Gå til innhold

Levere sent og hente tidlig, eller en dag fri?


FruTB

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å jobbe til høsten (2 uker til faktisk), og Bo i barnehage (hjelp).

 

Jeg skal jobbe 80% som lærer og har valget mellom å begynne sent (alt fra 8-10), og slutte tidlig (mellom 12-14) eller å ha en dag fri i uka, men lengre arbeidsdager - da vil jeg begynner 8 hver dag (levering i barnehage litt over 7, og jeg vil slutte ca 15 (aldri senere) hver dag = henting i barnehage 15:30

 

Jeg klarer ikke bestemme meg :\ Det hadde vært gull å få ha en dag sammen med Bo fortsatt - sove lenge om morgenen å kun gjøre det vi vil. Men samtidig hadde det vært deilig å slippe morgenstress hver dag + å slippe følelsen av å måtte skynde seg hjem fra jobb midt i rushen, men å kunne levere sent og hente han allerede når han våkner fra duppen sin.

 

Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner situasjonen din, men jeg ville nok definitivt valgt å jobbe kortere dager. Jeg tror det er bedre for barnet å begynne med kortere dager i barnehagen enn å ha en dag hjemme.

 

Jeg jobber nå 60 % (heldige meg) og har begge deler (en dag hjemme og kortere dager). Det er veldig deilig å ha den dagen hjemme også, så får man gjort litt i huset og slipper stress. Men da jeg jobbet 80% jobbet jeg kortere dager.

 

Kanskje du kan jobbe kortere dager frem til jul, når han er mer innkjørt i barnehagen, og så gå over til å ha en dag fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm..jeg skjønner dilemmaet, men tror nok at jeg ville gått for kortere dager.. Så slipper du alt klokkestresset resten av dagene- jeg elsker ihvertfall rolige frokoster og HATER ettermiddagsrushet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil valgt korte dager, men det er mye pga større barn også. Med flere fotballtreninger i uka, kamper, barneselskaper, vennebesøk osv blir ettermiddagene altfor korte og middagene blir desto enkle.

 

Hadde virkelig satt pris på lengre ettermiddager nå som jeg har to skolebarn og to i barnehagen. Hadde jeg hatt bare ett barn er jeg ikke helt sikker, men tror jeg ville valgt korte dager likevel. Det gir deg jo litt frihet til å f.eks handle før du henter i barnehagen en ettermiddag i uka o.l. så ettermiddagene kan spares for mye stress. Morgenen har aldri vært noe problem her i huset siden ungene står opp i 6-tiden er det ikke noe problem å komme avgårde om morgenen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber i barnehage selv, og ville valgt kortere dager hvis jeg var deg! barna er utrolig slitne utover dagen, morningen er de opplagte og i storform! mange barn er i barnehagen fra 07.30 til nesten kl 17 hver dag! ditt barn er uansett heldig, som får mer tid hjemme med deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datatyven

Jeg har kortere dager, og det er gull verdt. Bare de få dagene jeg må skynde meg for møter etc, kurs eller andre ting så er det så slitsomt. Har kutta det ut, ingenflere morgen møter på meg, og lange ettermiddager. Ungene hater det goså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere dager uten tvil. Jobber selv 80%, hadde jeg valgt en dag fri, hadde lille måttet være i bhg fra 07:15 til 16:45 mandag til torsdag, siste barnet som hadde blitt hentet. Når jeg jobber som jeg gjør nå med kortere dager, leverer vi 07:15 og henter kl 15. Han våkner såpass tidlig, så da velger vi å begynne tidlig og hente tidlig. En dag fri hadde vært deilig.. for meg.. men synes ikke lille fortjener så lange dager i bhg.. han er bar 2,4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha valgt en dag fri, skal selv jobbe 80% på barneskole fra høsten med fri en dag i uka. Jeg er litt skeptisk til om du klarer å få så korte dager som du skriver pga av møter etc, men vet ikke om du har erfaring på det fra før? Hvis jeg skulle jobbe fem dager ville det si en undervisningsfritime hver dag ca (altså 45 min) og det er jo ikke så mye. Tror for min del at med den løsnigen hadde jeg redusert kun undervisningstiden og ikke "alt det andre" og dermed jobbet mer enn 80%. Men kan godt hende du klarer å strukturere tiden din så du virkelig får det til! Uansett, en dag hjemme er supert synes jeg!

 

(Bor utenom by og rushtrafikk jeg da, så det kan jo ha noe å si det også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og hadde samme valg som deg, men valgte en dag fri. I ettertid angrer jeg ikke. Ei jeg jobbet sammen med skiftet fra korte dager til en dag fri, for hun ble sliten og lei av å ofte måtte si nei til samarbeid/møter fordi ikke de andre kollegaene husket at når hun jobbet osv.

 

Ei anna venninne jobbet 75% og hadde jeg tenkt om igjen hadde jeg kansje tenkt om igjen og sett på muligheten for det.

 

Husk at du skal ha 80% av bunden tid også. Det gjorde at jeg kunne gå litt tidligere en dag i uka, men avtalte at jeg kunne spare opp å ta det ut innimellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en dag fri!

En hel dag til å gjøre akkurat det dere vil. Strengt tatt.

Jeg elsker fridagene mine. Dager hvor strendene er tomme, vi kan shoppe på formiddagen, tilbringe hele dagen ute, dra på langtur. Alt vi ikke rekker bare i løpet av en ettermiddag, og helgene ikke strekker til.

Har du i tillegg full plass i bhg har du mulighet til å ha ham der et par timer om du skulle ønske det.

Jeg jobber 70%, men har 80% plass. Det vil si at jeg har en dag annenhver uke hvor jeg har mulighet til å ha formiddagen for meg selv.

De er også kjekke! Frisørtimer, trening, raske fjellturer. Egentid! Samtidig som jeg får tid sammen med både barn og familie ;)

 

 

Men, som andre sier her. Kanskje det hadde vært ok med kortere dager i starten? Både ifh tilvenning til bhg og fordi en kanskje ikke setter like stor pris på fridagene sine sann rett etter permisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde nok valgt kortare dagar.

 

Mannen min var litt i same situasjon, dvs han jobba 100%, men annankvar laurdag i tilleg, så han hadde annankvar torsdag fri. Då han fekk muligheten til det fjerna han fritorsdagen annakvar veke, og sluttar 1-1,5 t tidlegare tre dagar i veka i staden for. Og det er heilt fantastisk både for han og for oss andre.

 

SUPERT at det er mulig for han å hente i bhg av og til, supert at han kjem heim i tide til at vi kan lage middag saman/ein kan leike med ungane og den andre lage middag. Trur neppe vi ville bytta tilbake til ein fridag annankvar veke om vi fekk tilbudet.

 

Berre det å unngå rushtrafikken (om du ellers hadde blitt påvirka av den) må jo vere god nok grunn til å velge kortare dagar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...