Gå til innhold

Dåp når barnet er nesten 4 mnd, er det sent?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er aldri for sent så lenge man lever ;) Men kirken foretrekker vel at barna er under året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var 4. månder da han ble døpt, da det ikke var ledig i kirken før da. Vi fikk ingen kommentarer på det. Selv var jeg 6 månder da jeg ble døpt, det var litt seint - men gikk veldig bra det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes barnet skal døypes når det er baby, dvs rundt 3 måneder. Da trenger de ikke oppmerksomhet i dåpen, og sover og spiser stort sett. Synes det er litt trist jeg at så mange unger blir døpt så sent, som kanskje 6 måneder. Det er jo ikke babyer lenger, men årvåkne unger som trenger oppmerksomhet så lenge de er våkne! Utrolig travelt, og ikke søtt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var 8 mnd. Ventet lenge fordi jeg var mye syk etter fødselen og orket ikke å styre med dåp. Presten sa at alder ikke spilte noen rolle. Han ble dessuten døpt i hjemmestrikket bunad, da jeg slet med å finne dåpskjole som passet og orket ikke å begynne å sy selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei ville jo vært helt feil at hovedpersonen fikk oppmerksomhet på den "store" dagen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, hva foretrekker dere? En baby som trenger mat og søvn, eller en som trenger mat og MYE oppmerksomhet? Som babler og skråler og skriker i ett sett under dåpen? Det er jo utrolig travelt, og jeg har blitt så oppgitt i de dåpene jeg har vært i der det nettopp har oppstått slike situasjoner. Foreldrene har da nok å styre med enn å holde barnet med selskap hele tiden.

Misforstå meg rett, selvfølgelig skal dåpsbarnet ha det meste av oppmerksomheten. Men det er absolutt det mest praktiske å ta dåpen til yngre barnet er. Min beste venninne hadde dåpen da sønnen hennes var 6 måneder, og hun sa at neste gang, da skal hun ta det mye tidligere, for det ble så travelt fordi han var så mye våken;)

 

13:18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer nok helt an på barnet. En del barn har kollikk og da er det lurt å ta dåpen senere, sånn ut fra praktiske hensyn. Andre barn spiser hele tiden de første 3-4 mnd de lever og det er ikke så kult å måtte amme annenhver time når man er pyntet i bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dåpen er bare for at foreldrene kan vise fram hvor perfekt liv de har og hvor flott selskap de kan lage istand? Og ungen skal ses men ikke høres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...