Gå til innhold

Spm. ang. reising til utlandet etter fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg har termin i begynnelsen av november, barnefar bor i utlandet og

pga. manglende visum ikke kan komme til Norge.

Planen er derfor at jeg skal reise ned med baby etter fødsel så fort baby får pass og være der med han til vi får ordnet visum.

Jeg har derfor noen spm. i forbindelse med dette:

- Hvilke kontroller må/bør baby dra på her i Norge?

- Hvor finner jeg oversikt over hvilke vaksinasjoner baby trenger?

- Hvor lenge kan jeg oppholde meg i utlandet uten at NAV stopper foreldrepengene mine?

- Er det andre ting som er viktige å tenke på før vi reiser?

Kan jo også nevne at dette landet har et annet helsetilbud enn her i Norge for å si det sånn :)

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs vel egentlig hvilket land det er snakk om...

Tror ikke babyer får vaksiner før de er 3 mnd.

Forøvrig har www.nav.no svar på det andre :))

Skrevet

En del flyselskap krever at babyen er minst to uker før den flyr.

Du kan be om time hos reisevaksinekontoret for tips om vaksiner. Jeg tror babyen må være minst seks uker gammel før den kan få vaksiner, men de har jo vaksiner i Spania også :) Og hvis du fullammer skal det godt gjøres at barnet blir utsatt for noe særlig smitte.

Du kan jo også be pappaen sjekke hva vaksineprogrammet består i Spania så du vet det. Det eneste som er greit å få tatt med en eneste gang er den mot tuberkulose. Si ifra på føden så får babyen den der.

Normalt sett kan du oppholde deg inntil seks måneder i utlandet uten å miste foreldrepengene, men du kan søke om å få være inntil tolv mnd i utlandet. Ta kontakt med NAV-utland og hør med dem :)

Selv om helsetilbudet i Spania er annerledes er det ikke nødvendigvis dårligere. Men du må regne med å bruke penger på helseting ettersom Spania sikkert baserer seg på forsikringer i likhet med mange andre EU-land.

Skrevet

Ha ha, NÅ ser jeg at det ikke står Spania et eneste sted i innlegget ditt ... ja ja, aner ikke hvor jeg fikk det ifra :P

Skrevet

Kosovo...

Har selvfølgelig lest på nav.no, men finner ikke noe info om hvor lenge man kan oppholde seg i utlandet. Mulig jeg er vimsete, hehe...

Skrevet

Neida, NAV og utlandet er et helvete å finne ut av.

Hilsen en som har bodd tre år i utlandet og messet masse om Spania, he he.

Skrevet

Hehe, han bor i Kosovo :)

Takk for info, de vet sikkert en del på føden også og man får vel besøk av helsesøster hjemme en uke etter fødsel som vet litt mer om det.

Allikevel blir jeg så stresset av å gå å tenke på det, er så mye som skal ordnes og fikses og jeg liker å være i forkant :)

Er derfor så fint med forum som dette hvor man kanskje finner noen som har vært i lignende situasjoner.

Hvis det stemmer at man kan være 6 mnd. av gangen i utlandet uten at nav stopper foreldrepengene så lettet det sikkert ti kilo fra mine skuldre.

Var redd jeg måtte hjem en gang i mnd. eller noe som ville blitt dyrt i lengden med tanke på dyre flybilletter...

Skrevet

Jo, 6 mnd om gangen, men det har regler om hvor mye du kan være borte om gangen over en periode på tre år tror jeg det er. Men jeg husker jo ikke det da :-(

Men hvis du finner fram til NAV utland sin side så står det der et eller annet sted i virvarret, kanskje som info til søknad om å beholde medlemsskapet i trygdekassa. Du kan også ringe dem for det er hjelpsomme. Men jeg husker i hvert fall at du kan ganske greit få innvilget inntil tolv mnd sammenhengende opphold utenlands.

Lykke til! Det blir spennende å bo der kan jeg tro :)

Skrevet

Takk for hjelpen!

Får ta en tlf til NAV-utland..

Gleder meg masse til å bo der så det skal nok gå bra :)

Skrevet

Det blir nok bra, ja :) Jeg har selv en kompis som er gift med en dame fra nabolandet og han har storkost seg hver gang de har vært der selv om svigermora er litt grinete på at dattern ikke giftet seg med en ekte katolikk da, he he.

Skrevet

Hehe, svigermødre er noe for seg selv :)

Jeg har en fantastisk svigermor og svigerfamilie så dette blir nok bra.

Skrevet

Hei

Vil gjerne vite hva du finner ut i forhold til vaksiner og forhåndsregler...

Har selv en mann fra Kosovo som ikke har visum...

Send gjerne PM

Skrevet

Skal du virkelig dra med en nyfødt ned til det kokkolandet? Jaja, god tur. Håper du kommer hjem igjen da.

Skrevet

Tips: ikke ring til nav, skriv mail! Da har du svart på hvitt hva de har svart. Den du snakker med på tlf en dag har sannsynligvis et helt annet svar til deg enn den du snakker med neste dag...

Skrevet

Alba123: Får ikke sendt deg PM siden du ikke har profil.. Men du kan sende meg en mail på: [email protected] med din mail så kan jeg gi deg beskjed når jeg vet noe mer. Er for øyeblikket bortreist, men er hjemme i neste uke en gang og da regner jeg med å ha funnet ut mer.

Anonym 18:19: Vet ikke hvem som er mest kokko her jeg, du som klarer og vri av deg noe sånt eller et helt land? Har du noen gang vært der forresten? Går utifra du bare er ute etter å provosere...

Anonym 18:25: Takk for tipset... :)

Skrevet

Jeg kan si det er et kokkoland fordi jeg er derfra.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er i samme situasjon,og befinner meg i kosovo naa.min sonn ble fodt 30 sept og vi dro avgaarde 23 oktober.han ble vaksinert mot hepatitt b og fikk bcg for vi dro.Jeg syns det gikk kjempe greit og vi koser oss masse sammen.lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...