Gå til innhold

Gravid og nattarbeid??? (samme som 1.tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg endelig blitt gravid (5+5), så kommer det et tema jeg ikke har tenkt på. Jeg arbeider 50% natt på sykehjem (dvs ca 7 vakter i mnd).

Jeg har nå begynt å lese om dette og ser at det er forbundet en ganske stor risiko i forbindelse med å jobbe natt med tanke på SA.

Så, hva skal jeg gjøre, har arbeidshelg foran meg, og får ikke legetime før til uken. Det er ferie å vanskelig å skaffe folk, jeg føler meg i fin form og nettene som jeg har jobbet tidligere har gått bra.

Men så har jeg hatt SA tidligere, og det vil jeg ikke igjen!!

Forferdelig rotete dette her, men, What to do???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Jeg og jobber syv netter i mnd. Er nå ti uker på vei og har jobbet ekstra gjennom hele sommeren, så nå ble jeg litt satt ut av det du skriver.

Hvor har du lest det med at det er stor risiko med nattarbeid i forhold til SA/MA? (hjelp)

Har nettopp vært baby boom hos nattevaktene der jeg jobber og de har alle jobbet videre på natt. Hmm

Du kan jo evnt. søke deg over på dag etter helgen når du får legetime.

Sorry, ikke mye svar fra meg, håper du finner ut av det :):)

Skrevet

Med førstemann jobbet jeg også natt , det gikk helt fint. Var også bekymret for dette men fikk beskjed av både lege og jordmor at det var helt iorden så lenge jeg følte meg bra. Man får ikke sykemld siden man jobber natt, da må arbeidsplassen tilrettelegge for deg eller du bytter bort nattevaktene dine. Hvor har du lest at det kan være risiko for SA ?

Skrevet

Med forrige gutten min jobbet jeg 50% natt på sykehjem fast, også jobbet jeg opptil 100% ekstra på et annet sykehjem. (17 -25 netter i måneden.)

Jeg jobbet til 12 dager før han kom. Kunne fint ha jobbet lenger, men da måtte jeg ut i perm.

Gutten kom 9 dager før termin og hadde ikke lidd noe av det. Og jeg ville glatt gjort det igjen.

Skrevet

Jeg jobber også 50% natt på sykehjem.

Da jeg var gravid forrige gang, leste jeg også om sa og for tidlige fødsler med gru, i forbindelse med nattarbeid.

Både lege og jordmor sa til meg, at så lenge jeg syns det er greit selv, og ikke for tungt, så er det ikke noe problem å jobbe natt.

Jeg fikk flere ganger i løpet av graviditeten tilbud av arb.giver om å flytte over til dagjobbing. Men, jeg elsker jobben min, og syns det å jobbe natt, samt å ha så mye fri er helt topp.

Da jeg begynte å bli ganskje tung på slutten, la de fram en madrass til meg, som jeg kunne ligge å hvile på (sofaen ble litt for smal for meg på slutten).

Babyen min tok ingen skade av nattjobbingen min altså.

Mye skremselspropaganda som ligger på nett. Hvis man er engstelig som gravid, bør man styre unna nettet, og heller spørre lege og jordmor.

Lytt til kroppen din, hvis den sier det er greit å jobbe på natta, så gjør du det. Hvis du føler det er for tungt eller det gjør deg nervøs etter det du har lest, må arb.giver legge til rette slik at du får jobbe på dagen.

Skrevet

Takk for gode svar damer!

Nå skal jeg slutte å lese på nettet og heller la det stå til!

Det som er fakta er jo at jeg er i mye bedre form så tildlig i svangerskapet, enn jeg har vært med de to tidligere da jeg jobbet dag! (ekstrem kvalme og tretthet fra før jeg testet pos.) Har nå mye mer fritid som jeg kan ta meg igjen på, samt at nattjobben er mye mindre stressende og tung enn hvis jeg går over på dag! Pluss at jeg slipper å stå opp om morgenen kl 06.

Enda en svært viktig ting er at jeg er svært glad i jobben min og de jeg jobber med!!

Så nå drar jeg på nattevakt samme hva forskere og andre luringer sier!! Ha en fin kveld!!!

Skrevet

Så bra at du er i bedre form denne gangen:)

Enig med deg mtp at man har masse fritid å hente seg inn på mellom jobbeøktene. Også er det jo vanligvis mye roligere å jobbe på natta enn dagen. Da skal det liksom være stille og rolig. Og dessuten er det en helt annen stemning å være på jobb på natta enn om dagen. Mye mer behagelig og ikke like høytidelig tone oss nattevakter i mellom, i forhold til de som jobber på dagen.

Det i seg selv gjør at det for meg er mye mindre slitsomt å jobbe natt, i tillegg til at det ikke hadde blitt like mange fridager hvis jeg skulle jobbe dagtid.

God vakt:)

Skrevet

Jobber selv tredelt turnus på sykehus og har aldri likt nattevaktene av den grunn at jeg nesten blir dårlig på morgenen. Klarer heller ikke snu døgnet ordentlig.

Av denne grunn fikk jeg anbefaling fra legen mot å jobbe natt under graviditeten.

Forskningen på dette er liten, men det som viser er at økning for sa er størst der en ikke takler vakten godt. Husk blodtrykk synker med 10 % på natten, urinproduksjonen synker osv. Flere kolleger jobber imidlertid alle nattevaktene sine, men de liker det også.

Skrevet

Der jeg jobber har man ikke lov til å jobbe natten. Dette er kun pga man er alene på jobb og det finnes enkelte utagerende beboere.

Skrevet

Det er ingen tvil om at det er hardt for kroppen å jobbe om natta. Det er vel derfor også at mange arb.plasser ikke har så mange faste oppgaver som skal skje om natta. Det er faktisk ikke lov heller, ifølge arb.miljøloven. På den måten har man mulighet til å hvile litt. Også er det nok større belastning å jobbe 3-dels turnus vs kun natt. Vi som jobber 50% natt har som regel fri en uke mlm hver gang vi jobber. Og man jobber da som regel to netter i strekk av gangen.

Men hver enkelt får føle på kroppen selv hva som er greit:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...