shewolf Skrevet 31. juli 2010 #1 Skrevet 31. juli 2010 Hei. Dette er sikkert et rimelig teit spørsmål, men jeg spør alikevel. Jeg lurer på hvordan dere holder det ryddig og rent hjemme? Hva slags rutiner har dere? Jeg skal ha barn neste år, og er kjemperedd for at det skal være møkkete her. Noen tips?
Lykken_er_tre Skrevet 31. juli 2010 #2 Skrevet 31. juli 2010 Jeg rydder nesten hele tiden føler jeg, kan gå i fra rom til rom og legge på plass ting og tørke opp ting som mann og barn drar med seg. Så er det kles vask hver dag, støvsuge og tørke støv annenhvar dag og vaske gulv + bad en gang i uken. Det tar ikke slutt for å si det på den måten:)
Gjest Skrevet 31. juli 2010 #3 Skrevet 31. juli 2010 Ikke stress for mye. Ha rutine på en dag i uken der du gjør grundig rent. Badet vil jeg anbefale å vaske to ganger pr. uke... Ellers støvsuging og rydding etter behov. Be de andre i familien rydde etter seg. Det er det minste de kan gjøre. Dele litt på oppgavene, så blir det ikke så uoverkommelig. Klesvask blir det nok av, så ta en maskin om dagen, iallefall. Kjedelig når ting hoper seg opp. Sånn er en husmors hverdag;0)
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 31. juli 2010 #4 Skrevet 31. juli 2010 Eller gjør som oss - ha vaskehjelp en gang i uka. Da drar vi på handletur eller besøk og kommer hjem til strøkent hus, herlig!
shewolf Skrevet 31. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2010 Hvor mye betaler dere for dette da? Det hørtes jo utrolig deilig ut. Spesielt ved tider der man har mye å gjøre og er sliten :/
ungmortil3 Skrevet 31. juli 2010 #6 Skrevet 31. juli 2010 Vskehjelp 1 gang i uken hørtes utrolig deilig ut. Vurderer å undersøke det litt .
Gjest Lenchen J98, J08 og ny spire Skrevet 31. juli 2010 #7 Skrevet 31. juli 2010 Jeg har som rutine å rydde opp ting med en gang jeg er ferdig å bruke det. Oppvask tar jeg underveis mens jeg lager mat, og rydder av bord o.l med en gang etter vi har spist. Når det gjelder vasking så er jeg mest nøye med bad og kjøkken. Synes de rommene er viktige å ha rene. Stue og soverom tar jeg når det trengs.
togutter-08og10 Skrevet 1. august 2010 #8 Skrevet 1. august 2010 Mannen lager mat, og rydder kjøkkenet (og så må jeg ta resten av kjøkkenet slik at det blir etter min standard, Tørker litt støv, vasker litt på badet etc mellom gangene hun er her og vasker. Vi har 100kvm og hun er her i 3 timer og betaler 400 kr gangen.
Puppemamma Skrevet 1. august 2010 #9 Skrevet 1. august 2010 Typen har nettopp investert i robotstøvsuger Tror kanskje han begynte å bli litt lei av at han må gjøre alt siden jeg ikke har noe energi til noenting om dagen Men det anbefales altså!! Superkjekk dings
Siena76 Skrevet 1. august 2010 #10 Skrevet 1. august 2010 Viss du meiner vil bruka pengar på vaskehjelp, kontakt i det minste eit profesjonelt firma. Det er nok ikkje så uvanleg som ein skulle tru, men det er vel greit å bruka kvit arbeidskraft fram for svart. Elles er det meste eit spørsmål om arbeidsfordeling. Her i huset vaskar kjæresten min opp på kjøkenet etter at eg har laga maten. Støvsuging deler me på, me har hund og må støvsuga deretter, men det kan somme dagar også berre halda med å feia grundig og så støvsuga ein-to gonger i veka, same gjeld golvvask. Badet vaskar me ein gong i veka, stort sett, men toalett og vask etter behov, så det kan bli oftare. Elles meiner eg no ikkje det er nødvendig å tørke støv kvar einaste dag eller annan kvar, det gjer me i alle fall ikkje her. Trur uansett det er viktigast å halda det ryddig, at ting er på sin plass, det gjev også eit rolegare inntrykk. Lykke til!
Wopi Skrevet 1. august 2010 #11 Skrevet 1. august 2010 Første skritt er å senke standarden litt. Det BLIR mer rot og støv med barn i huset enn uten. Så det skal du ikke være kjemperedd for! Min rutine, som funker her, er støvsuging et par ganger i uka av de viktigste rommene (gang og stue, evnt soverom ved behov). Vask av gulv 1 gang i uka, da tar jeg også støv der det trengs. Ellers har jeg engangs ajax servietter liggende på badet, så der drar jeg over vask og do ved behov. Støv synes godt på hvitt porselen. Klær vaskes underveis, men søndager går som regel maskinen hele dagen hvis vi er hjemme. Stua ryddes når barn er i seng. Hver dag, ellers sklir det ut. Kjøkkenbenk tas selvsagt etter bruk, samme med bord vi har spist ved. Ellers er jeg en fantastisk dyktig "kaster", og ting har faste plasser. Det hjelper! Samtidig som jeg må innrømme at jeg ikke er en superhusmor som har det strøkent til en hver tid. Er det slutt på kreftene, tar jeg det gjerne neste dag. Og lever godt med det! :-)
Blubblubb Skrevet 2. august 2010 #12 Skrevet 2. august 2010 Vaskehjelp! Bruker 5 timer og tar 700,- annenhver uke. Hos oss er det ofte litt rotete og litt støvete. Det er uungåelig med to unger som løper ut og inn, drar leker over hele huset og har venner på besøk. Kjøkken og bad tas ved behov, dvs når det blir støvete og skittent. Ellers mangler vi nok litt rutiner. Jeg har faste plasser til alt, men det er det dessverre ingen andre som følger :-( Vi er i full jobb begge to, og har flere oppussings/hageprosjekter på gang, så vi tar litt husarbeid nå og litt da. Men vi prøver stadig å få inn rutiner som gjør at vi slipper alle skippertakene. Fra i dag av er det streng regel at den som ikke lager middagen skal rydde og vaske kjøkkenet etterpå. Det er mannen som har foreslått det, og jeg er spent på hvor lang tid det tar før den gjelder bare når han har laget mat... ;-)
litagod Skrevet 2. august 2010 #13 Skrevet 2. august 2010 vi har to barn og har gitt opp drømmen om et plettfritt og ryddig hjem for lenge siden. her i huset skal det vises at det bor folk, ferdig med det. - det er ikke noe svinesti vi har her, men det ligner overhode ikke husene kan ser i kataloger, eller huset vi hadde før barn for den saks skyld - men huset er nå fylt med leker og latter dagen lang, og det er faktisk mye morsommere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå