Gå til innhold

Har legen feil termin? Hvrodan regner de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle norske terminkalkulatorer får jeg termin 1.april. Men hos legen fikk jeg 3. april. Og jeg vet mens og unnfangelsesdato.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du oppholder deg i utlandet så er det noen få dager forskjell i hvor langt en "standardgraviditet" varer. Da er det helt naturligat du får en termin 2 dager senere hos legen enn på de noske sidene.

Noen av terminkalkulatorene beregner også etermin i forhold til når du oppgir å ha EL i stedenfor i forhold til siste mens. Legen pleier å beregne i forhold til siste mens. Ettersom ikke alle har EL på samme dag i syklusen kan det gi noen dager forskjell.

I det store og hele betyr ikke to dager til eller fra så mye. Terminberegninger er uansett ikke nøyaktige.

Skrevet

Bre vent til UL-terminen kommer! Da kan det like gjerne bli 15. mars som 20. april. Og du kan være så sikker som du bare vil, men foreldrepenger, permisjonsstart og alt det der blir bestemt ut fra UL-terminen, enten du vil eller ikke. Nytter ikke å protestere.

Skrevet

Forresten så kan du ikek vite unnfangelsesdato, det kan være flere dager etter sex.

Skrevet

Termin beregner ikke når babyen ble lagd, men når det forventes at den skal bli født. Så selv om du vet mens og unnfangelsesdato så trenger ikke din "termin" å være riktig. Og 2 dager forskjell er da ingenting å snakke om...:-)

Skrevet

jeg viste også unnfangelsesdatoen da jeg var på ul dagen før el. legen regnet termin noen dager etter meg, men på første ul (10 uker på vei) så stemte terminen som jeg hadde satt meg opp. men ja, 2 dager fra eller til har lite å si;) har du vært på 1. ul? Da får du en mer ekstakt dato..

Skrevet

Hadde du hatt 3 ulike leger/jordmødre på den vanige ul (ca 18 uker) ville du fått 3 ulike terminer sier min gynekolog... Så det er helt opp til legen som måler når du får termin, men den bør jo ikke avvike så mye fra menstermin om du har 28 dager sykluser....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...