Gå til innhold

Dere som mener det er like kjapt med hjemmelaget mat som f.eks Toro


Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Gi noen eksempler da. Med oppskrift og det hele. Jeg er en av dem som er oppvokst med posemat, men prøver å lage mer og mer fra bunnen av med gode råvarer. Problemet mitt er egentlig mest å venne meg til smaken av hjemmelaget mat, venne barna til det, og ikke minst ha tid! Dessuten er det så mange posesauser jeg liker så godt at jeg sliter med å finne oppskrifter som "erstatter" akkurat den smaken jeg er ute etter, men jeg er veldig villig til å forsøke.

 

Jeg vil som sagt lage mer hjemmelaget mat, lager ganske mye hjemmelaget nå (bortsett fra alle sauser utenom hvit), men er veldig uenig i at det er omtrent like kjapt.

 

F.eks tomatsuppe. Hjemmelaget = ca 20 min til jeg kommer inn på kjøkkenet til den er ferdig + at det er en del oppvask etterpå. Toro-pose = 10 minutter fra jeg kommer inn på kjøkkenet til den er klar og med kun gryten som må vaskes opp. I begge tilfellene er ca 5 av minuttene tiden det tar for å koke opp suppen.

 

Lasagne. Hjemmelaget med oppkuttet gulrot, sellri, løk, hvitløk osv som skal purte sammen lenge, tykk hvit saus osv = ca 30-35 minutter bare å lage og vaske opp etter (og så skal den stå like lenge i ovnen etterpå). Fra Toro tar det ca 5-10 minutter å lage den og vaske opp gryten som blir brukt, og så 30 min i ovnen. Den hjemmelagde er uten tvil best, så jeg lager jo helst den, men noen dager er de 25 minuttene ekstra det tar å lage hjemmelaget for mye.

 

Potetstappe. Hjemmelaget der man først må skrelle, så kutte opp poteter, så mose og så blande i melk og krydder tar ca 25-30 minutter, inkludert koking og vaske av etter seg, mens Toro sin pose utgave tar omtrent 3 minutter å lage.

 

Dette var bare noen få eksempler, men i hvertfall jeg føler jeg fort står en 10-30 minutter lenger på kjøkkenet når jeg lager hjemmelaget mat vs posemat. Det tar faktisk litt tid å bare skrelle de potetene, eller den løken og de hvitløksbåtene, vaske av alle delene til kjøkkenmaskinen osv. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de som ikke lager mat etter oppskrift da, så jeg er ikke stor hjelp egentlig.

 

Men jeg pleier å bruke 10-20 min på middagslaging, ikke mer når jeg jobber. Og jeg får det jo til...

 

Nå lager ikke jeg poteter og saus-middager, men diverse gryter, woker, salater, ting i ovnen, supper osv.

 

F.eks tomtasuppen min tar ikke mer enn 10 minutter i hakking av ting, men den koker jo i 10 minutter kanskje også. Noe av den koketiden begynner jo mens jeg hakker, jeg slenger oppi det som skal kokes lengst først osv...

 

Men lasagne + pizza f.eks tar fort 30 minutter da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gjerne gi "oppskrifter" på grytene dine osv selv om du ikke bruker oppskrift selv. Har veldig lyst til å lære meg mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje man bare må godta at hjemmelaget mat faktisk tar litt mer tid enn posemat. Jeg hører ikke til blandt de som hevder at det tar nøyaktig like kort tid, men det tar ikke sååå mye lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like raskt som er helt ferdigrett er det kanskje litt vanskelig å få til, det er særlig sausene der det er lite å hente på posen, etter min mening. Jeg anser meg som heldig, min mor er en kjempe god kokk og jeg har vokst opp med hjemmelaget mat. Selv om jeg ikke laget mat selv før jeg flyttet hjemmefra, har jeg sett hvordan det er og utviklet interesse for det. Dessuten er jeg ikke norsk og har kanskje en litt annen innstilling til mat.

 

MEN; jeg tar utfordringen, her er noen av mine retter for travle dager:

 

Dampet laksefilet med brokkoli og gulerøtter. 15 minutter i dampkoker eller dampovn. Skal du ha poteter må du regne med litt mer tid. Smaksettes med et av følgende: teriyakisaus (før damping), grønntepulver (ved servering), sitronskive (servering), hoisinsaus (førdamping). Kan også steke laksen i panne, men da blir det mer oppvask (mannens jobb).

 

Wok med valgfritt kjøtt og grønnsaker, presset hvitløk og hakket ingefær. Tilsett saus (hoisin, teryiaki, soya) litt før servering. Eller stek litt grønn karripasta i pannen og tilsett en boks kokosmelk, la det småkoke 15 minutter (les avis i mellomtiden).

 

 

Følgende oppskrifter kan jeg ikke helt utenat, men du kan få de om du vil:

 

Linsegryte: røde linser i kasserolle, vann, spissskummen, koriander, løk, hvitløk. Evt. frisk konriander og yogurt naturell ved servering. Har ikke oppskriften helt i hodet. Du kan få det om du er interessert.

 

Linsesupper: røde linser, boks med tomat, hakket purre, gulrotskiver, karve,evt. persille. La småkoke 15 minutter, server med en klatt yogurt naturell eller rømme.

 

Morrokanske kjøttboller (tar litt lenger tid): lage kjøttboller med karbonadedeig og krydderblanding (mynte, kanel). Steke dem i panne. Imens, stek 1 hakket løk og 1 presset hvitløksfedd i en annen panne eller kasserolle. Hiv på en boks hakkede tomater samt hakket persille om du har, la det småkoke litt. Server med couscous, lages ved å dekke den med kokende vann og vente noen minutter.

 

Mahal bønner, billig og kjapp: stek 1 hakket løk og presset hvitløk, tilsett krydder (hvis jeg husker riktig, kumin, koriander og litt chillipulver), en boks tomater og en boks røde bønner (skylt og avrent). La småkoke noen minutter, tilsett 3 spiseskjeer med yogurtnaturell og varm opp uten å la det koke opp.

 

Har flere sånne, derav flere sauser. Forøvrig består bearnaisesaus av smør, egg, eddik og estragon (gjerne tørket) samt salt og pepper, ingredienser som er rimelig lett å holde i hus. Hollandaisesaus er nesten det samme, du bytter ut eddik med sitronsaft og dropper estragon.

 

Jeg innrømmer glatt når jeg kjøper ferdig fabrikata: pastasaus kjøper vi ofte på glass og bruker det når vi ikke gidder lage mat; paideig har jeg ikke lagd på mange år, raspeballer kjøper jeg ferdiglagd siden jeg ikke mestrer norsk husmannskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kokeboka "Alle kan lære å lage mat" av Jamie Oliver. Der er det et helt kapittel med oppskrifter som tar under 20 min å lage. I dag lagde jeg marokansk fiskerett med couscous. Kjempe godt og sunt, og tok meg bare 18 min å lage helt fra bunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i går lagde jeg carbonara helt fra bunnen på 10 min. Ikke verdens vanskeligste oppskrift, men jeg er fornøyd allikevel.

 

Hovedgrunnen til at vi helst lager mat fra bunnen av er at det er så mye graps i de ferdigposene som vi ikke vil ha i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datatyven

Bruker av og til bali-kyllinggryte fra toro, men det er like greit å sette kyllingfilleter i ovnen til de er godt steikte, helle over en boks med fløte og ha karri pulver på, kanskje også kyllingkrydder om man liker det.

Sever med ris og salat.

 

Ha hakkede tomater over kjøttdeig og løk er like lett som å hive over et glass med dolmio, når man lager spagetti bolognese.

 

lage blomkålsuppe er like lett fra bunnen av, koke blomkål, spe på med søet i en tynn hvit saus. Samme med fiskeboller, gullerota må en jo raspe eller koke utenom så uansett.

 

Bruk brun buljong og sukker kulør i hvit saus for å ha brun saus på kjøttkaker etc.

 

Potetstappe tar lengre tid, men bruk meierismør og en god ost, så smaker det 1000 ganger bedre enn pose stappe, som knapt er entende.

 

Gni olje og buljong inn i kjøttet før du steiker det, og server med salat og gjenre en rømme dressing.

 

Ha kyllingfilleter fyllt med philadelfia ost og bacon rundt. Det er jo veldig godt :-)

 

Laks og agurksalat med rømme og koktepoteter er jo en favoritt blandt ungene.

 

Det tar lengre tid om du skal kopiere ferdigmaten, men det går na å tenke nytt og bruke mye got kjøtt og fisk, med koktegrønnsaker eller salater til.

 

Svinekoteletter stikt på en seng av løk og hvitløk, med poteter til, gjerne litt rømme. Eller du kan lage en saus.

 

En kan lage ulike salter med ulike dressinger, så er jo resten bare kjøttet, potetene, risen eller pastaen. Om du bruker couscous i salaten trenger du ikke ekstra karbohydrater på tallerken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager nesten alt fra bunnen av. Noe mat tar til og med kortere tid og er enklere enn å kjøpe fra poser ol. Det er jo mye halvfrabrikata der du egentlig tilsetter alt likevel så da lurer jeg egentlig på hva som er i (spesielt gryteretter). Å lage ting fra bunnen kan nok gå litt sakte om du ikke er vant til det og du bruker oppskrifter osv. Husk at mye kan gjøres klart dagen før eller lages til to dager. Sauser kjøper jeg aldri da det hverken smaker godt eller er spesielt billig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille Alva,det er trix til matlagning;-)

 

Når dere har kokte poteter til middag,kok dobbel porsjon og bruk restene til fløtegratinerte eller stappa poteter dagen etter.

Skal du være hjemme en kveld,så lag middagen til dagen etter. feks fårikål/kjøttsuppe/lapskaus og stek kan med fordel lages dagen før. Da er det bare å varme det opp mens man koker poteter og lager evnt saus dagen etter.Jeg gjør det ofte fordi jeg syns smaken ofte er bedre i slike retter når den har fått "satt seg".

 

Mine beste og raskeste middagstips er:

Ovnsbakte koteletter.

Sett ovnen på 180 gr.

Legg en hvitløkbåt og en smør klatt under hver kotelett.

Stekes i ca 30-45 minutter.

Brun saus med kraften fra kotelettene som base:-)

 

Kjøttkaker:

1/2 kg kjøttdeig

1 liten raspet løk

1 stort eller 2 små egg

salt og pepper etter ønske

1 stor ss melk

1 ss potetmel

litt muskat

litt kardemomme

 

Rør rundt/bland røren og stek mens potetene og grønnsaker koker

Spar på fettet fra pannen og bruk dette som base til sausen.

 

Og jeg dampkoker alle poteter og grønnsaker.De blir mye mer smakfulle da:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flink, jeg bare lager det jeg liker og syns passer sammen. :)

 

F.eks. som hun ene under nevner suppe med linser og tomater. Tar litt linser, boks med tomater, hvitløk, løk, gulrot, stangselleri (om jeg har), paprika (om jeg har), balsamico, sukker, salt, pepper, buljong eller kjøtt om jeg vil. Og så koker det sammen. Ikke verre enn det. Jeg liker best røde linser, men grønne er også gode.

 

Eller thai red curry med kokosmelk, thai red curry paste, limeblader, gulrot, squash, løk, paprika, kylling eller kikerter eller begge deler. Fullkornsnudler oppi eller ved siden av, eller evt ris.

 

Eller indisk kormagryte med løk, blomkål eller squash, kylling eller kikerter eller linser, krydderpasta, frisk koriander, yoghurt eller fløte oppi, nanbrød ved siden av.

 

Altså, alt er ikke laget selv, jeg bruker flittig sånne krydderblandinger og ferdige baguetter og nanbrød. Men det er ikke slik at alt er fra glass heller. :) Veldig lite er fra glass. Men kjøper jo glass av og til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri oppskrifter, men smaker meg fram.

 

Idag var vi mange til middag. Da foretrekker jeg å gjøre det enkelt, slik at det ikke skal bli så mye rot. Da er det praktisk å lage formretter.

 

Dagen var;

 

kyllingfileter delt i to på langs og lagt i en ildfast form. Over hadde jeg grønn paprika. Så pisket jeg fløte til den ble tykk (ikke stiv). Så kan man tilsette den smaken man vil i fløten. Jeg brukte mango chutney, sambal oelek, hvitløk og karri. Hell det hele over kyllingen og steik ca 30 min. Vil du det skal gå enda fortere kan du bruke ferdiggrillet kylling.

 

Server med brød og evnt. salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange deilige oppskrifter og tips :-)

 

Det med å koke ekstra poteter, lage i stand kvelden før osv er virkelig noe jeg må bli flinkere til. Glemmer det ofte rett og slett, men det er jo bare til å skjerpe meg.

 

Jeg var ikke ute etter å fremheve Toro som bedre altså, jeg vil jo helst spise sunn og hjemmelaget mat, er bare at ting har tatt for mye tid innimellom. Men, det går fremover. Det å flytte til en by igjen har hjulpet veldig på, nå får jeg faktisk tak i ferske råvarer, det gjorde jeg ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at på en tirsdag er det deilig å fortelle alle på jobb at vi skal ha feks kjøttsuppe til middag. Alle tror jo jeg kan trylle og de skal hjem og hive en toro pose i gryta med kjøttdeig:-)

For "skikkelig middag" det har mine kolleger kun på søndagen,og da er den ene hjemme hele dagen og passer grytene.

Føler meg som en perfekt husmor da,haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Noen perfekt husmor blir jeg nok aldri, men det går jo an å late som ja ;-) Største utfordringen nå er egentlig barna. De to eldste har fått for seg at kyllingfilet er ekkelt (men grillet kylling er nam for nest eldste), alle guttene rynker på nesten av fisk, men får det i dem i fiskegratenger osv. Jeg lager aldri noe eget til dem, men lager heller mer tilbehør, så får de spise det de liker av det som er til middag, men det kan jo bli slunket om de ender med å kun spise ris/poteter dag etter dag :-/ Jaja, var selv superkresen som barn og har vokst til å like veldig mye mat. Fortsatt litt igjen, men øver meg på å like mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

jeg lager ofte mat som kan puttes i ovnen. i grunn kan omtrent alt bare puttes i ovnen også leker vi mens vi venter på maten.

 

vår enest faste ting vi har på menyen er:

 

valgfri benfri fisk (jeg bruker oftest torsk eller papaya (det er ikke papaya den heter, men en hvit fisk som ligger i blå pose i frysedisken, og som smaker mye bedre og er billigere en torsk. og som begyner på P)

 

grønnsaker

 

salt

 

alt sammen puttes i folie også venter vi og spiser med rømme.

 

folk pleier vel å ha poteter til, men jeg er ikke helt der. desuten så vil jeg at vi skal spise masse fisk.

 

 

 

ellers pleier jeg å lage stor gryte med fiskesuppe og fryse ned posjoner sånn at vi bare kan ta opp av fryseren å ha middag som bare er å varme når vi kommer hjem.

 

800 torsk eller annen fisk

en boks med blåkjell

en boks med reker

gullerøtter

sopp

purreløk

og fiskebuljong

+ hvit saus

(og fløte, men det er bare fordi jeg elsker fløte)

 

lag hvit saus, med buljon, ta oppi gullerøtter i små biter og la det småkoke til ønsket konsistens på gullerøttene.

ta oppi ønsket mengde sopp.

kok opp så det blir ordentlig varmt, og ha oppi fisken. fra nå av må du bare røre forssiktig. også tar du oppi resten av ingrediensene.

for ekstra smak kan du bruke laken til rekene og blåskjellene i sausen.

 

du kan sløyfe det du vil og ta oppi det du liker.

 

 

 

små ørretere surret i rømme går jo super fort og er veldig godt. igjen dropper jeg potetene og tar ekstra med grønnsaker i stedet.

 

 

 

laksebiter:

 

ta litt mel, salt og pepper og annet fiskekrydder. vend laksebitene i melet og stek i varm panne med smør (rapseolje som jeg vanligvis bruker funker ikke så fett på laks syns jeg)

 

mens det steker så lager du en salat med mye riccola i og andre ting du liker, også leger du laksebitene oppå salaten også tar du sitron på toppen. serveres med rømme (all fisk serveres med rømme her :D )

 

 

skampi (kanskje litt usolidarisk å spise, men veldig godt)

 

kjøp frossene ferdigkokte skampi. leg de i marinade av sursøtcillisaus. og lag salat mens skampiene trekker. også putter du de i en ildfastform og lar de steke i 2-3 min. og har de oppå salaten.

eventuelt, så dropper du salaten, og spiser skampiene selv i hemlighet mens du dypper dem i rømme...hihi...

 

 

nå på sommeren så pleier vi å ha en dag i uken med reker til middag. det er de dagene mamma (les meg) er lat og småen får bestemme middag... tihi.

 

 

sushi :) (selv om jeg ikke får det helt fantastisk til)

 

 

jeg lager nesten aldri mat som krever saus.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du virkelig å tar tiden på god helse? jaja..

 

Verdens beste kylling saus:

1 dl hønsekraft eller -buljong

2 dl krem- eller matfløte

1 ts sennep

2 ss soyasaus (ica's egen kinesiske er et must)

2 ts maisenna

 

Kok opp kraft (buljong) og fløte i en kjele. Smak til med sennep, soyasaus og eventuelt salt og pepper. Jevn sausen med maisenna utrørt i litt kaldt vann.

Ha gjerne paprika og sopp i, la sausen koke et par minutter.

 

Tid: 5 min

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært god på Toro i mange år, men det siste året har vi mer og mer gått bort fra det.

 

Det tar selvfølgelig mye lenger tid å lage f.eks bolognesesaus, men jeg lager bestandig nok til 2-3 måltider, så har jeg litt i fryseren.

 

Kjøttkaker, kjøttboller, kebab og burgere tar litt lengre tid men gud så mye bedre enn de du kjøper.

Har du en kjøkkenmaskin så hiv karbonadedeig (jeg bruker ofte en blanding av karbonadedeig og svinekjøttdeig) oppi sammen med kjeks (gjerne kapteinkjeks, knuste sådanne), sennep, bladpersille, egg, salt og pepper + annet krydder du ønsker. Kan brukes både til burger og kjøttboller. Tar ikke så lang tid, kanskje 10-15 min ekstra, og det er det verdt.

 

Kebab så bruker jeg mye mer krydder, bl.a. spisskummin, karri, sambal oelek, hvitløk, løk. Peanøttsaus og ris til er kjempegodt. Peanøttsaus er veldig enkelt. Du trenger rød curry paste som du freser på panna, før du har oppi peanøttbutter, kokosmelk og litt sitronsaft.

 

Ellers så kan du lage mange gode sauser basert på creme fraiche. Stek gjerne sopp først, ha over creme fraiche, kanskje litt blåmuggost eller kanskje litt soyasaus. Prøv litt forskjellig.

 

Her spiser ungene heldigvis mye fisk, men fant en kjempeide i en bok der man kjøpte laksefilet. Del den i staver og vend den i egg og deretter i griljermel blandet med tacopulver. Blir kjempegode fiskepinner. Steker potetbåter i ovnen til og har salsa og en dressing til (creme fraiche, sjalottløk, sitron, salt og pepper og dill), Ungene her syns det var kjempegodt.

 

Lettsalta torsk har vi ofte og da bestandig med hjemmelaga potetstappe. I tillegg har vi gulrot og ertepurre, stekte baconbiter og flatbrød. Tar litt lang tid ja, men fy så godt. Det beste vi vet her i huset.

 

Ellers så kan man jo aldri trå feil med fisk og rent kjøtt med ferske grønnsaker til. Enkelt og veldig godt.

 

Min erfaring så langt er også at det tar litt lengre tid, men hvis man er flinkere til å forberede dagen i forveien (jeg er ikke så flink) så er mye av jobben gjort. Jeg er helt ny på matlaging, men det er faktisk skikkelig gøy å prøve litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...