Gå til innhold

Finnes det ingen regler på hvordan man skal bruke "hun" og "henne" lenger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun lukter godt. Jeg elsker henne.

 

Hun lukter godt. Jeg elsker hun....

 

Hør hvor feil det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Henne skal fremdeles brukes om det er objektet i setningen. Men det driter visst folk i så lenge de klarer å gjøre seg forstått på neandertalernivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglen forsvinner sikkert snart fra skolebøkene i likhet med skillet mellom ham og han (jeg tror jeg er den eneste jeg kjenner på min alder som fremdeles gidder å skrive "han slo ham").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he... prøv på engelsk; she and her.... I love she... Her said to me... Vet ikke hvorfor folk ikke klarer å skille i norsk... Skjønner på en måte han/ham da det låter veldig likt, men hun/henne?! En eller annen idiotisk mote på lik linje på schøkken, schylling, sykkelschede osv... Hvor gammel er du? Schue! Stilig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fnis :P Jeg er snart 33 og klarer ikke å si kjøkken, ski og kino riktig :P Gamle tanten min retter alltid på meg.. Hører faktisk ikke forskjellen jeg ;) Jeg fant ikke opp kruttet, men stod der da det smalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... 22:55 her... Er nok flere som er i den båten at de ikke klarer det! Noen lesper, noen klarer ikke si "r" og andre igjen klarer ikke "kj-lyden".... Men virker som det er sinnsykt mange som tilegner seg denne egenskapen fordi det liksom skal være kult! Jeg jobber i kundesenter, og opplever stadig vekk at jeg hører "feil" når folk skal si fødselsnummeret sitt. Tjue blir stadig vekk til Sju i mine ører. Dette opplever jeg stort sett blant de yngre som ringer inn... Schnodig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det du finner på disse sidene er representativt for befolkningen forøvrig. Her inne har 79% "dysleksi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg hadde fått i ræven om jeg hadde både sagt og skrevet tanta mi i en setning.. Det finnes ikke på vestlandet i alle fall :) Det blir feil for meg å si tanta mi. Det er tanten min. gamle tanten min.. eller gamle tanto min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaargh, reglene finnes fortsatt. Når noen forsøker å fortelle meg at "Jeg sa det til hun" eller "Jeg tok det opp med han", eller enda verre "Henne sa at det var greit" da ignorerer jeg det bare. Snakk skikkelig, det er ikke kult å høres ut som du er nyinnvandret når du har bodd her hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bergenser, og her har man ikke skiller på subjekts- og objektsform når det gjelder han og hun (eller "hon" som det da heter) - men det er dialekt. Skriftlig bør man kunne vite forskjellen.

Det jeg lurer på er østlandsdialekten (eller kun Oslo?)...syns jeg hører mer og mer av eksempler som 00.13 kommer med - er dette rett og slett dialekt? Det høres helt feil ut for meg, men jeg er ikke ekspert på dialekter akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også dette er dialekt som har sneket seg inn i skrivemåten. Jeg er bergenser og har aldri opplevd at folk roter med "hun" og "henne", heller ikke blant de yngre elevene. Derimot opplever jeg litt rot med "han" og "ham" skriftlig hos de svake elevene, mens de fleste får også dette riktig selv om vi i vår dialekt sier "han" uansett. I vår dialekt sier vi forøvrig ikke "hun" eller "henne", men "hon" og "honnes", men dette er nært nok til at alle automatisk skriver det riktig. Jeg har en del østlendinger inngiftet i svigerfamilien og hos dem hører jeg veldig ofte feil ved bruk av "hun" og "henne", så tror kanskje mange på østlandet roter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...