Gå til innhold

Noen som vet hva det sånn ca. koster å redesigne et hus?


Monajenten

Anbefalte innlegg

Altså det er et "vanlig" hus men er nå selskapslokale/catering. Det måtte ha blitt redesignet til et vanlig hjem med soverom/stue/kjøkken/bad o.l. Noen som har peiling på hva det vil koste å få noen til å se på det og redesigne det?

 

Det må jo bygges om før man kan søke om å få det omgjort til privatbolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en arkitekt her hos oss for å komme med forslag til løsninger i huset vårt. Han tok 600 kroner timen, pluss moms tror jeg..

 

Han ville gjerne bruke flere arbeidsdager, han ville først bruke flere timer på å tegne skisser og vise oss, så ville han "fintegne" de skissene vi likte osv. Vi ville bygge på littegrann så han ville også tegne tilbygget, skrive alle søknader til kommunen, søke for oss osv.

 

Bare arkitetktregningen ville jo blitt dyrere enn vi hadde tenkt å pusse opp for, nesten ;)

 

Vi satte et tak på hvor mange timer vi ville bruke han og ba han levere et så godt resultat som mulig på de timene, det gjorde han. Snakket en del om ideer osv. før han tegnet resultatet, hoppet over timene med skisser. Det kostet penger, men ble utrolig bra, ville aldri fått det like bra på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst å si hvor mye dere brukte? Du kan evt. sende på pm:)

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen år siden så jeg husker ikke sikkert, men husker vi fikk noe rabatt på sluttregningen. Mener det ble mellom 20 og 30.000,- men er ikke sikker altså.

 

Da tegnet han også tilbygget, fikset nabovarsler, søkte byggetillatelse og alt sånt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, syns ikke det var så veldig gale i grunnen. Vet du hvor "sikkert" det er at man får det omgjort til privatbolig når det inneholder alt det nødvendige? (stue/kjøkken/bad/soverom med vinduer o.l.) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et næringslokale i dag, må du få det omgjort til boligformål. Det beste er å sjekke med kommunen. Det kan hende de vil se en søknad om det før de vil gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men jeg har forstått det sånn at det ikke går an å omgjøre til boligformål før det faktisk er bygget opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke så langt, men nei du må ikke finne på å bygge før du søker :) Du må søke før du bygger. Sannsynligheten for å ikke få det igjennom er liten hvis det ikke blir så mange utvendige forandringer.

 

Det må godkjente tegninger til for å søke! Noen tegner disse selv, andre betaler for å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som må gjøres utvendig, det er et "vanlig" hus.

Så prosessen er altså tegninger først, så søke og så evt. bygge? Hvor søker man? Kommunen? Tar det lang tid å få sånne ting godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke dere skal gjøre endringer utvendig tror jeg dere slipper tegninger, og bare trenger å søke om bruksendring.

 

Er du sikker på at dere må søke bruksendring da? Jeg hadde ringt sentralbordet i kommunen og spurt. Mange hus er butikker/resturanter uten at de tidligere eierene har søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker men det ligger på næringsmarked og har blitt brukt til catering/festlokaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen (tømrer) sier at dere må søke først! uten å måtte lure noe mer på det, så er det sånn det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koster garantert flesk med mindre du er ganske handy. Du må lage bad i hvert fall og bare det koster fort rundt 250.000,- hvis du ikke er kyndig til å gjøre noe av det selv.

 

Å sette opp innvendige vegger og sånt kan man jo gjøre selv, men det tar tid og man må kunne en del for å få det til fint. Alt kan læres, men er det første gangen dere tar i ei sag tar det litt tid. Og materialer koster ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada men nå snakker jeg bare om selve tegningene:-)

Huset i seg selv koster bare 1,3 så 250 000,- til bad + noe gode hundre tusener til til resten går nok helt fint:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...