Gå til innhold

Ved tidlig fødsel- i hvilken uke har babyen gode sjanser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at de ved de fleste sykehus vil prøve å redde babyens liv etter 24 uker. Men da vil babyen antaklig få funksjonshemninger og andre problemer som en følge av det.

 

I hvilken uke går det stort sett greit? I uke 30 ? 32? Jeg leser så mye motstridende på nettet. Grunnen til at jeg spør er at jeg har en økt risiko for problemer i svangerskapet, og gjerne vil vite når babyen er over den verste kneika. Om hun bare slutter å leve er det jo ingenting å gjøre med det, men jeg tenker på om hun blir tidlig født eller noe anbet skulle skje.

 

Takk for svar! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I uke 27, tror jeg det skal gå bra så sant barnet er friskt fra før. Altså i 7.måned. Lykke til videre i svangerskapet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/helse/article566452.ece

 

27.Svangerskapsuke

 

I løpet av denne uken gjennomgår hjernen mye utvikling, og lungene fortsetter å utvikle seg. Øyelokkene kan åpnes og hornhinnen begynner å dannes.

 

Hvis barnet skulle bli født i denne uken så er det sannynlig at lungene er så godt utviklet at det vil overleve selv om det ikke har blitt gitt lungemodningsmedisin! Det vil likevel være nødvendig med behandling på en intensivavdeling for nyfødte i mange uker.

 

27. svangerskapsuke er den siste uken i andre trimester. (http://www.terminkalkulator.com/27-svangerskapsuke/)

 

hvor langt er du på vei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, lykkeønskninger og linken til artikkelen! Nå ble jeg glad! Jeg er 24 uker på vei, så da er det ikke lenge igjen til vi er over i tryggere farvann! Dette er min siste sjanse til å få et barn til. Vi har mistet mange ganger før, og jeg er så redd det skal gå galt.

 

Takk igjen for svar!

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, 21:02! Jeg håper det viser seg at hun er helt normal og at alt er fint!

 

Hm.. Jeg klarer ikke å få fram linken til artikkelen i Aftenposten. Kan du prøve igjen? Tusen takk!

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg googlet "føde uke 27", og da kom den opp nest øverst. Men her gjør jeg et forsøk til: http://www.aftenposten.no/helse/article566452.ece

 

Håper virkelig det går bra med deg og babyen din :-) Jeg er selv født for tidlig, og det går bra med meg ;) hehe.. Min mor har født alle sine barn for tidlig. (Mellom uke 34 - 36, så er jo ikke SÅ premature).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er prematur, født i uke 28. han er 11 mnd nå og klarer seg kjempe fint:) ingen problemer på noen slags måte.

 

Han pustet selv da han ble født,men fikk cpap. vi lå på sykehuset i 7 uker. han var altså 7 uker,eller i uke 35 i svangerskapet da vi dro hjem :)

 

Legene er kjempe flinke!! kjenner en som er født i uke 25,har det helt fint han også:) noe usikkert var det i en liten periode,men så lenge babyen ikke er "syk" når den blir født,er det store sjangser for at det skal gå bra:)

 

jeg fikk alltid beskjed om av legen og sykepleierne at jeg måtte huske på at han ikke var syk,bare født for tidlig:) (jeg var mye redd og lei meg)

 

men det er jo selvfølgelig også noen som er syke når de blir født tidlig,og da er vel ikke ting like sikkert. så det kommer an på hvor sterkt barnet er også,uansett hvilke uke det er født i...

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn i tilfelle den fortsatt ikke kom frem:

 

 

Åtte av ti for tidlig fødte overlever!

 

Et stadig økende antall barn som fødes altfor tidlig overlever. I dag overlever rundt 80 prosent av barn med fødselsvekt under en kilo. Norske eksperter mener grensen for aktiv behandling bør gå rundt 25 uker.

 

Små men sterke. Årlig fødes rundt 300 barn i Norge før 28 uker ut i svangerskapet. Småtasser med en vekt på 400-500 gram som overlever, er ikke lenger oppsiktsvekkende nytt ved norske fødeavdelinger. Men hvordan det går med de aller minste, er fortsatt et åpent spørsmål. Ferske tall fra Medisinsk fødselsregister viser at mens under 10 prosent av de minste barna overlevde i 1966, kan rundt 80 prosent i dag glede seg over livet. - Vi ser en utrolig positiv utvikling over tid. Det skyldes at medisinen stadig utvikles. Det markante fallet i dødelighet på 80-tallet skyldes at det kom en ny behandling som bidro til at de prematures lunger ble bedre, sier professor Lorenz M. Irgens ved Medisinsk fødselsregister.

Størst i verden

I en ny undersøkelse dokumenteres det nå at det faktisk går bedre med tidligfødte enn mange eksperter hittil har trodd.- Blant de som er så spreke at de overlever den første kritiske fasen, kan de aller fleste reise hjem uten særlig mye skader, sier overlege Trond Markestad, barneklinikken, Innlandet sykehus Gjøvik. Han er ansvarlig for undersøkelsen som er et samarbeidsprosjekt mellom alle føde- og barneavdelingene i Norge, og Medisinsk fødselsregister i Bergen, som har prosjektansvaret. I undersøkelsen, som er den første i sitt slag og omfang i verden, omfatter alle barn født før uke 28 eller med fødselsvekt mellom 500 og 999 gram i Norge i 1999 og 2000. - Vi er på jakt etter å finne grensen for livreddende behandling av de aller minste, og vi vil vite mer om hvordan det går med dem vi redder, sier Markestad. Også en vurdering av hva det koster å forsøke å redde de aller minste, ikke bare i kroner og øre, men også av menneskelig lidelse og smerte, er en del av prosjektet. Foreløpig kan forskerne presentere fakta om hvor mange som kommer levende ut fra sykehus, og litt om hvilke skader de eventuelt har. Og tallenes tale er klare:Barn født i uke 22 overlever ikke.38 prosent av barna født i uke 23 overlever og kan reise hjem. 78 prosent av disse har ikke opplevd store komplikasjoner.61 prosent av barna født i uke 24 overlever og kan reise hjem. 69 prosent av disse har ikke opplevd store komplikasjoner.Rundt 80 prosent av barn født i uke 25 og 26 overlever og kan reise hjem, mens mer enn 90 prosent av barn født i uke 27 og 28 gjør det samme. Nærmere 90 prosent av disse barna har ikke hatt alvorlige komplikasjoner.Mer enn halvparten av dem som fødes i uke 23 er enten døde ved fødsel eller dør umiddelbart etterpå. Blant de som overlever i uke 23 og 24, er det en del som må igjennom langvarig respiratorbehandling, og ender med alvorlige funksjonshemminger. Men en del klarer seg altså bra.- Vårt dilemma med de ekstremt premature er hva slags smerter og plager vi påfører dette barnet og hva slags liv barnet vil få. Det må være en balanse mellom hva vi gjør og hvilke konsekvenser det får. Vi griper inn og nærmest dømmer ekstremt premature til langvarig og smertefull behandling, sier Markestad. Det hersker en slags konsensus blant ekspertene i Norge om at alt skal gjøres dersom barnet fødes i uke 25 eller senere. Før det, er man i dag mer forsiktig.- Grensen for aktiv behandling ligger et sted mellom 23 og 25 uker. De fleste vil satse rundt uke 24. Foreldrene må være forberedt på hvilke konsekvenser det kan få. Noe av problemet er at vi må ta avgjørelsen i løpet av sekunder, sier Markestad.- Det er vanskelig å vite, også fordi at terminbestemmelse alltid er forbundet med en viss feilmargin. Vi kan ikke vite sikkert om barnet er 23, 24 eller 25 uker. Vi må gjøre en vurdering og vi skal ikke redde alle for enhver pris. Det er lettere å gjøre noe enn å ikke gjøre det, sier seksjonsoverlege Rolf Lindemann, Intensivavdelingen for nyfødte, Ullevål universitetssykehus HF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fullgåtte uke 27 regnes det som ganske trygt. Lykke til, jeg håper barnet blir i magen din fulle 40 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken fungerte fremdeles ikke, så tusen takk for at du kopierte hele teksten!

 

Takk for alle svar! Det befinner seg tydeligvis mange gode mennesker her inne! :-)

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente som ble født i uke 27 for snart 3 år siden. Alt går kjempefint med henne. Ingen men til nå.

Vi var 11 uker på sykehuset før vi fikk henne hjem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...