Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #1 Skrevet 29. juli 2010 hvor skal man begynne ved samlivsbrudd egentlig?? er jo så mye som må ordnes! har nesten bestemt meg for å flytte ut. Vi har tre barn, og forholdet vårt fungerer ikke. Vi er gift og har vært sammen i mange år. Har lenge bitt tennene sammen for å prøve å unngå brudd, men ser egentlig mer og mer tydelig nå at det er det eneste riktige. Samlivet nå tar så mye energi fra meg og gjør meg sliten og i dårlig humør, ikke bra for barna. Så! Jeg må selvfølgelig ta en prat med mannen og si hva jeg tenker. Regner med at det ikke bare blir lett, da han sannsynligvis ikke kan fatte og forstå hva jeg snakker om, til tross for mange forsøk på å si fra tidligere om ting og tang. Sannsynligvis vil han nok ikke gjøre d enkelt for meg og være så alt for hjelpsom ifh til flytting, barnefordeling osv.. men skal holde fokus på barna og ikke la han dra meg ned på samme nivå dersom han prøver seg da.. hvem vet, kanskje jeg blir positivt overrasket også, hehe men uansett.. når vi nå så har bestemt oss for å flytte fra hverandre, hvordan begynner man? og hva gjør man med felles gjeld utenom huslån, billån og studielån? har ett par forbrukslån nemlig.. deler man bare dette da? hvordan stiller banken seg til om jeg overtar lånene dersom jeg ikke eier hus som sikkerhet ( det er nemlig jeg som flytter ut av huset) ? og kan jeg få noen som helst starthjelp ifh til husleie/ depositum/ litt nødvendig møbler etc ved brudd? kanskje litt optimistisk d da men.. jeg aner ikke hva man får så jeg spør. Hvordan er det mest "lønnsomt" å fordele barna når man har tre for begge parter? har hørt om at folk deler 60-40 på hver sine... mange spørsmål. Alt av tips og erfaringer mottas med stor takk!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #2 Skrevet 29. juli 2010 gå til advokat, da blir det ryddig og fint og du slipper å huske på alt selv
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #3 Skrevet 29. juli 2010 Det første du må gjøre er å ta kontakt med nærmeste familievernkontor for å bestille mekling. Mekling er obligatorisk for alle som er gift eller samboere med felles barn under 16 år. På mekling får du meklingsattest. Uten meklingsattest kan du ikke sende inn søknad om separasjon eller søke NAV om ekstra barnetrygd som tilfaller den som har hovedomsorg for barna. Familievernkontoret kan også gi info om hva som er lurt å gjøre videre i prosessen. Mekling handler ikke om parforholdet, men for å lage gode samværsordninger for barna.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #4 Skrevet 29. juli 2010 P.S fra 11:18 Unngå i første omgang advokater, det har en tendens til både å bli dyrt og eskalere konflikten unødvendig. Prøv å ordne mest mulig selv, evt ved hjelp av familievernkontoret.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #5 Skrevet 29. juli 2010 Noe startstøtte finnes ikke. Du får overgangsstønad, men det spørs jo på inntekten din. Eventuelle farsbidrag spørs jo også på hvordan dere "deler" barna.. Uansett så får du ingenting før separasjon er innvilget, eventuelt du eller mannen melder flytting til ny adresse. Så, familievernkontoret må bli første stopp uansett !! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2010 #6 Skrevet 29. juli 2010 takk for svar alle sammen ang overgangsstønad.. leste mener jeg at man bare kan tjene 1/2 G? stemmer dette? jeg er nå i fødselspermisjon, og har jo tenkt å begynne å jobbe etterpå.. men har ikke jobbet full stilling og har utbetalt pr idag ca 13000, har ett år perm og jobbet ca 75% før permisjonen.. vil jeg da ha krav på noe overgangsstønad? slik jeg har lest, så virker det som om jeg ikke har krav på noen ting. og deler vi barna 50/50 skal jeg vel ikke ha noe farsbidrag heller regner jeg med? er det da slik at dersom man er alenemor, har en helt vanlig inntekt, deler barna 50/50 så får man barnetrygd fra staten som alle andre, og det er det? mener ikke å klage altså, men bare lurer fordi jeg ikke har så god inntekt akkurat.. skal selvfølgelig prøve å få meg en 100% jobb, og deler vi barna kan jeg prøve å få litt overtid også selvfølgelig, så har ikke tenkt å "leve på staten", men syns bare det er greit å vite om jeg har krav på noe.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå