Gå til innhold

Antistoff mot blodtype...? Noen som har opplevd det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i gang md mitt 3. svangerskap. Fikk brev fra legen om at jeg har danna antistoff mot blodtype..Så har jeg selvfølgelig vært på nettet å lest...At dette kan skje etter blodoverføringer eller etter tidligere svangerskap om mitt blod har vært i kontakt md blodet til barnet...Å vi ikke har samme blodtype..Ser at dette kan være skadelig for barnet...Så er ikke sikkert jeg får fullført svangerskapet, tenker jeg nå...Noen som har opplevd dette? Eller som kjenner noen?

 

Bekymret..Trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan skje ved blodtype Rhesus negativ hos mor. Det innebærer at du må ta noen ekstra prøver i svangerskapet for å monitorere mengden antistoffer.

 

I _verste fall_ kan antistoffene du danner bryte ned blodcellene til barnet ditt, og da er det aktuelt med intrauterin blodoverføring, dvs barnet ditt får blodoverføring mens det fremdeles ligger i magen din.

 

Kan hende trenger barnet ditt lysbehandling når det er født, for å bryte ned avfallsstoffer fra de ødelagte blodlegemene.

 

Det er fullt mulig for deg å fullføre svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) Skal heldigvis til legen i morgen...Men alt så så negativt ut da jeg googlet det...Men har funnet litt mer positivt om det her inne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...