Gå til innhold

Har det skjedd en revolusjon med lettostene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker fra jeg var barn at mamma av og til kjøpe lettost, fortrinnsvis Norvegia sin. Jeg synes ikke denne var så god som den vanlig, men helt grei på smak når den var kald. Skulle den smeltes derimot husker jeg at det var helt umulig. Den smeltet ikke skikkelig, ble klumpete og rar og smakte skikkelig ekkelt.

Nå er jeg på vei ned i vekt og forsøker å holde meg unna min store last vektmessig - hvitosten. Jeg er så utrolig glad i ost, og da spesielt i smeltet form. Så når jeg begynte å fylle inn på vektklubben fikk jeg sjokk over hvor mye kcal det var i den vanlige Norvegiaen, og litt trist har jeg unngått ost mest mulig den siste tiden. I dag gikk jeg forbi osten i butikken og så på lettosten og tenke at "jaja, hvorfor ikke gi den et forsøk, er jo sikkert 18 år siden sist jeg spiste den". Vel hjemme smokket jeg noen leiver på en skive med litt krydder og satte i mikroen... og osten smeltet helt fint den. Godt var det også. Kjempegodt faktisk. Og ca 100 kcal mindre pr 100g enn på den orginale. En gledelig nyhet for meg da ;-) Men, er det noen grunn til denne endringen? Noen som vet hva som har skjedd med lettostene de siste 15-20 årene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er skjedd, men noe er det ihvertfall:) Husker at osten smulet og ikke var spesiellt god før nei og ihvertfall ikke smeltet.

Jeg vil anbefale deg å prøve synnøve finden sin lett gulost, det er den aller aller aller beste...hilsen osteelsker:)

Skrevet

Takk for tips :-) Skal se etter den neste gang.

I dag er jeg, for første gang på nesten 11,5 måned, alene hjemme hele dagen (o'lykke! ;-)) og tenkte at jeg nå med god samvittighet kan unne meg en hjemmelaget Calzone, med lettost :-) Vært kjempeflink til å trene i dag (1,5 time), så da gjør det ikke så mye om det blir en litt ikke-slankende middag. Håper jeg ;-)

Skrevet

Ja da syntes jeg at du med god samvittighet kan unne deg en Calzone:) Trenger jo ikke være så usunt det da:) Bare ikke bruke så mye deig og kanskje bruke litt grovt mel istedet for fint.

Kose deg med litt alene tid:)

Skrevet

...Og du, hvis du er så heldig at du har en butikk i nærheten som fører "Finello Light" så er det osten å anbefale til Pizza. Er revet mozzarella med kun 13 % fett...og den er kjempegod!

Skrevet

Var det jeg tenkte :-) Blande 50-50 med grovt mel og hvetemel og lage tynn bunn. Har kjøpt inn sopp, kalkunskinke jeg skal strimle, og da altså lettost og tomatsaus. Mmm, gleder meg alt til middag! Alene og uten forstyrrelser. Herlig :-)

Skrevet

Å? Vet du hvilke butikker som har den? Har en Coop extra og en ICA bare 10 minutters gange herifra.

Skrevet

Jeg kjøper på Coop OBS og på Meny:)

Skrevet

Jeg vet heller ikke hva som har skjedd, men har kun brukt lettost de siste årene og er strålende fornøyd med det! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...