Gå til innhold

Bilstoldebattene...


solstråle69

Anbefalte innlegg

Hva med Isofix?

 

Har dere biler og stoler med Isofix? For DET er jo det tryggeste - men det kommer sjelden frem i debatter.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest datatyven

Jeg har alltid tenkt at 5 punkts sele er det tryggeste, men så kommer de å sier at det er tryggere for eldstemann å sitte i et pute med rygg sete siden han er 4,5 år nå. Når vi kjøpte de bakovervendte setene spurte jeg om isofix og fikk beskjed om at det ikke var så nøye. Det er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uten Isofix. Men jeg spiller bra musikk i bilen og det gjør oss glade. Og det er tryggere å være glad enn sur og sint når man kjører bil. Det burde komme frem mye oftere i debatter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt økonomi til å bytte ut begge bilene og bilstolene, så hadde jo det vært supert. Enklere å flytte bilstoler mellom biler også. Desverre har jeg ikke råd. De har derfor fått testvinnende bilstoler, og bilene er relativt sikre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygg trafikk sa i sist nettdebatt at frem til 18 kg trodde de det var best at barnet brukte 5-punktssele framfor bilens egne 3-punktsseler. Det er noen som mener det blir et ektra rykk dersom de bruker setets seler, dette virker noe vagt og selv om jeg har prøvd å finne ut av dette, så ble jeg ikke helt klok...

Isofix er jo veldig bra for å forhindre feilmontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isofix er først og frems tryggest fordi det er lettere å montere. I praksis, hvis man ikke flytter på setet og monterer den riktig, skal det ikke være noe forskjell mellom Isofix og ikke Isofix. Det er i hvert fall jeg fikk opplyst når vi kjøpte sete. Og jeg har til og med lest det motsatt, at i enkelte tilfeller, for de større setene, så var det bedre uten Isofix for da ble det for mye "motstand" ved kollisjon. Akkurat det forstod jeg ikke helt.

 

Slik jeg ser det, er Isofix veldig praktisk hvis man ofte flytter setet, og for de minste setene der det er veldig praktisk med base-løsningen. For oss om bare har en bil og aldri flytter setet, er en løsning med belte tilfredsstillende, i den grad setet er festet riktig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 med og 2 uten av bilstolene, og en bil som har isofixfeste.

 

Når det er sagt, så er den ekstra tryggheten som isofix gir (høyere poeng på tester) først og fremst pga at det er nærmest umulig å montere dem feil, derfor scorer de bra på brukervennlighet. Vanlige bakovervendte seter er ofte mer kronglete å montere og får dårlig score på brukervennlighet. Sikkerheten på et riktig montert bakovervendt sete med seler og et med isofix er dog mye den samme. Men det visste du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, isofix er etter min mening det beste og tryggeste.

 

6 åringen har isofix feste på beltestolen sin. Da henger stolen fast også når den er tom, samt at den er bedre i sidekollisjoner enn vanlige, løse stoler.

 

Minstemann skulle ha bakovervendt isofix stol, men det jaktet vi lenge og vel på uten hell.

Duologic var på det tidspunktet utsolgt fre leverandør, og de ventet på ny bedre modell.

HTS izi med isofix feste, var ikke kommet på markedet enda (jeg mailet HTS for å høre om denne modellen)

Britax fixway passet rett og slett ikke i bilen vår.

Recaro Polaric fikk vi ikke inn i bilen engang....

 

Endte opp med HTS izi combi, som jeg føler er et sikkert og bra sete - selv uten iso fix.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en med og en uten. Vi har nettopp kjøpt bil da og ser oss omkring etter nytt sete til eldstemann som er med isofix :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...