braveheart Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 jeg er førstegangsfødende og lurer veldig på hvordan rier kjennes ut...jeg har ca 10dager igjen til termin og har inatt og i hele dag hatt veldig vondt i magen.skikkelige magekramper samtidig som kynnere.det kommer og går hele tiden...er d dette som er masrier eller hhar jeg bare "vanlig vondt i magen? når bør jeg egentlig kontakte føden
line_n & sara Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 helt vanlig at det kommer slike "tullerier" rundt termin! ingenting å kontakte føden for. når riene kommer for fult, tror jeg ikke at det går ann å være usikker! livmora di bare øver seg litt, du modnes nå! bare bra tegn, altså!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Det er faktisk helt umulig å beskrive hvordan rier kjennes ut, ikke minst fordi man opplever det ulikt og til og med kan variere fra fødsel til fødsel. Jeg har født 4 barn og ved de 3 første hadde jeg kun smerter i magen, mens jeg ved siste hadde smerter i både mage og korsrygg. Noen har bare i ryggen, noen i lårene osv. I følge boken skal rier være regelmessig og vare i over 45 sekunder før det er rier. Dette stemmer ikke alltid, og skulle jeg etterlevd dette ville 2 av mine 4 barn kommet til verden i en bil, jeg hadde nemlig 7-8 cm åpning før mine rier ble regelmessige og varte i mer enn 45 sekunder og da var det ikke lange tiden igjen av fødselen. Likevel skal de blir mange nok tak på en gitt tidsperiode. Slik du beskriver det høres det mest ut som maserier, og dette kan dessverre holde på i flere uker om du er maks uheldig. Dersom disse krampene ikke gir seg i det hele tatt og du merker det kommer minst 4-5 stykker på en halvtime selv om det ikke er helt regelmessig mellomrom mellom dem, så ville jeg i det minste ringt føden. Så kan de veilede deg videre. Masse lykke til da! Du går noe utrolig i vente nå :-)
Hibiscrub Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 jeg var førstegangs også, fødte i juni. Jeg ante ikke hvordan rier føltes, så jeg gikk altfor lenge hjemme og trodde det bare var maserier. Det kjentes som vonde menssmerter, kom i bølger og i mellom dem var alt som før. Jeg hadde lest at med rier så VET man..men jeg visste ikke! Jeg trodde hele tiden det skulle bli mye værre enn det var og at det kom til å vare i dagesvis. Da jeg ikke lenger klarte å snakke under smertetakene, ringte jeg føden og ba om å få komme til en sjekk. Var litt ydmyk, for jeg hadde bare hatt vondt i fire timer.. Forventet å bli sendt rett hjem igjen. Da jeg kom dit hadde jeg tette rier og 8 cm åpning.. Neste gang vet jeg hva rier er! Mine rier: Menssmertetak nederst i tissen (sikkert livmorhalsen) Ikke vondt i "magen", kan ikke huske at den ble stram, men tror ikke jeg kjente etter under riene. Ungen ble livlig, husker jeg. Jeg følte jeg måtte på do (Det hjalp å sitte på do, kunne tisse litt og litt, slapp å holde igjen) Følte jeg måtte stå på tærne, strekke meg, hang over vaskemaskinen Kunne ikke ligge, ikke sove Kastet opp litt Kunne ikke snakke Holdt pusten automatisk, måtte konsentrere meg for å puste ut og inn Mellom riene snakket jeg i telefonen, barberte leggene, gikk tur i hagen..
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 Du kan jo ringe føden hvis du er usikker, de er som regel veldig hjelpsomme der. Du blir antageligvis bedt om å ta tiden; er smertene regelmessige, hvor lenge varer de og hvor lenge er det mellom dem? Jeg hadde det mye som Hibiscrub, menssmerter som ble kraftigere og kraftigere. Var ikke så usikker på hva det var første gang, men andre gang hadde jeg masse maserier av og på i over en uke før jeg fødte. Trodde jeg hadde rier da (selv om jeg hadde født før) så det er ikke så lett å vite forskjell! lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå