Gå til innhold

Hvor vanlig er talefeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta leker med en gutt på 4 som har grove talefeil, og en jente som var her i dag som er 5 har også grove talefeil. Er ikke dette noe man bør prøve å plukke av ungene? Jeg har i all fall mast på mine for å få bort feil lyder og for å å inn rette lyder. Og når en jente på 5 sier gnølåsen i stedet for glidelås synes jeg rett og slett det tyder på dårlig språklig stimulering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke hvor vanlig det er, men jeg kjenner også flere barn som har mange og store feil i språket. ord som de uten problemer burde kunne si, men som ingen har lært dem å si korekt.

jeg er ihvertfall veldig nøye på å snakke korekt, de lærer det jo ikke om ingen lærer dem det. sånn som: en gulrot, flere gulrøtter

personlig så har jo jeg talefeil, jeg sier ikker R ordentlig, men det gjør meg ingen ting. så lenge jeg snakker ordentlig og tydelig

Skrevet

Jeg hadde selv talefeil som barn og måtte få logopedhjelp for å finne ut av det. Siden barn sjeldent får hjelp av logoped før skolen så er det kanskje ikke uvanlig at det ikke blir "plukket" av dem før den tid?

Skrevet

Talefeil burde plukkes av med en gang man hører ord som brukes feil og jeg mener dette er foreldrenes oppgave. I alle fall før skolestart. Men når foreldrene ikke engang merker feilene så er det jo ikke så rart at de blir hengende.

Jeg merker jeg irriterer meg på mine tantebarn som sier skino ( kino) og skjøtt (kjøtt) og så fort jeg hører mine barn si disse lydene så korrigerer jeg dem. Senest i går hadde 7-åringen vanskeligheter med å si Teknisk museum, han sa hele tiden tesknisk men etter noen ganger fikk han det til også.

Skrevet

Det er vel ikke talefeil om man uttaler et nytt ord feil. Det kan skje alle og er som regel fort gjort å rette opp i.

Er ikke talefeil mer når man ikke klarer å uttale lyder som r og s, eller blander sammen d og g? Da trengs ofte målrettet trening sammen med barnet og det kan være vanskelig for foreldre å vite hvordan man skal gå fram uten veiledning.

Skrevet

Og jeg er forresten helt uenig i at man nødvendigvis skal "rette" på barn som uttaler feil. Sånn som vi som har en gutt som har et veldig dårlig ordforråd må fokusere på å oppmuntre ham til å lære å bruke språk generelt og kan ikke demotivere gutten vår for mye med å rette på uttale.

Skrevet

Joda jeg er enig i at man ikke skal fokusere på feilene før talen er på plass. Men begge disse ungene har greit ordforråd, men det er feil med r og andre vanlige lyder, og jeg mener at det er ting man som foreldre fort kan rette opp i, om man bare gidder. Feks har vi hatt mange omganger med sj og skj på vår femåring, og det er ikke mye jobb. Man bare leker med lyder.

Skrevet

Da er det en annen sak. Hvis barna snakker greit og har et stort nok ordforråd bør man absolutt prøve å hjelpe barna med å lære riktig uttale - og klarer man ikke det bør man mase seg til noen veiledningstimer hos logoped sånn at man lærer hvordan man kan veilede barnet godt nok.

Det å bare si det heter sånn og sånn hjelper sjeldent småbarn, man må som du sier leke med lyder og ikke alle foreldre skjønner det. I hvert fall ikke mine :P Jeg hørte ikke forskjell på lompe og rompe jeg stakkar da jeg begynte i førskolen.

Skrevet

Jenta vår begynner med logoped nå til høsten grunnet uttaelses problemer. Mast nå på bhg i over 1 år nå på å få ppt inn. Vi får nå veiledning i åssen vi kan hjelpe henne med å snakke ordentlig og håper hun klarer det før hun begynner på skolen om 1 år:P Her har både svigermor og far gått til logoped når de gikk i 1 klasse. Og det hjalp veldig:)

Skrevet

Jeg er enig i at de fleste lyder kan rettes opp, men dette med rulle-r mener jeg er et unntak. Dette er, så vidt jeg vet, en av de motorisk vanskeligste lydene å uttale, og har blant annet med motorisk modning å gjøre. Selv kunne jeg ikke si "r" før jeg var 6 år, og det kunne ikke minstemann i familien heller. Vi er begge veldig flinke på "r" nå, og dette rettet seg hos begge helt av seg selv. Jeg lespet også ganske lenge (i hvert fall til jeg var 5), men begynte å snakke meget tidlig og var et meget taleført barn på andre måter, så jeg mener at dette hadde med motorisk modning å gjøre - jeg hørte jo forskjell, men klarte ikke å lage lyden. Forøvrig er jeg enig at skjino er en uting, men ser også at tenåringen min velger å bruke sj-lyden som en slags sosiolekt - han klarer utmerket godt å si kino, men det er tydeligvis ukult...

Skrevet

Vår 4 åring sier stadig en del ord feil, selv om jeg altid prøver å gjenta det riktige ord og bruke dette korrekt. Han sier f.eks fi-mel ikke film og flere sånne feil og han ruller ikke på r'ene.

Kanskje det er fordi jeg taler dansk med barna (for det meste) og norsk med dansk aksent med alle andre. Så jeg ruller heller ikke på noen r'er, og jeg synes det er umulig å høre forskjell på sjøkken og kjøkken...

Men 2-åringen her snakker imponerende rent, noen ganger nesten bedre enn storebror, og jeg gjør jo det samme med begge, så jeg er ikke sikker på om det er noe som bare kan plukkes av barna ved å rette på de.

Skrevet

Nei, bare å rette på hjelper ikke. I hvert fall hjalp det lite på meg. Jeg husker godt som lita jenta at far buldret noe sånt som det heter ikke "gan det heter gan". Altså hørtes garn og gan helt likt ut for meg ... som noen ovenfor sier må man "leke med lyder" og lære barnet å merke forskjell selv. Det er ikke bare bare og derfor er det lurt å be om hjelp fra logoped hvis man ikke klarer det selv :)

Skrevet

Det er viktig å skille de forskjellige problemene fra hverandre her.

1) At barn uttaler ord feil første gangen de hører dem er helt normalt (som f.eks "teksisk museum". Dette er bare fordi de ikke har lært seg ordet enda og prøver seg frem til hvordan det skal uttales.

2) At barn blander / bruker feil lyder fra et utvalg lyder de allerede kan.

F.eks at de bruker sj i stedet for kj. At de kan si kjøre men sier sjøttkake om kjøttkaker.

Ingen av disse to er talefeiler. Da de kan lydene men enten blander dem sammen eller velger å bruke feil.

Talefeil derimot er om man ikke klarer å uttale f.eks R eller S, eller blander sammen / ikke hører forskjell på D og G. Eller om man ikke får til å uttale kj-lyden slik at kjøttkaker blir sjøttkaker og kjøre blir skjøre.

Dette er noe barnet selv ikke kan noe for at blir feil. Og uansett hvor mye foreldrene terper på det vil ikke barnet kunne rette opp i det. Enten fordi det ikke hører forskjell på det de selv sier og det foreldrene prøver å få dem til å si (altså de tror de uttaler det riktig), eller fordi de ikke får til å uttale lyden (f.eks at de lesper, eller mangler rull på r-en).

Å korrigere på slike talefeil har ingen hensikt, det kan tvert imot føre til stor frustrasjon for barnet som prøver og prøver og aldri får til. Det er ikke korreks men trening med riktig type øvelser som skal til, og dette er en logoped den beste til å tilrettelegge/veilide i. Barn som stammer f.eks har en talefeil og de færreste ville mast på et barn som stammer om å si ordet riktig. Det trens annen og mer spesialisert trening til for å kontrollere stammingen. Og det trenger ikke være gjort i en håndvending og ofte må barnet rett og slett bli litt eldre og komme litt lenger i utviklingen før det plutselig løsner (stammende barn vil f.eks kunne vokse dette av seg).

Så ja, det er viktig å øve på / leke med språket sammen med ungene, men dersom det kommer til faktiske talefeil er det sjelden foreldrene er kompetente på det som skal til for å korrigere.

Skrevet

Takk for informativt innlegg. Leste forøvrig at det var en sterk sammenheng mellom talefeil/språkvansker og lærevansker.

Når bør en logoped inn? Er det vanligst at denne først kommer inn i skolen?

Skrevet

Min datter hadde "motsatt" feil av kj/skj-lyden.

F.eks. sa hun kjokolade istedenfor sjokolade og kjorte istedenfor skjorte osv.

Tok det opp et par ganger i barnehagen, men det ble ikke gjort noenting før hun begynte på skolen i fjor. Da var hun noen ganger til logoped i løpet av høsten. Hun var veldig flink og det har gått seg til. Noen ganger sier hun feil fortsatt, men det blir bedre og bedre.

Hun sier ihvertfall kj-ordene riktig da, i motsetning til mange andre bergensere;-)

Skrevet

Jeg er overrasket over hvor mange barn i 5-årsalderen som har talefeil. Her kommer logopeden allerede i barnehagen (men det er mulig hun bare kommer til de som ber om det), men det er veldig mange som har problemer med å uttale R og L (på engelsk). Begge bokstavene blir ofte til W.

Min femåring har ingen slike problemer, men hun snakker slurvete og utydelig. Bortsett fra å be henne om å snakke tydeligere så jeg kan forstå, har jeg ikke gjort noe spesielt for å rette på det. Jeg sliter litt selv med å snakke tydelig på norsk, siden jeg ikke er så vant til det mer, og konsonantene henger ikke med i svingene. Så jeg er ikke noe godt forbilde.

Derimot er hun på god vei til å kunne rulle på r'ene, så det er jeg stolt av :)

Et spørsmål: Er det mulig å si S uten å lespe når man mangler fortennene både oppe og nede?

Skrevet

Det skal godt gjøres å ikke lespe når man mangler fortenner både oppe og nede ;)

Her i Norge er det også sånn at foreldrene må godkjenne logopedhjelp og søknad om dette. Kanskje mange foreldre tror at "det går seg til"? Eller at barnehagene ikke foreslår/fraråder å søke om det fordi det er en del jobb å skrive søknad og sånt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...