Gå til innhold

får MYE mindre banklån fordi vi skal ha barn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

først fikk vi vite at vi kunne låne opp til 2,2mill, så ble jeg gravid og vi kunne da ikke få mer enn 1,4mill fordi vi skulle få barn.. er det virkelig sånn? de telte så å så mye pr barn, de som har 3 barn får ikke huslån de da eller............? skjønner lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De trekker vel fra omtrent 600 tusen per barn fordi barn koster. Jeg skjønner tankegangen, men det er likevel merkelig i mine øyne. De fleste får jo barn før eller siden. Vi opplevde det samme som dere og måtte nøye oss med å kjøpe en treroms i stedet for et rekkehus ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 000 pr barn...? Ha ha ha Tror du er helt spinnvill jeg. Du tror vel ikke for alvor at en familie med 4 barn får 2,4 mill mindre i lån enn et par uten barn med samme inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed av to forskjellige banker at for førstegangskjøpere så trakk de ifra per barn. Men vi tok opp lån i fjor da finanskrisen fremdeles ble tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle er jo de som setter opp vilkårene i de bankene der fullstendige idioter. Hvor mye innbiller de seg egentlig at det koster å ha barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa de brukte standardbudsjettene basert på ssb statistikk og i følge sånne budsjetter koster det rundt en mill per barn man oppdrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fire barn og har 2,2 mill i gjeld, fjerde barnet var til og med på vei siste gangen vi refinansierte og lånte opp ;)

 

Men det koster med barn, i budsjettet deres har de lagt til flere tusen til barnepass, flere tusen i økt mat og klesbudsjett, økt budsjett til gaver, utstyr osv.

 

Er ikke enkelt for unge mennesker som enda ikke har fått "bevist noe" for banken sin når det kommer til betalingsvilje å få store lån. Det lønner seg å eie en stund og vise hvor flink man er til å betale ned og spare før man får barn. Det lønner seg også å ha betalt ned litt så man ikke trenger 100% finansiering, det er derfor vi fikk så mye lån, huset er verdt en million mer enn vi har i gjeld.

 

Kjøp noe rimelig, betal ned i noen år og selg med overskudd. Da har dere egenkapital og god betalingsvilje å vise til ved neste biligkjøp og får mer lån. Det var akkurat sånn vi gjorde det, byttet hus etter at andre barnet var født, lånte opp og bygde på mens jeg gikk gravid med fjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det banken sa til oss at de bruker en litt annen kalkyle når folk har eid en stund :) Vi hadde forresten mye egenkapital og det syntes banken var et stort pluss og vi fikk litt høyere lån pga det.

 

Hilsen oss med treromsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pr idag så betaler vi 17.000 i lån og husleie og det har vi gjort i flere år. da burde jo banken se at vi er betalingsdyktige mener jeg da. ble helt latterlig i mine øyne for jeg mener at det er jo når man får barn man ønsker/trenger eget hus/leilighet.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...