Gå til innhold

Sparer dere hele barnetrygden?


Blåmandag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ingen planer om at noe som helst midler skal stå i vår datters navn før hun selv tjener penger og vel så det. Blir det for mye midler, kommer overformynderiet inn og har man penger og skal studere, blir man straffet for det gjennom avkorting av stipend.

 

Hun skal imidlertid få det hun trenger når hun trenger det. Ettersom hun forblir enebarn er det ikke spes vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer også i eget navn, men det er penger jeg sparer på vegne av / til henne. Og det er ikke "øl-penger"-rett-i-handa når hun blir 18, hehe;)!§

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går barnetrygden inn i husholdningen, slik at jeg kan jobbe redusert og få mer tid med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg og mer til, men det er til fremtidig bolig som vi skal kjøpe :)

 

når småen bir stor så skal jeg hjelpe han økonomisk igjennom studiene. og det kommer jeg til å ha økonomi til uten å spare nå.

ut over det så får han greie seg selv og som andre folk.

 

hadde heller gitt 400 000 til u-hjelp en til startkapetal til småen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne. Men det er så vidt jeg får hjulene til å gå rundt, har ingenting å legge av:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får den inn på en separat konto, foreløpig går pengene til klær o.l til mini hver mnd, så har ikke spart noe ennå.

Planen er å begynne å spare når økonomien har bedret seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi bruker pengene hver måned ;) Og ingen dårlig samvittighet for det heller. Men vi sparer også litt, men det er snakk om 100kr i måneden per barn + alt av bursdags og julepenger. Det skal gå til moped når ungene er 16 år, da vi bor litt avsides til,hihi, og resten til innskudd i bil når ungene er 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei eg har trippel barnetrygd,men bruker det til husholdningen. Går til kler,bleier osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnetrygden går rett i det store sorte hullet som vi kaller "daglig drift av familien":-P

Men det som er igjen på konto hver mnd (alt fra 50 kr til 500 kr) går inn på konto til barna.Så vi sparer til barna selv om det ikke er hele barnetrygden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygden går rett i det store sorte hullet som vi kaller "daglig drift av familien":-P

Men det som er igjen på konto hver mnd (alt fra 50 kr til 500 kr) går inn på konto til barna.Så vi sparer til barna selv om det ikke er hele barnetrygden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fast trekk på 250 i mnd. Noen ganger settes det mer av og noen ganger 0. Men har opprette konto i hennes navn. Men den er ikke disponibel itl henne før hun er i 20 årene, skal gå til studie / bolig etc.

 

Blir samme med neste mann.

 

Men lurer på hvordna det skal gå når begge skal i bhg.... Da blir det kanskje mindre å spare...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det en stund, men nå som jeg har studert har det ikke vært muligheter for det. Sparer litt men ikke alt.

Når jeg får meg fast jobb skal barnetrygden spares igjen.

 

Ungene sine kontoer står i mitt navn som flere andre har sagt, de skal kunne ha like rettigheter til stipend o.l. som alle andre. Det er heller ikke noe "værsågod her har du x antall tusen" på 18-årsdagen. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg vil at de skal vite om kontoene enda, men kun få hjelp når de trenger det.

 

Men litt på siden igjen: Har ikke barnetrygden vært den samme i en evighet? Hvorfor reguleres alt annet men ikke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer 1000 kroner/mnd til gutten. 800 i fond og 200 i bank. Det på fond er for fremtiden, det i bank er for litt større utgifter som bilseter eller aktiviteter når han blir større.

 

Sparingen er i mitt navn, så hvis det skulle skje noe uforutsett der vi trenger ekstra penger for å få ting til å gå rundt, kan vi bruke pengene. Selv om vi har høy inntekt nå, er det ingen selvfølge at vi alltid kommer til å tjene godt, ting endrer seg fort.

 

Vi gjør det fordi vi har mulighet til å spare og vi har lyst til å kunne hjelpe han når han er eldre, f. eks. med bolig eller sutider i utlandet. Men om ting skulle endre seg (om jeg/mannen skulle jobbe redusert el.), ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å slutte for å heller bruke pengene der og da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer 200kr i mnd til hvert av barna i fond i vårt navn. Vet ikke helt hva det skal brukes til enda, vi får se litt og diskutere når de nærmer seg voksne og ser hva de trenger... Resten av barnetrygda går til klær og utstyr til ungene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til å spare barnetrygden dessverre, men sparer litt i mnd på BSU og ser det som en investering for oss begge. Minien har konto som besteforeldre osv kan sette inn penger på, men jeg følger ikke så mye med på hvor mye eller lite som står på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, foreløpig gjør vi det, fordi vi har råd. Men skulle vår økonomiske situasjon endre seg, er det klart vi bruker den, og det med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi gjør ikke det. Jeg har vurdert å spare 250 kr i måneden til hver av barna, men har foreløpig ikke fått ut finger'n for å ordne det. Ellers så får de jo alt de trenger av klær og utstyr av oss, men skal nok spare litt mer til dem etter hvert, mtp. utdannelse, lappen, bolig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...