Gå til innhold

Funderer på å klimaemigrere til Frankrike..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt på det lenge, å flytte for et par år. Bo og jobbe i et annet land, prøve noe nytt.. Ungene på internasjonal skole, og alle får masse nye erfaringer og forhåpentligvis koselige slike.. Er det noen som har flyttet til Frankrike for et par år? VI liker oss godt der, har feriert i Nice traktene flere ganger. Liker menneskene, klimaet og atmosfæren.. Etter den elendige sommeren har vi nesten bestemt oss for at nå må vi virkelig slå til snart!

Andres erfaringer tas emot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bodd i Nice og omegn i 7 år og stortrivdes men ble til slutt gal av byråkratiet og at alt er så gammeldags og tregt der i tillegg til en del andre ting at jeg tilslutt flyttet hjem igjen. Men området erhelt supert altså!

Skrevet

Jeg syns jo ar Norge er byråkratisk og tungvint mange ganger! Hvordan er det da i Frankrike?! :;)

Nice og omegn liker vi godt. Andre tips eller tanker om tema flytting til andre land? Hvordan er det med jobb, skole ol?

Skrevet

Det jeg vet er at fransk og flytende fransk er et MUSt. Engelsk? Nooooo

Bodde der i 1,5 år uten noe særlig fransk kunnskaper og fikk landet veldig opp i vrang strupen etterpå.

Den internasjonal skolen ved/i Paris har rykte på seg for å være knallahrd, der er det forventet, at ungene skal kunne fransk flytende når de begynenr (hvis ting da ikke mirakuløst har forandret seg)

Hygienen i Frankrike plaget meg mest, stanken om sommeren i pariser metro er grusom...

Men maten er jo nyyydelig da..

Synes karrierejaget i paris var forferdelig, det var ut å jobbe kort tid etter fødselen igjen og a gjerne hele dagen.

Omd et er like ille lengre syd aner jeg ikke.

Men ferie er helt annerledes enn å bå der, mitt tips ville være,r eis ned i 3-4 uker, lei et hus/leilighet og sørge for dere selv. Se hvordand agliglivet virkelig fungerer..

Skrevet

Det ville ikke vært aktuelt med Paris, altfor stort.. Måtte vært en mye mindre by.. På internasjonal skole er vel engelsk hovedspråk trodde jeg?! Men franskkunnskapene våre generelt er jo minimale, så vi måtte jo lært grundene først uansett.. Så kommer det vel med praksis.. Interessant å høre tankene dine om Frankrike "lindynatt", det er ikke detsamme med ferie og helår, helt klart.. Vi har kun leid hus i noen uker om sommeren, så vi vet jo ikke hvordan en ev hverdag ville bli..

Men vil man finne ut det, så må man jo prøve til slutt:)

Skrevet

Altså på den internasjonale skolen i paris var fransk fremdeles hovedspråket.

Men detter da nå ca 12 år siden..

Frank må man kunne, man må jo på rådhuset ol der, registrere seg, få oppholdstillatelse etter 3 måneder (jepp ikke slutt på dette nei..) man trenger bank konto..

I det hele tatt må man kunne fransk.

Jeg avr ung og naiv da jeg flyttet nedover til mannen min, og det hjalp ikke saken at han omtrent ikke kunne fransk heller (han er tysk)

heldigvis hadde vi en norsk nabo som hjalp oss med en haug med ting.

Jeg bor nå i Tyskland og snakker flytende tysk. uten tysk, hadde jeg hatt et stort proble. Kontrakter kunne jeg ikek ha lest, kunne ikke gjort meg særlig forstått i butikker ol (tyskerne er ikke spess flinke i engelsk de heller)

Hvis man virkelig vil bo i et annet land må man kunne språk, man må informere seg på forhånd, finne ut og lover og regler og sånne gørre ting.

Man trenger jobber, man må bygge seg opp et helt nytt sosialt nettverk og det er søren meg ikke lett (kanskje lettere med barn da men..)

Kulturen må man tilpasse seg i allefall til en hvis grad (det kunne ikke falle meg inn å snakke med naboer og tiltale dem med du, nei der går i herr og fru ditt og datt og de og dette er det samme i Frankrike)

Vi lurte jo på å kjøpe en ferieleilighet i sør Frankrike, bruke den om vinteren, unslippe snø og is, men a) mega dyrt b)vi kan omtrent ikke fransk og c) vi fant ut at Malta var greiere da billigere og man snakker engelsk ;)

Men før vi noensinne kjøper ferielieghet skal vi bo på Malta i noen måneder, og min mann kan jobbe derifra..

Da finner vi ut om hvordan folk virkelig er, hvordan handling av mat fungerer, hva vann, strøm og gass koster osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...