Gå til innhold

Dette må være det dummeste jeg har hørt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spiser du mye ferdigmat, havner du i katekorien lav-status.

Lager du mat fra bunnen av, er du høy-status.

Javel, så selv om mannen er lege, og jeg holder på med juristutdanning, så er vi altså i lav-statusklassen fordi vi ikke er så glad i å lage mat??

 

Har forresten en venninne uten utdanning, og mannen er rørlegger.

De elsker å lage mat, drikker gode og dyre viner, samt er ofte ute på restaurant.

 

Nei, dette må være det dummeste jeg noengang har lest i en avis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rimelig dustete, ja. Mannen min har en god jobb, men er ikke utdannet (selvlært). Selv har jeg permisjon fra arbeidsledighet, også uten utdannelse. Men vi lager nesten alltid mat fra bunnen av, spiser masse frukt og grønt og er veldig glad i god vin.

 

Så den var de ikke heldige med, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det passer bedre at venneparet ditt blir beskrevet som lavstatus siden hun ikke har utdanning og han arbeider som rørlegger?

 

Innen matvalg er dere tydeligvis lavstatus i valgene deres. Men ta det helt med ro, det er nok av mennesker som vil tenke at dere er høystatus basert på fasade og yrkesvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status er tydeligvis viktig for HI. Tenk at hennes neandertalervenner havner i kategorien høystatus, og hun og hennes legemann i kategorien lavstatus! Hvor skal dette ende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter kategori.

Har du hørt om å lese mellom linjene/ta det du leser med en klype salt?

Det er nok slik at statistikk-messig så stemmer det, men det har jo ingenting med deg og din mann å gjøre.

Det er da mange slike statistikker som er laget som jeg ikke kan identifisere meg med.

Det burde jo du også vite. Bare fordi du ikke kjenner deg igjen i denne undersøkelsen betyr ikke det at den ikke er basert på riktige opplysninger.

 

Man trenger ikke ha høy utdannelse for å ha høy status, bare så det er sagt. Jeg må le av at du mener at du har høy status fordi du holder på med en juristutdanning, mens din venninnes man har lav status fordi han er rørlegger.

Hva er det for noe pisspreik? Eller bullshit, er vel mer nærliggende å skrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, basert på hovedinnlegget så kan ikke HI være mye til juristmateriale...

 

Ved statistikker, gjennomsnitt og generelle påstander/fakta så finnes det 100vis av mennesker som faller utenfor...

MEN det dekker likevel de fleste, med stor sannhet!!

 

Det du sa blir like dumt som å si følgende;

"De sier at gjennomsnittsalderen for å føde er 28 år i Norge, men jeg kjenner maaaange som får barn når de er 22. Teit!!"

 

Det er lov å bruke hodet, HI !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med deg i en ting, og det er at du og mannen din ikke havner i lavstatuskategorien med bakgrunn i matinteresse. Men holdningene dine til din venninne (?) gjør at du ikke fremstår som særlig klok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å være lege fører ikke automatisk til at man har høy status. Jeg vet om flere leger her i kommunen hvor jeg bor som ikke akkurat har høy status.. Og jeg er juss-student som deg, og synes ikke akkurat jeg har høy status pga det. Så ja, det som står i avisen kan stemme bra i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, noe så teit... er HI klar over at de aller fleste rørleggere tjener mer enn jurister flest??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, høres mer fancy ut "på papiret" å være lege da vet du... HI er nok av den typen som har valgt mann og utdannelse fordi det er viktig å bli sett på med høy status-øyne.

Det forundrer meg (vel, kanskje ikke, hehe) at en lege ikke vet bedre enn å stappe innpå hurtigmat. Folk som er normalt opptatt av helse vet jo at det er noe av det mest usunne som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde studert jus, så hadde du ikke kalt det juristutdanning..., så det i seg selv avslører at du lyger om det meste her.

 

Hilsen jurist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe meg at dere ikke har annet å engasjere dere i. Sikter til HI og hennes legemann.

 

Synes det er kvalmt å lage kategorier som lav- og høystatusmennesker. Og at du blir fornærmet av å havne i lavstatuskategori men har ingen problemer med å sette venninna og rørleggermannen i samme kategori som du selv ikke vil være i.

 

 

Jeg har masse venner, alt fra leger, advokater til rørleggere og nille-ansatte og det kunne ikke falt meg inn å kategorisere dem i forhold til status. Vi har heldigvis respekt for hverandre og ingen har behov for å hovere eller hevde seg på noe vis!

 

Bruk heller energien på engasjement der det faktisk utgjør og betyr noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke ment som å rakke ned på min venninne og hennes mann.

Jeg synes ikke de er av lav status,men ifølge avisen så er de jo det. Altså folk uten særlig utdanning.

 

Jeg ser heller ikke på oss som høystatus og er ikke opptatt av det i det hele tatt. Jeg har tidligere jobbet i butikk, men fikk en sjanse til å studere og tok den.

 

Poenget mitt var at jeg ikke synes noe særlig om sånne undersøkelser som kategoriserer mennesker i en av to klasser basert på hva man spiser.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var det viktig for deg å skrive at mannen din er lege og at du studerer juss da? (Sorry, juristutdannelse....hihihi).

Og hvorfor måtte de nevne at "vennene" dine var uten utdanning og rørlegger.

Du la det jo frem som at dere er av høy status og vennene deres har lav status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ifølge den undersøkelsen så vil jo vi havne i høy-klassen,og vennene våre i lav-klassen,noe jeg ikke er enig i.Liker ikke å dele folk i klasser.

 

Det var bare et eksempel på det at jeg synes det var en idiotisk undersøkelse,så ta det helt med ro,jeg er ingen snobb.

Og det er lov å si juristutdannelse. Det er jo jurist jeg skal bli,om jeg holder ut.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er en snobb så hadde du ikke hengt deg opp i denne undersøkelsen eller det å bli satt i feil status klasse. Du er en snobb jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg ikke opp i noe som helst.

Skjønner dere virkelig ikke hva jeg mener??

Er ikke fornærmet for å havne i feil statusklasse,som du kaller det,ei heller fornærmet over at vennene mine ifølge undersøkelsen er en høyere klasse enn oss.

 

Glemte linken i første innlegget mitt:http://www.dagbladet.no/2010/07/28/nyheter/forskjells-norge/mat/12735627/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har høy utdanning og vi elsker å lage mat - fra bunnen av. Det hender til og med at vi yster ost på kjøkkenbenken ... Dessuten har vi høy status i lokalsamfunnet også.

 

Ergo stemmer det som stod i avisa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke umulig. Jeg kjenner nemlig et snobbepar som liker ferdigmat der hun er jusstudent og gubben er lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at innlegget ikke ble helt riktig formulert.Om du leser resten av innleggene mine så skjønner du kanskje hva jeg mener.

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...