Gå til innhold

Ang leggetider for små barn...


3 små!:) Gutt, gutt og jente!

Anbefalte innlegg

Er dere strenge og overholder dem hele tiden eller "slækker" dere innimellom? Har en gutt på veldig straks 3 år og en liten en på litt over 7mnd. Minsten legger seg mellom halv sju og sju og størstemann legger seg sju. Vi er ganske strenge på leggetidene og får noen kommentarer av andre ang dette innimellom. Så da hadde jeg bare lyst til å høre litt med dere andre her:) Er dere strenge på leggetid eller lar dere ungene være oppe lenger i helger og ferie osv? Evt fra hvilken alder slappet dere evt litt mer av ifht leggetider??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er ganske strenge på leggetidene, men det er faktisk mye av egoistiske grunner. Med 4 barn blir dagene fort hektiske, og med barn som har vært/er mye våken om natten har vi rett og slett stort behov for litt voksentid på kveldene. Så her er vesla på 11 mnd og minstegutten på 3 år i seng ca 19.15, og de to eldste på snart 6 og snart 8 år i seng kl 20. Den dagen vesla begynner å sove godt om nettene, de begynner å kunne sove litt lenger på morgningene om de får være ekstra opp, de små klarer seg litt mer selv om morgningene osv, da tror jeg nok vi kommer til å la dem være senere oppe i ferier ol, men nå orker jeg/vi rett og slett ikke.

 

Er vi på besøk eller det skjer noe spesielt kan vi godt tøye leggetiden med 1-2 timer, gjerne mer også til de to eldste, men dette skjer ikke så veldig ofte da. Spesielt etter at ungene har bikket 3-4 år synes jeg det er enklere å tøye leggetidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også ganske strenge på leggetidene. Ser ikke helt poenget med å snu litt på rutinene i helgen, når det uansett bare er snakk om 2 dager. I ferien er vi litt mer slapp eller ved spesielle anledninger (bursdager o.l.). Men stortsett så er de trette til samme tid som på hverdagene, så da blir det kanskje maks en halvtime senere med leggingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten en gutt på snart 3år og ei jente på snart 9mnd :)

Jenta legger seg ca. 18:30 og gutten legger seg ca kl.19 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestandig vært ganske nazi på leggetider ja. Ikke bare for vår egen del, men barna har blitt uspiselige når de har blitt overtrøtte, og ikke sover de noe lengre neste morgen heller. Egentlig først nå i sommer de største har fått være oppe lengre, de blir nå 6 og 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske nøye med å holde leggetiden for jenta mi på 19 mnd. Hun legger seg rundt kl.19. Får bare trøbbel med å legge henne om hun blir overtrøtt. Men det hender i helgene når vi drar på hytta at hun sovner i bilen på tur opp, og da blir jo og leggetiden naturlig forskjøvet, så da får hun være oppe til 20-21..men våker også like tidlig dagen etter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minste er ett år og hun blir helt gal av å være overtrøtt. Så der føler vi at vi MÅ være strukturerte og følge samme rutinen. Hun sover aldri lenger neste dag heller.

 

Han på 4 kan vi drøye litt, han blir ikke gal av overtrøtthet. Men han sover ikke lenger han heller da. Siden han er litt greiere å ha med å gjøre kan han av og til drøye leggingen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er strenge på leggetider for 3-åringen. Både i helg og ferie vil vi ha han i seng til ca vannlig tid, ca kl 19-1930. Unntaket er vel når vi gjør noe spesielt, f.eks tar ferja over til danmark. Da blir det gjerne ikke før 22-23 han sovner, men så sover han til gjengjeld i bilden dagen etter. På hytta er han i seng til vanlig tid, for han våkner tidlig uansett når han legger seg.

 

6-åringen er vi mye slappere med, for hun tar igjen søvn om morgenen. I tillegg har hun litt jevnere hunør og blir ikke veldig preget av å være sliten.

 

Jeg føler også at mange synes vi er rare som er så strenge på det, men det er jo for hans egen skyld da. Spesielt familien min mangler litt forståelse kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange fine svar:) Har følt meg litt "nazi" på leggetidene flere ganger i sommer når det virker som om "alle" lar ungene være opp ekstra lenge mens vi legger våre til samme tid som ellers... Var kjekt å se at vi ikke er de eneste med strenge leggetider:) Som flere av dere sier, det er for barnas beste i grunnen. 3-åringen vår våkner like tidlig uansett og han blir ganske uspiselig når han er trøtt etter for lite nattesøvn... Kommer jo veldig an på om de tar det igjen neste morgen eller ikke, ja...

 

Salat: Vi møter også lite forståelse for å være strenge på leggetider, ja... Syns det er ganske slitsomt å liksom måtte forsvare leggetid hele tida når vi er sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganke strenge på at jentene legger seg til normal tid så lenge vi er hjemme og ikke har gjester. Hvis vi derimot er på besøk eller har gjester selv slipper vi det helt løs. Da kan de gjerne være oppe 3 timer lengre enn vanlig. Det går helt fint her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er ikke strenge med leggetid i helgene og ferier- og egentlig ikke så strenge på det i hverdagene heller. . vi har en snuppe på 2,5 år- og hun er B-menneske som oss, og liker bedre å være oppe på kvelden og heller sove litt lengre om morgenen. Derfor får hun være oppe litt lengre i helgene- så ser vi heller på hvor trøtt hun er - enn hva klokken er. Og da får vi sove lenger på morgenene, og det er jo deilig det! dette funker hvertfall bra nå når vi har ett barn- tenker det blir viktigere å overholde leggetid når vi blir flere. da er det jo ikke sikkert at hun kan sove lenge på morgenen, hvertfall hvis de vekker hverandre.

 

Hadde hun blitt grinete på kveldene eller kjempetrøtt dagen etter, så hadde vi også vært nøye med leggetider. tenker det er veldig individuelt med søvn, er jo sånn med oss voksne også- noen perioder trenger vi mer søvn enn andre.

 

Så dere må jo se hva dere har overskudd til og hva som passer deres familie- og så får dere bare overse andres meninger på dette :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, alle er veldig strenge med leggetider her...også legger man barna veldig tidlig, men det er mulig det er vi som er sære, da vi selv liker å være opp lenge om kveldene.

 

Jeg har også 4 barn, de to eldste er 9 og nesten 7, og de er oppe til ti-halv elleve nå i ferien, ellers i året ca. halv ti. Men når de har muligheten sover de lenge om morgenen også da, gjerne til halv ti ti. Dessuten ser vi ikke så mye til dem på kveldene, de er enten ute med kompiser, vi har kompiser på besøk eller de holder på for seg selv med playstation eller lignende. Vi kan også benytte kveldene til å gjøre noe sammen med bare de to største, f.eks. spille noe, uten at småsøsknene forstyrrer.

 

Mine to yngste er 3 1/ 2 og 1 år, og den aller minste legger seg ca. halv åtte. Hun har vært fryktelig vanskelig å ha med å gjøre om natta, så hun må vi passe litt på når det gjelder legging, men den nest minste kan godt være oppe til halv ni - ni når han ikke skal i barnehagen. Ellers legger han seg kl. åtte.

 

Er vi borte en kveld eller har gjester, så justerer vi selvsagt leggetider for alle - vi er ikke så fryktelig nøye med akkurat tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg enda går hjemme med Bo så er vi ikke strenger på leggetider i det hele tatt. Vi legger han når han er trøtt, og som regel er dette 19:30. Men det avhenger av når og hvor lenge han har sovet på dagen. Og så er vi så heldige at han sover 12 timer uansett når han blir lagt - så vi kan time det litt også ;) Ønsker vi å sove lenge en dag så tar Bo en litt sen dupp, eventuelt en powernap på ettermiddagen, også legger han seg nærmere 21 - og sover til 9 dagen etter.

 

Men når barnehagen starter om et par uker blir det nok annerledes - er jo viktig at de får nok søvn. Vi må opp kl 6 - Bo 6:30, så han må legges senest 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er mine 3,5 år og 5,5 år, og dette er første sommeren det har sklidd litt ut. Det vil egentlig si at minsten legger seg ca 20 og eldstemann ca 21.

 

De sover heldigvis lenger om morgenen også da...

Kommer til å få de inn i normal leggerytme før skole/ barnehagen begynner igjen, og kommer ikke til å la det skli ut i helgene dersom det ikke er noe spesielt som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ukedagene er vi (eller jeg, for mannen er borte hele ukene) strenge.

 

2 åringen legger seg kl 1900, og 6 åringen halv åtte.

 

Fredag og lørdag får eldste være oppe litt ekstra, men minsten følger rutinene.

Grunnen er at eldste klarer å stille seg om, slik at han sover en time ekstra. Minsten våkner til samme tid uansett, bare at han er sur om han ikke får timene sine.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her styrer tassen det selv. Nå legger han seg ca 21-22. Han sover lenge på morningene ca 09-11.

 

Men regner med at dette justerer seg når vi skal i jobb og han i barnehagen. Da kan han ikke sove lenge lengre, så da blir han vel trøttere tidligere.

 

Gruer meg virkelig til den tiden, når han legger seg tidligere og vi mister tiden på kveldene sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 3 og 4 1/2 og begge legger seg klokken 19 ;) Dette overholder vi ja, til og med i feriene. Men om det skjer noe spesielt, så får de selvsagt være lengre oppe. Vi har mer enn nok med å legge om rutine de to gangene i året vi stiller klokken, og orket ikke dette hver helg og i ferier i tillegg. Ungene er også trøtte, så ingen vits i å holde de oppe sånn at de sover lenge om morgenen. Det kan de forsovet ikke heller, da begge går i barnehage, og begge foreldrene jobber ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "strenge" - ser an formen og hvor mye hun har sovet på dagen, om hun har hatt en urolig natt osv - alt fra til at hun sover til 7 til nærmere halv 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er foreløpig litt strenge, og legger han (17 mndr) mellom 18.30 og 19.00. Har gjort det fra veldig tidlig. Ikke at han protesterer, han er A-menneske som aldri sover etter 07.00 med mindre han er syk og klatrer nesten selv i sengen ved leggetid så trøtt han er. Herlig.

 

Men vi kommer kanskje til å forskyve leggetiden litt etter barnehagestarten. Vi har 30 minutters kjøretur til barnehagen, og han sover alltid innen 2 minutter i bil. Tar han seg en dupp på vei hjem og blir vanskelig å legge kl. 19.00, får vi bare tilpasse oss deretter. Vi er heldig som har barnehage med lange åpningstider, vi kan levere senere og hente senere hvis det passer rytmen han bedre. Vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollemor 75, jeg bare lurer: Hvordan kan dere velge å levere senere noen dager? Har dere ikke jobb med arbeid som begynner en spesiell tid? Husker jeg stresset veldig når jeg begynte på jobb halv 8 og barnehagen åpnet kl. 07.15. Hadde jo minutter til jobb, og rakk jo selvsagt ikke det. Det var grusomt stressende, og liker ikke å begynne hver morgen slik ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi er heldig og har begge to kontorjobber med fleksitid (kjernetid mellom 09.00 og 10.00, men ikke så nøye), så lenge jeg klokker inn 37,5 timer bryr ikke sjefen min seg noe særlig om når jeg gjør de, særlig siden jeg jobber mer enn det mesteparten av tiden. Kan logge meg på om kvelden, og helgene, har bærbar pc med tilgang til kontorets nettverk via nettet. Den lyse siden av lederstillinger er at man har påvirkningskraft over hverdagen sin. Den mørke er at man egentlig alltid er i beredskap for jobben.

 

Barnehagen ligger 2 minutter fra kontoret mitt. Hvis vi leverer litt før 09.00 (de har kjernetid fra 10.00 i barnehagen) og henter like før 17.00, er alt på plass. Hvis det må bli 09.30, så får vi ordne det med jobben. Den ene kan sitte lenger og ta bussen (vi kjører sammen).

 

Så langt det lar seg gjøre skal jeg respektere guttens rytme og skjerme han på stress og rush om morgenen. Vi får se om det lar seg kombinere med 2 100% stillinger, men vi skal i det minste forsøke. Men jeg tror ikke jeg skal satse på å dyrke noen egne interesser ila de neste årene, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...