Gå til innhold

Noen som har greie på trening?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ikke ha kunnet løpe på over 20 år pga migreneanfall har jeg etter to svangerskap blitt frisk. Det er jo nesten et under. Jeg kan løpe igjen uten å bli sengeliggende i et døgn etterpå! Formen er derimot ikke forbedret like mirakuløst. Der ser det ut tl at jeg må gjøre en innsats selv også :-).

Jeg er som dere forstår ikke spessielt godt trent og har ingen løpeerfaring. Er det noen som kan gi meg noen gode tips for å bli i bedre form uten å dra på meg skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har sykkel, begynner du å sykle noen turer om du har mulighet til det. Eller om du bor i nærheten av en svømmehall, så er jo det yppelig. Svømming gir vel så og si aldri noen som helst skader! ;)

Visst du vil gjøre noe veldig gøy, vil jeg anbefale Zumba.

Om du skal på treningssenter får du rikelig med oppfølging og rød der.

 

Jeg anbefaler sykling fordi det både er god trening, samtidig som du ikke faller om etter 5 minutter. En sykkel har mest sannsynlig gir, så du kan variere litt, i tillegg til at du får "pauser" i nedoverbakkene.

Jeg anbefaler deg ikke å plutselig begynne å løpe/jogge - det er ekstremt tungt når du ikke er noe trent fra før.

 

Er det bare kondisjon du vil trene? Eller styrke også?

Spør litt mer spesifikt om du vil, så skal jeg prøve å svare mer - men er vanskelig å skrive ALT, siden det er ufattelig mye!

 

Hva liker du helst? Og hva liker du IKKE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå raskt med vognen har gjort underverker med meg. Spesielt å gå i oppoverbakker. Og med raskt, mener jeg raskt, sånn at det er like før passgang/løping. Du forbrenner faktisk like mye med dette som når du jogger, men det sliter ikke så mye kroppen som jogging gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger forresten bare å trene 2 ganger i uken. Det er helt ideelt. Om du virkelig vil trene, og ikke "bare" gjøre hverdagslige ting om til trening.

 

21:08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper masse til vanlig (ikke når jeg er gravid i uke 19:)), men hvis det er en treningsform du liker, som meg, anbefaler jeg deg å starte forsiktig på skogs/grus underlag.

Prøv å holde deg unna tredemølle og asfalt før du har trent deg opp.

Jeg forsøker å holde meg unna asfalt selvom jeg er godt trent og løper mye. Kjenner det ofte i knærne etterpå.

På vinteren løper jeg endel på mølle og da stiller jeg den inn på 0.5-1.0 (litt oppoverbakke)for at belastningen ikke skal være så voldsom på knærne.

Du kan også løpe 5 min, power-walk i 5 min, osv, som intervaller. inntil du har fått opp kondisen.

Treningseffekten er fortsatt bra.

Er du på facebook kan du melde deg inn i en gruppe som heter trening.no. der får du mange gode tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man forbrenner mer når man løper/jogger, men det er bra trening til å begynne med å gå i rask gange.

Dumt å opplyse om ting som er feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle er litt trening hver dag, men 2 dager i uken er bedre enn ingenting.

Det er bedre med en halv times effektiv trening hver dag enn halvannen time 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det hovedsaklig kondisjon jeg ønsker å trene. Jeg er relativt sterk fra før. Selv om jeg ikke har kunnet løpe har jeg vært aktiv så selv om jeg langt fra har god kondisjon er den ikke helt elendig. Jeg har "løpt" noen runder etter at jeg fant ut at jeg kunne det igjen, Ganske nøyaktig 3 km går på ca 21 minutter. Det ikke å kunne løpe har vært et stort savn. Jeg var gladi det da jeg var ung. Jeg har derfor et sterkt ønske om å kunne gjøre det regelmessig.

 

Når det gjelder sykling erdet sikkert veldig bra, men det er en av de få treningsformene jeg virkelig hater. Svømming liker jeg, men det er litt langt å dra til å kunne gjørehver uke.

Zumba er sikkert morsomt. Jeg skal finne ut mer om det.

 

Takk for svar. Tar gjerne imot flere råd og tips.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man trener hver dag må man la det gå 48 timer mellom hver gang man trener bestemte områder. Visst ikke brytes musklene ned, og man får egentlig ingen effekt av treningen annet enn forbrenning og litt kondisjon. Nå vet ikke jeg om HI egentlig er ute etter å forbrenne, eller om hun bare vil trene seg opp?

 

Nå kom jeg forresten på at HI skrev kondisjon, og da er det nok med 20 minutter hver dag for å gradvis forbedre kondisjonen (30 minutter er faktisk ikke så forskjellig fra 20 minutter, men man sparer da 10 minutter? :P)

 

Jeg skrev nok litt fort det med 2 dager - det gjelder styrke! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke la det gå 48 timer, men det anbefales å vente 48 timer etter at man har trent en bestemt muskelgruppe.

Dette gjelder trening med vekter.

Man kan fint svømme, løpe, sykle, drive med yoga og pilates hver dag dersom man bruker sin egen kropp som motstand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er å trene meg opp. Forbrenningen betyr ikke så mye. Er ganske fornøyd med den vekten jeg har.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...