Gå til innhold

første barn og litt usikker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man det når man skal gå over fra mme til vanlig melk?

 

Starter man med helmelk?

 

Trenger hun en overgangsperiode? Det er ca 2 uker til hun blir ett år.

 

Og hvordan gjør man det når man skal gi melk utenfor hjemmet? heller man kald melk i en flaske og varmer opp? Melka kan vel ikke ligge så lenge i stelleveska uten å bli dårlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på barn nr 4 nå, og har en som er like gammel som din, blir 1 år om vel 2 uker :-) Det jeg har gjort er å fylle litt kald lettmelk i tutekoppen når de har bikket 1 år og latt dem ta noen slurker de første dagene. Så har de fått drikke mer og mer, og til slutt (etter 2-3 uker) har de fått kald melk til 2 av dagens brødmåltider, fra tutekopp når de er ca 1-1,5 år og fra glass etter det. Samtidig kutter jeg da ut flasken med oppvarmet mme på kveldstid da en normal 1 åring ikke trenger mme lenger. Når du ikke er hjemme kan du vel bare få litt melk fra de du er på besøk til om du er borte i flere dager? Er det bare snakk om 1 dag eller 2 trenger hun strengt tatt ikke få melk i det hele tatt da. Hun skal livnære seg av fast føde nå, ikke melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at når man er ferdig med pupp/mme, så er man ferdig med flaske også. Forøvrig en flott naturlig måte å bli kvitt flasken på ;))

 

Du kan f.x. bruke litt tid og bytte ut ett etter ett flaske måltid med noe annet. Vet ikke hvor mye flaske du gir, men når ungen er så gammel så trenger hun ikke mme.

 

F.x.:

Frokost; brødskive el. grøt + en kopp melk (fra kjøleskap)

Lunsj; det samme + kanskje noe frukt, event. yogurt

Middag; det dere måtte ha + vann

Kvelds; samme som frokost.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer da, men i prinsippet blir det jo det samme. Jeg prøver å venne sakte til kumelk. Vesla nekter å drikke kumelken annet enn kald så jeg slipper å tenke på oppvarming da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir mme til frokost, lunsj og kveldsmat. og noen ganger har jeg gitt henne mme tidlig på morningen så hun skal ligge litt lenger om morningen. Men sukk,det er vel slutt på det nå da :P

 

Kan starte å bytte ut lunsjmme med vanlig melk og ta de andre fortløpende. Er ikke vits å holde på flaska. Hun skal jo begynne i barnehagen snart. Oi tiden har gått så fort !

 

Hilsen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Alva: Jeg tenkte på når vi var ute på trilletur eller på resturant eller lingnende. Da har jeg hatt med mme og blandet. Men som du sier..hun kan jo bare få vann til maten, det er jo ikke melka hun skal få næring av. Når vi er på besøk får vi sikkert melk hvis vi spør, hehe.

 

Men er det lettmelk man skal begynne med altså? Ikke helmelk?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh... Har aldri tatt med mme på restaurant osv jeg, har enten ammet (når de var små), eller gitt dem vann når de ble større.

 

Ja, det er lettmelk de anbefaler å begynne med nå, med mindre barnet er veldig tynn, da kan det være ok med helmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...