Gå til innhold

hjelp! baby som klør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, min baby har i det siste sovet urolig på natten -klør på kinn og ører og er varm og rød i ansiktet når vi står opp. Dette forsvinner utover dagen så jeg går ut i fra at det er noe med sengetøyet hun reagerer på. Skifter ofte pga gulp.

Byttet til neutral vaskemiddel for en stund siden fordi jeg har hørt at dette merket er skånsomt. Vurderer sterkt å skifte tilbake til omo/blenda evt andre merker for å se om det hjelper. Andre som har barn/babyer som har reagert på neutral?? Tips til andre merker som jeg kan prøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun det kjølig nok i soverommet? Må ikke være for varmt, da blir kløen verre.

Skrevet

Jeg reagerer med irritert rødflammete hud som klør på varme jeg, altså en form for varmeutslett. Er jeg fuktig i tillegg, f.eks ved en varm dusj eller når jeg trener reagerer jeg enda kraftigere og får elveblest... Det er altså ikke parmfyme eller andre stoffer jeg reagerer på, men varmen. Jeg går på allergitabletter hele året for å minske ubehaget.

Jeg har tatt utallige allergitester, bl.a utvidet test på hele ryggen. Eneste jeg reagerer allergisk på er alt som har med sau å gjøre, tåler ikke ull (klør som en gal og huden blir helt rød) og kan ikke bruke kremer hvor de har brukt fårefett som bindemiddel (vanligere enn du tror).

To av ungene mine har arvet min allergi for ull, så de kunne ikke ligge på lammeskinn om natta eller ha skinnpose i vogna..

Det jeg ville frem til er at det kan være andre ting enn vaskemiddel han reagerer på. Legen min har gitt meg diagnosen atopisk hud med allergier, jeg bruker Blenda sensitiv på tøyet og det fungerer fint. En annen ting hudlegen sa til meg var at vi med sensitiv hud aldri skal bruke pulver, vi skal bruke flytende vaskemiddel for deg skylles bedre ut av tøyet. Vi skal heller ikke vaske på hurtigprogram, for det skyller ikke godt nok.

Skrevet

Det er stort sett kjølig på kvelden når hun legger seg (lager gjennomtrekk mellom to rom). Men det blir selvsagt varmere i løpet av natten. Får prøve å lufte ut mer i natt og se om det hjelper.

Skrevet

takk for innspill. Ja mulig hun har atopisk eksem, var nettopp til lege pga utslett i ansiktet (som hun har hatt mer eller mindre siden fødsel). Han sa at det muligens var atopisk eksem, men ville ikke diagnostisere det som noe mer en eksem sålenge hun ikke har utslett flere steder på kroppen. Det er først nylig at huden i ansiktet og på ører blir hissig rødflammete og kløende -noe den stort sett bare er når hun ligger i senga

Skrevet

Kanskje hun reagerer på midd, er masse av det i sengetøyet. Det som hjelper er å bruke sengetøy i glatte bomullstoffer (ikke frotte o.l.) og å lufte/riste sengetøyet godt hver dag. Sola tar også knekken på midd så det lønner seg å henge dyna i sola en stund før du rister den godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...