Gå til innhold

Kan sykepleier bruke sminke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer, fordi jeg kunne tenkt meg å begynne på sykepleien. Men jeg er avhengig av sminke, full pakke med foundation mascara osv... Ikke sterke farger men jeg må sminke meg..

 

Kan man bruke det? Tenker ifht hygiene og regler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skal egentlig ikke det, absolutt ikke under praksisperioder på sykehus o.l. nettopp pga hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt nek!! Nei, man kan ikke bruke sminke & parfyme!

 

Om du virkelig har lyst til å bli sykepleier, så tenker du ikke på hvordan du ser ut da!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg jobbet som sykepleier i 7 år.

 

Svar til ditt spm, kommer helt ann på hvor du jobber som spl.

 

på avd. der det er strenge krav til hygiene, er det desverre ikke lov å sminke seg, eller bruke smykker. Håret må i hestehale.

Men de fleste som jobber her har ingen ting i mot dette, fordi det er i hensyn til pasientene.

 

Ellers vil jeg tro at sminke er OK. så lenge ikke det er veldig dramatisk!

Jeg brukte selv sminke når jeg jobber. ( Har aldri jobbet et sted hvor det var strenge krav til hygiene. )

 

Det siste stedet jeg jobbet var et dagbehandlingssted for narkomane, her var det helt greit å sminke seg og se fresh ut! :)

Kan legge til at jeg gikk i mine egne klær her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Selvfølgelig kan man bruke sminke som sykepleier!!

Det er ingen regler som sier at man ikke kan det.

Det tar seg kanskje ikke så bra ut å være skikkelig oversminka, men jøss, det fins da en gylden middelvei.

Jeg er selv sykepleier, jobber på sykehus og bruker sminke til daglig. Det gjør det fleste av mine kolleger også.

Parfyme er fy-fy, pga av allergier osv, men sminke har ingenting med dårlig hygiene å gjøre.

Derimot så er øredobber, ringer og andre smykker tikkende bakteriebomber som man bør styre unna.

Søk på sykepleien du, vi trenger så mange flere av oss! Om man bruker sminke eller ei, har ingenting med hvor dyktig du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du kan bruke sminke, så lenge det er diskre sminket vist du skjønner.

Foundation viser jo ikke og en mascara går også helt greit :)

 

Men man skal ikke dolle seg opp med masse sminke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en sykepleierstudent som gjorde en undersøkelse i forbindelse med avsluttende oppgave (tror jeg det var) som gikk på hva pasientene reagerte mest på hos pleierne i forhold til hygiene - hva de likte minst osv. Hun fikk et overraskende svar, for de fleste rangerte faktisk sminke som det mest uhygieniske en pleier kunne ha på seg - det kom til og med før piercing!!! Noe å tenke på, da vi er der for pasientene - De er ikke syke for at vi skal ha jobb, men vi har jobb fordi de er syke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble forløst av en jordmor som hadde sminket seg veldig med foundation, lebestift, mascare, øyenskygge, hårspray og neglelakk. Jeg må innrømme at jeg reagerte på det. Særlig neglelakk og lange negler synes jeg er uhygienisk og jeg hadde mest lyst til å be henne ikke ta på babyen min, he he, men så tok hun på seg hansker så da var det jo greit.

 

Men mer diskret sminke reagerer reagerer vel ikke folk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor du vil jobbe. Noen plasser er sminke, ringer, smykke, piercing og parfyme helt forbudt, mens det andre plasser er opp til hver enkelt og man til og med bruker egne klær på jobb.

I praksisperiode på sykehus kan du risikere å ikke kunne bruke noe av det nevnte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på sykepleien nå i august, sminker meg absolutt ikke mye men er avhengig at litt foundation for å jevne ut huden (hadde mye kviser da jeg var yngre, så huden er ikke så pen uten)..

 

Hjelp, kan jeg risikere å måtte vise frem arrene mine til alle?:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull! kjenner flere sykepleiere og de bruker sminke.øyensværte,lett lag foundation,litt farge på leppene...

 

Noe annet er vell om du er inne på operasjonssalen og er anestesi sykepleier...men litt øyensværte der heller er ikke til skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til NN 17:16

 

Du skriver at du ble forløst av en jordmor som hadde sminket seg veldig mye, og at du reagerte på dette.

Ehhh, tviler sterkt på at du husker hvordan jordmoren som forløste deg så ut.

Men jordmora som forløste barnet ditt, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på diskusjonen. Selvsagt kan du bruke sminke! En skal da ha lov til å se okei ut selv om man er sykepleier! Jobber selv på sykehus, og bruker daglig foundation og maskara, noen ganger litt solpudder og concealer under øynene.

 

Jeg bruker derimot ikke fargerik øyenskygge, har korte negler uten farge, aldri mørk leppestift (selv om jeg ser flere som har dette, jeg syns bare ikke det passer seg), bruker aldri parfyme og har håret i hestehale. Ringer, klokke, armbånd og lange øredobber er absolutt ikke lov. Små diamanter eller perler er helt greit i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig! :) Det finnes ingen grunn til å skulle la være med det.

 

Det du ikke kan bruke er løsnegler/neglelakk, parfyme (pga allergi) og øredobber/smykker/ringer (pga hygiene). Det varierer litt hvordan det er med gifteringer fra avdeling til avdeling. Halssmykker og øredobber er også noe diskutert, men personlig bruker jeg det ikke pga at jeg ikke ønsker å ta med meg ting frem og tilbake fra sykehuset og hjemmet (pga smittefare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16:54: Hygiene er ikke det pasientene mener er rent eller skittent. Det som er hygienisk og uhygienisk er forskning som bestemmer. Det går nok ikke på meningen til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...