Gå til innhold

Dere med skolebarn - ang. leksepult


BlåBlå

Anbefalte innlegg

Har ungene egen leksepult på rommet sitt ? Og blir denne i så fall brukt ?

 

Jeg og sambo diskuterer litt. Har en 1 klassing nå til høsten, og han mener at jr må få egen pult på rommet sitt (som er i 2. etg. for seg selv, alt annet her i huset er i 1 etg)

 

Jeg mener at leksene uansett kommer til å bli gjort ved kjøkkenbordet, siden det er her jeg er (er eleine med dem hele uka) Og at det ikke er realistisk å tro at han går opp på rommet sitt for å gjøre slike ting.

 

Uansett mener sambo at han må ha et sted å ha bøkene som ikke skal være med til skolen neste dag, og at en leksepult da må til.

Jeg mener det holder med ei lita bokhylle....

 

Hva er deres erfaringer her ? Gidder ikke kjøpe en pult som ikke blir brukt - rommet er ikke så stort, så plassen trengs til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har rett og slett ikke plass da barna deler rom...Men vet uansett ikke om jeg hadde kjøpt det..Skal gjøre lekser med ham på kjøkkenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren her i huset bruker leksepulten på rommet sitt masse. Der får hun fred og ro, og kan konsentrere seg bedre. Hun kommer til meg med leksene etterpå, slik at jeg kan se over. Ville ikke hatt det på noen annen måte. Litt stas for skolebarnet også, å få egen leksepult. De er jo blitt store nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke til noen av våres eldste som skal begynne i 3. klasse og 1.klasse til høsten. De skal få når vi har fått bygget huset og de får store egne rom, men nå deler de er lite rom, så er ikke plass. Uansett synes jeg det er bortkastet til leksebruk når de er så små, men de kan jo bruke det til andre ting. Min erfaring etter 2 år med småskolebarn er som du sier. At leksene blir gjort ved kjøkkenbordet. Fordi der er jeg, eller mannen, og små små barn skal ikke gjøre lekser alene. Det kommer mer når de begynner på mellomtrinnet. Frem til det bør man uansett høre de i leseleksen hver dag, passe på at de forstår matteoppgavene riktig, se at de skriver ordene som de skal osv. Først når de er en 10-11 år synes jeg de er så store at de kan gjøre leksene alene, og så at vi som foreldre bare ser over etterpå og hører dem i f.eks engelske gloser ol.

 

Når det gjelder å ha et sted å ha bøkene som ikke blir brukt, så er ikke det nødvendig. Bøkene de ikke har lekse i blir oppbevart på skolen. De får kun med seg hjem bøker de har lekse i (for en 1.klassing vil dette stort sett si leseboken og evt enten matteboken eller skriveboken), dette er noe lærerne hjelper dem med før de går for dagen. Altså sier hvilke bøker de skal ha med seg hjem. Eneste som kan være greit er å ha en plass til sekken. Gjerne en egen knagg på gangen, eller på rommet, der den kan henge. Ellers blir den fort slengt på gulvet her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

læreren til min snart 2.klassing anbefalte å la barna gjøre lekser ved kjøkkenbordet, gjerne mens potetene kokte, som han sa. For da kunne jeg være tilstede å hjelpe til når det trengtes. Har aldri skjedd at sønnen min har gjort lekser på rommet sitt i alle fall. Enten kjøkkenet, eller spisestua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og innspill.

Jeg ser også for meg å sitte ved kjøkkenbordet, det er koselig.

 

Og Alva, det med de bøkene, det visste jeg ikke. Så bra at de ikke drasser med masse de ikke skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to store skolebarn og en som begynner i første klasse nå i høst.

De to eldste har og har hatt pulter på rommet sitt, men de har så å si aldri vært brukt til lekselesing.

Så jeg mener du har rett: Leksene foregår på kjøkkenbenken.

Det siste året har det riktignok hendt at den eldste har sittet og gjort noen lekser på laptopen på rommet sitt, men vi har pc på kjøkkenet også, så det meste foregår fortsatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...