Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #1 Skrevet 28. juli 2010 Syns dere det var traumatisk? Er det bare meg som er en pyse..? Jeg føder aldri igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #2 Skrevet 28. juli 2010 Har hatt 4 fødsler, og tre av dem med vakum. Har ikke skremt meg nei. Er på vei mot den 5. fødselen min nå.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #3 Skrevet 28. juli 2010 Nja, nå syns jeg hele fødselen var veldig lang (19 timer fra de tok vannet) og vond (selvfølgelig). Så jeg var egentlig bare sjeleglad da de bestemte seg for å ta han med vakuum. Han var stjernekikker, å jeg hadde ligget med pressrier i 4,5 timer. Det verste med vakuumet var vel at det glapp en gang.. =S Men jeg gruer meg ikke til en evt. ny fødsel )
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #4 Skrevet 28. juli 2010 Jeg synes det var helt forferdelig, og sleit lenge med opplevelsen. Den neste fødselen min ble planlagt keisersnitt, pga at fødselsopplevelsen, og da særlig vakuumdelen, var så dramatisk. MEN, om jeg skulle tørre å bli gravid igjen tar jeg heller sjansen på vakuum. Man blir helt invalid ukene etter keisersnitt, mange måneder etter er jeg fortsatt ikke kvitt hudhenget over arret selv om jeg jeg har slanket meg så førgravidklærne henger og slenger på meg, og det var vondt utrolig lenge etterpå..
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #5 Skrevet 28. juli 2010 Nei, jeg syns ikek det var traumatisk... Hvorfor skulle det være det? Er det vondt? Jeg hadde så mye epidural at jeg nesten ikke kjente noe..
Tigerpote Skrevet 28. juli 2010 #6 Skrevet 28. juli 2010 Jo, det var traumatisk, men jeg jeg føder gjerne igjen:) Er veldig ambivalent, skrekkblandet fryd på et vis.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #7 Skrevet 28. juli 2010 21.18, Ja det er forferdelig vondt. Jeg hadde ingen smertestillende i det hele tatt. (haha, før etterpå da jeg måtte til operasjonsstua og sy...) Dessuten syntes jeg det var et nederlag å ikke klare å føde sjæl. (Nei, ikke påpek at det i så fall er enda mer nederlag å ha keisersnitt. Det er likevel litt anderledes enn å måtte gi opp når man nesten er ferdig) 21:16.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #8 Skrevet 28. juli 2010 Jeg syntes det var helt jævlig. Men heldigvis ble jeg ikke fraskremt for å prøve på nytt. Lillebror kom i rakettfart, og fødselen ble helt annerledes. Ikke som den første i det hele tatt ;-) Så mitt råd er, prøv å ikke fokusere for mye på det. Neste gang kan gjerne bli helt annerledes ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #9 Skrevet 28. juli 2010 Ei over her har hatt tre vakuumfødsler av fire mulige. Derfor er det altså mulig at det skjer igjen, og dermed helt uaktuelt. HI
Tigerpote Skrevet 28. juli 2010 #10 Skrevet 28. juli 2010 Jeg hadde også epidural (selvfølgelig!!) men den virker jo ikke "der nede", kun på ryggen og magen, så det var driiiitvondt å få på vakuumet! Kjentes som om de brente med en lighter;/
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #11 Skrevet 28. juli 2010 to mislykkede vakuumforsøk før det ble tang. Forferdelig og horribelt vondt. Prøver på nr 2 nå, men jeg sliter bare ved å tenke på at det samme kan skje igjen. (skal også sies at det kom ut en livløs gutt...som heldigvis klarte seg bra)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #12 Skrevet 28. juli 2010 Hva var det som var så fælt med det da? Var bare glad for å få barnet ut. Men var mer avslappet siden jeg hadde sett det på forhånd på "Jordmødrene" på nrk nett-tv.
Tigerpote Skrevet 28. juli 2010 #13 Skrevet 28. juli 2010 Og hi er ingen pyse, det er heller ikke vi andre som får epidural etc. Noen har tøffere fødseler enn andre, sånn er det bare. Noen kjenner det bare som menssmerter:)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #14 Skrevet 28. juli 2010 He he. Hadde både sett på jordmødrene og lest i nylander hvor ukomplisert det var, så jeg ble helt sjokkskada over smertene. Rier er INGENTING i forhold. Og riene var jeg sikker på at kom til å ta livet av meg. Ante ikke at jeg hadde full åpning engang, så rakk jo ikke bli så utålmodig på å få han ut. Flerra opp underlivet i alle retninger, kjente det ganske godt ja.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #15 Skrevet 28. juli 2010 Nederlag å ikke føde sjøl? Vet du hva, sånn føler jeg det ikke i det hele tatt selv om jeg måtte få hjelp med vakuum til slutt. Ungen min hadde kommet litt skjevt og satt fast, så tok imot drahjelp med god samvittighet. (men jeg tenkte litt på det de første dagene etter fødsel...men nå et det 3 år siden) Og jeg fødte uten smertestillende og revnet minimalt
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 28. juli 2010 #16 Skrevet 28. juli 2010 er vakum mye annerledes en tang? Unnskyld mitt uvitende jeg.. :-)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #17 Skrevet 28. juli 2010 Tror du bør ringe til jordmor for å snakke om din dårlige fødselsopplevelse. Sikker på at det var selveste vakuumet så gjorde at du syntes det var så traumatisk? Jeg hadde vakuumforløsning, ikke dramatisk i det hele tatt og sa med en gang at jeg kommer til å føde igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #18 Skrevet 28. juli 2010 Jo, det var forferdelig vondt! Hadde ingen bedøvelse, ingen pressrier og legen dro ungen ut med makt så jeg revnet i alle retninger og mistet mye blod. Men hele fødselen hadde vært så utrolig utmattende og vond, jeg var bare glad de klarte få ungen ut. Følelsene da ungen endelig ble lagt på brystet mitt gjorde det å føde til en stor opplevelse uansett hvor vondt, dramatisk og forferdelig det også var... Jeg tenkte anderledes enn deg da, for siden barnet mitt lå så høyt at de var i tvil om de ville klare sette sugekoppen fast og vurderte keisersnitt, tenkte jeg at: Værre kan det ikke bli! Jeg overlevde jo, og fikk et fantastisk barn. Jeg tenkte at ble det like ille eller være neste gang ville det ende i snitt, men mest sannsynlig ville det gå mye bedre. Det gjorde det, ungen kom på kortere tid, jeg ble ikke så sliten og jeg slapp vakuum. Har født tre barn jeg, og bare første ble tatt med sugekopp.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #19 Skrevet 28. juli 2010 Oii nå ble jeg faktisk litt overrasket, gjorde det vondt å ta vakuum ? Jeg var jo førstegangsfødende og det ble tatt vakuum den siste biten som var igjen av fødselen, og alt gjorde jo vondt, men tenkte ikke på at det ble ekstra vondt eller noe pga vakuumet. Kanskje jeg har fortrengt det? Husker jeg ble klippet, en sviende følelse, men alt med vakuumbiten følte jeg bare varte i noen minutter og overhode ingen dramatikk eller noe sånt rundt det.. Skal føde igjen om 14 uker så kjenner jeg blir litt stressa hvis jeg driver å fortrenger ting =/
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #20 Skrevet 28. juli 2010 Jeg hadde vakuum og det holdt på å gå galt. Først prøvde legen med et vakuum som var for stort, ville ikke sitte så måtte ta et mindre. Det kjentes ut som å få ei tekanne dytta opp i hufsa. Når legen trakk barnet ut, ble han sittende fast, så legen måtte inn med hånda for å få han ut. Holdt på med hendene inni der i nesten 10 min. Ungen var livløs og måtte gjenopplives. Brukket kraveben på ene siden og nerveskade på andre. Hadde ikke epidural, men fikk kanskje lokalbedøvelse da legen klippet, husker/vet ikke. Ja det var traumatisk, men nå har jeg lyst på en til......
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #21 Skrevet 28. juli 2010 det er veldig vanlig med store skader i underlivet ved bruk av tang bl.a. det er et stort kirutgisk instrument. Google "forskjærtang" og du skjønner at det ikke var godt. hilsen annie med 2 mislykkede vakuum før tang
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #22 Skrevet 28. juli 2010 Anonym 23:07 Hvordan gikk det med nerveskaden? Har selv et barn som brakk kragebenet og fikk revet over nervene i skulderen, og det er ikke så ofte en støter på andre med samme skade.. Barnet mitt er nå 3 år gammel og erklært 30% invalid pga skaden i skulderen, har ingen store problemer i hverdagen i dag, men armen fungerer jo ikke som den skal og jeg lurer litt på hva slags utfordringer fremtiden vil bringe. Har nervebanene vokst sammen eller funnet nye banet hos barnet ditt, fungerer armen eller har barnet ditt også fått varige skader? Klarer det seg greit?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2010 #23 Skrevet 28. juli 2010 Da er jeg jammen glad at epiduralen virket så godt på meg. Merket nesten ikke noe, til tross for at jeg både ble klippet og revnet. Men da epiduralen sluttet å virke derimot.... grøss.... Jeg har aldri tenkt over at det skulle være et nederlag, og at jeg "ikke har fått til å føde selv"... Jeg har vært gjennom en fødsel jeg som alle andre. 21.18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå