Gå til innhold

"Så kul for deg, men jeg vil ikke ha barn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sliten og lei meg av denne kommentaren - som jeg hører ganske ofte!!! det siste jeg fikk høre før jeg gikk ut i perm var "kos deg i permisjonen da... ikke for di jeg hade velat være i dine klær altså"...

gravid i uke 38 med mitt andre barn og vet ikke hva som sårer mest - at jeg har valgt å få barn og får ideligen høre på jobben/ venner/ familie at de ikke ønsker barn, eller at det faktisk til tider er slitsomt både å bære frem og å oppdra disse barna - og at jeg ser logikken i de de sier om å leve livet sitt uten "forstyrrelser"??

Idag har 2åringen min vært særledes slitsom og jeg føler meg som verldens sjipaste mor som høygravid ikke har krefter eller mot til å følge opp ordentlig. Disse dager er kommentarene om å ikke vilje være småbarnsforelder ekstra sårende! Lengter til dette svangerskapet er over and out!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjedelig for deg at du har slike venner/kollegaer da! Det er jo noe av det vakreste og mest fantastiske som finnes, både det å være gravid og å få barn! Selv om du er sliten nå, så har du jo valgt dette fordi det er viktig for deg og fordi barn er noe helt helt ubeskrivelig fantastisk. Det kan jo hende at de du får høre dette fra sier dette for å beskytte seg selv? Kanskje de ikke kan få barn selv, enten fordi de ikke er på det stadiet i livet eller fordi at naturen ikke gir de anledning. Jeg vil iallefall bare at du skal tenke at de ikke vet hva de snakker om. Husk på, selv når 2 åringen trasser litt, at det å sette barn til verden er noe helt fantastisk som du har vært heldig å få oppleve!! Du er ikke en dårlig mor fordi du er sliten. Du er en gravid mor, og det er noe annet :-)

Håper du nyter de siste ukene, jeg savnet graviditeten sist når jeg var ferdig. Og jeg synes den siste tiden har gått fryktelig fort nå.. Kan hende at jeg blir lei om noen uker da. Er selv 36 uker nå.. Uansett hva dine venner kollegaer sier, så blir dette bra! Lykke til!!!! :-)

Skrevet

Jeg tror alle har dager / perioder som det, der alt er slitsomt og man gjerne kunne gitt hva som helst for litt fred og ro for seg selv. Jeg fikk barn i tidlig alder og er nå gravid med nummer to. Ingen av mine nærmeste venninner har barn og bare en av dem prøver å få. Så kjenner meg veldig godt igjen i "så bra for deg, men jeg verdsetter reising og drikking og frihet osv". Men vet du hva? De reiser ikke mer enn jeg gjør, de er ikke mer fri enn hva jeg er - men de drikker mer.

Når jeg har perioder der alt føles slitsom, så vet jeg ihvertfall at for meg, så ville en barnløs tilværelse vært meningsløs. Ja, småbarnsårene er harde, men det går jo så fort og plutselig er nattevåk, bleieskift osv fortid. Da får man mer tid til seg selv, bedre søvn, og barna er ikke like avhengige som det de er nå. Jeg kan forstå de som velger å ikke få barn frivillig, livet er ikke bare barn. Men for min del hadde det vært noe som manglet i livet mitt om jeg ikke hadde fått barn - et tomrom jeg ikke visste eksisterte før etter jeg fikk mitt første.

Og etter min erfaring har ofte slike kommentarer opphav i litt dypere ting hos den som sier dem, for eksempel at de sliter med å få selv, har en partner som ikke vil eller andre ting. Om mulig prøv å få en dag eller to helt for deg selv, det er utrolig deilig, men så - på finurlig vis - savner man kaoset, maset og de gode klemmene:)

Håper det ordner seg for deg. Jeg også sitter her og er møkk lei av å ha en kropp som er okkupert, men prøver å glede meg til baby er ute istedenfor å gå i kjelleren.

:)

Skrevet

Prøv å tenk på det sånn. Det er bra at de ikke skal få barn siden de ikke har lyst. Og det er deres eget valg og det må respekteres. Jeg synes det er mye verre med alle de som klager uendelig over ungene sine og hvor vanskelig det er og hvor lite de kan gjøre på grunn av dem. Skulle gjerne ha sett at de hadde hatt vett til å ikke få barn. I hvert fall de stoppet etter en siden de klager over at de ødelagde livet til de. Jeg kjenner sånn folk og det eneste jeg kan tenke er stakkars unger når de blir litt eldre og skjønner hva foreldrene snakker om.

Vær stolt over dine valg og gjør det beste ut av dem!

Skrevet

Mange fine svar her allerede så har bare en liten tilføying; det er ikke alle som sier at de ikke vil ha barn som faktisk mener det; noen ombestemmer seg mens andre er rett og slett misunnelig. Jeg har hatt mange venniner som har påstått at de aldri skal ha barn. Nå er det kun en som faktisk mener det igjen tror jeg. Og hun er allikevel full av respekt for de som velger å få barn. På lik linje med at jeg respekterer at hun velger karrierere fremfor barn.

Min teori er at de som velger å legge frem sitt barnevalg på den måten du beskriver enten er misunnelige eller er uten empati. Uansett noe bør overse for din egen del. Utrolig lite sympatisk og omtenksomt sagt. Dårlige venner og kolleger spør du meg... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...