn opplysningene og den regner ut hva han skal betale.

Ang arbeidsledighetstrygd. For å få dagpenger må amn være arbeidsøker, registrert hos NAV. Det nytter ikke å år ut og år inn søke på den samme jobben internt i bedriften, han må vurdere å ta seg en helt annen jobb, kanskje også flytte på seg. Dagpengene tilsvarer ca 60 % av tidligere inntekt, så han kan neppe få for en inntekt han ikke har hatt, om du skjønner.

Sjekk nav.no for dette også.

Skrevet

Han har ikke krav på arbeidsledighetstrygd utover de 50%.

Om han kan betale mindre i barnebidrag er vanskelig å si, for jeg vet ikke hvor mye han betaler per i dag.

MEN....-Jeg hadde oppsøkt nav og spurt om time hos økonomisk rådgiver.

De vil kunne hjelpe dere med å finne de riktige løsningene, og kanskje hjelpe dere litt på vei :)

Og en ting til...-du sier han har søkt om høyere stillingsprosent i flere år..-det er bra, men har han søkt nye/andre jobber? Det ville nå jeg ha gjort. Enten en deltidsjobb til, eller en 100% i et annet firma.

*Lykke til*

Skrevet

Takk for svar.

Prøvde meg på bidragskalkulatoren på nav.no, men der må jeg legge inn økonomiske opplysninger om bidragsmottaker også og de har jeg jo ikke.

Ang jobbsøking så har han søkt både internt i bedriften, men mest 100% jobber i andre bedrifter.

Skal ikke være lett dette her altså:-(

Skrevet

Sjekk skattelister.no, der får du sånn omtrenlig inntekt. Dessuten kan du jo få mannen din til å spørre. Om dere har mistanke om at dere betale for mye, kan dere be NAV fastsette bidraget på nytt.

Skrevet

Når nav regegner ut hvor mye far skal betale så går de utifra; hvor mye far tjener, hvor mye mor tjener, hvor gammelt barnet er og ikke minst hvor mye samvær far har.

Alle skal ha et visst beløp igjen til livsopphold, tror det ligge rundt 6000 kr. Har han mindre enn dette til livsopphold kan han bli bidragsudyktig dvs at han ikke kan betale bidrag. Han får da ikke bidragsgjeld. Men nav kommer heller ikke til og godtat at han ikke betaler HVIS han har mulighet til og skaffe seg en 100% stilling.

Om far har masse dritt gjeld som kredittkort og annen luxus gjeld så tar ikke nav hensyn til dette. Nav går etter fars inntekt.

Ta kontakt med NAV og be dem ta regnestykket en gang til. Evt kan dere bli enig med mor om og ha mere samvær. Ta med lønnslipper og regniner som er livsnødvendig som hvor mye dere betaler på bolig, strøm, mat...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...