Gå til innhold

Migrene :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger i senga og har gjort det i hele dag. Har forferdelig hodepine og den slipper ikke taket i det hele tatt:( Har du et tips utenom å ta hodepinetabletter? Vet jeg kan ta paracet når jeg er gravid, men har lyst til å unngå det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk høre av en lege at hvis man masserer et punkt mellom tommel og pekefinger kan migrenen slippe taket. Ellers er det bare å ligge på et kaldt, mørkt rom å drikke masse vann. Å vente til det går over.

God bedring!

Skrevet

Hvis du virkelig har migrene vil det ikke hjelpe med paracet, så da er det bare tull å ta det. Har du "bare" en kraftig hodepine, så er det mye bedre for både deg og fosteret/babyen at du tar paracet enn at du har unødvendig vondt.

Skrevet

hvis du hadde hatt migrene hadde du ikke klart å sitte på dataen!! det er det verste du kan gjøre med migrene!

Skrevet

Det finnes mange typer migrene. I følge min lege har jeg migrene og den kan stoppes av 2 paraset, hvis jeg bare tar dem tidlig nok. Om jeg ikke gjor det ender jeg med å kaste opp, mister evnen til å se klart og får dårlig balanse plus selvfølgelig forferdelig vondt i hodet.

Ikke HI

Skrevet

Et av kriteriene for at man skal diagnostisere migrene er at vanlige medisiner mot hodepine ikke hjelper, så det høres ikke ut som det er migrene du har selvom du får veldig vondt i hodet...

Skrevet

Jeg får så kraftige migreneanfall at jeg griner og kaster opp. bare ligger og vrir meg i senga av smerte.

Heller 10 timer fødsel enn 1 time migrene.. Eneste som hjalper på meg er å ta tabletter jeg sovner av. Så våkner jeg noen timer senere og migrenen er borte.

Hvis du har så kraftig syns jeg legen kan skrive ut noe til deg (som du selvfølgelig ikke kan ta når du er gravid)

Men siden du er oppegående nok til å skrive et innlegg på dib, og snakker om å ta paracet, regner jeg med at du ikke har den verste varianten. Det beste er å klare å slappe av nok så du sovner. Søvn hjelper alltid på migrene

Skrevet

Enig med 23.39, har man skikkelig migrene, så er ikke dataen stedet man foretrekker å sitte ved.

Når jeg har et skikkelig migreneanfall, så er det bare å gjemme seg under dynen og håpe at imigranen skal ta toppen av anfallet.

Skrevet

Godt mulig. Jeg vet ikke hvordan det deffineres, bare hva min lege har sakt til meg. Om jeg ikke stopper utviklingen i tide, virker ikke vanlige medisiner, mn er jeg tidlig nok ute når jeg kjenner at det bygger seg opp kan jeg stoppe det. For min del er hovedsaken at jeg har lært hvordan jeg skal håndtere "annfallene" ;-)

Skrevet

Imiran er godkjent for behnadling av migrene også hos gravide.

Hvis du har ordentlig migreneanfall, så sitter du ikke ved dataen og vurderer om du skal ta paracet eller ikke....

Skrevet

HI her

Jeg har kastet opp 2 ganger i dag fordi det blir så vondt (har ikke kastet opp før i svangerskapet). Er en pulserende smerte på høyre side av hode. Nå den siste timen har det spredd seg litt til resten av hodet også, men har vært mest lokalisert bak høyre øye. Er fullstendig klar over at en paracet ikke hjelper. Vanligvis pleier det å hjelpe litt med noen hodepinetabletter jeg kjøper i England. Har begynt med det etter å ha prøvd det meste på norske apotek uten effekt. Men jeg tør ikke å ta de tablettene nå.

Har aldri fått diagnosen migrene, og har aldri sjekket det med lege heller fordi det inntreffer relativt sjelden (et par ganger i måneden med noe varierende styrke). Jeg har bare trodd at dette var mer likt migrene enn vanlig hodepine pga hvordan det forløper som nevnt over.

Men takk for svar!!

Skrevet

HI her igjen

Jeg sitter ikke på dataen. Ligger i senga i et bekmørkt rom og bruker iPhone som er mørkt innstilt.

Skrevet

høres ut som migrene ja. det hjelper å ta noe kalt over øynene. rommet du er i bør også være ganske kaldt og uten noen form for lukt, lyd og lys.

har du ikke noe smertestillende å ta er det lite annet å gjøre enn å prøve å slappe av. ikke prøve å "presse" smerten ut av hodet. bare kjenn at du slapper av i alle musklene. ta en muskel om gangen og "gå gjennom kroppen" og pass på at alt er fullstendig avslappet. Det gjør utrolig vondt men prøv å tenk på noe annet. tenk på hva du skal gjør ei morgen, minutt for minutt. dagen etterpå, uka etterpå, når babyen kommer og hvordan det blir, osv..

forhåpentligvis sovner du.. Da er du aller mest sannsynlig god igjen når du våkner!

God bedring

Skrevet

Jeg sitter ofte å mer eller mindre ubevvisst masserer rundt øynene når jeg har migrene, spesielt et punkt helt ved enden av øyenbrynet, inn mot nesa, og et punkt ca halvannen cm lengre ned, fortsatt mellom øyet og nesa. Og så ser jeg plutselig at det selges en akupressur dingseboms som presser på akkurat disse punktene!

Når det er sagt, det finnes veldig gode medisiner mot migrene, så det er ingen vits i å lide. Gå til legen og be om Relpax når du er ferdig med svangerskapet!

Og til dere som vurderer grad av migrene/hodepine: Jeg har migreneanfall der jeg er helt hinsides av smerte og knapt vet hva jeg heter, men jeg har også lettere anfall, der jeg bare sitter i stresslessen og slumrer eller tom ser TV og venter på at det skal gå over. Min erfaring er at mange tror migrene er bare en ting, men jeg syns mange opplever som meg, at migrene (ekte migrene) kommer i mange former.

Skrevet

Jeg ville tatt meg en tur til manuell terapeut eller kiropraktor!

Jeg gikk med uutholdelige hodesmerter i et helt år, hver dag, før en manuellterapeut fant låsninger i nakken. Da var jeg 5 mnd på vei. Jeg tok heller aldri Paracet da jeg var gravid da jeg visste at det uansett ikke ville ha effekt på så sterke smerter.

Etter han løste opp låsningne er hodesmertene borte.

Jeg var til utredning med MR av hodet, optiker osv.

Verdt et forsøk i alle fall.

Skrevet

HI her

Tusen takk for gode innspill. Blir en tur til en behandler nå etter ferien, så kan jeg i allefall ha en resept klar til etter fødsel.

Våknet i dag og har fortsatt vondt. Men nå virker det som om det begynner å slippe litt taket. Kastet opp etter et par biter knekkebrød i dag tidlig også.

Dere som har dette, pleier dere å kaste opp? Tidligere har jeg vært kvalm og nære å kaste opp, men aldri gjort det. Lurer på om det faktisk skjer nå fordi jeg er gravid og ting er annerledes. Brekker meg av å svelge vitaminer for tiden også, noe jeg heller aldri har gjort før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...