Gå til innhold

AAP, meldekort.. Og late NAV-ansatte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på AAP. Sendte meldekort en stund, men det gikk egentlig ganske dårlig. Derfor har jeg endelig fått midlertidig fritak fra å sende meldekort.

 

Hver gang jeg treffer kontakten min på NAV nevner hun dette med meldekortet, at jeg burde sende selv osv. Selvom hun vet utmerket godt at situasjonen ikke har endret seg.

 

Men, er det egentlig sånn at kontakten min sender meldekort for meg? Eller går det automatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun gjør det for deg. Hun har nok en liten pop-up som sier at nå må hun sende kort for deg. Når hun er på ferie går nok jobben til en annen. Det er gjerne de som er sekretærer som gjør denne jobben, ikke saksbehandleren selv. Men det kan variere fra kontor til kontor. På det kontoret jeg jobber er det kun to meldere som har en slik ordning.

 

Det er nok ikke pga jobben og arbeidsmengden saksbehandler tar dette opp, det dreier seg om at du skal ta ansvar for din egen inntekt, for det er tross alt ikke så fryktelig mye jobb å ordne det selv. Det er nok noe med hele filosofien bak, hjelp til selvhjelp. Men noen skasbehandlere går igjennom en checkliste, uten å forstå at det kans gjøre vondt verre med denne masinga. Litt tilbakevendende diskusjon blandt oss ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte er nok alt annet enn late... Her er det snakk om et lite minimum av innsats for å få en ytelse.

 

Diskusjonene gikk hardt for seg på nettet i starten, vedrørende dette med innsending av meldekort. Paradokset midt oppe i det hele var alle de som satt og klagde og debatterte hardt mot ordningen. Kan man bruke debattforumene på nettet kan man også fint sende meldekort to ganger i måneden...

 

Meldekortet er ikke ment å være til byrde eller for å overvåke, men er en del av et system som faktisk skal gi folk mer frihet og bedre oppfølging. Hvorvidt dette med oppfølgingen har blitt bedre på de få månedene det har vært i bruk kan sikkert diskuteres, men ting må tid til å gå seg til!

 

Nå kan folk selv velge om de ønsker å prøve seg i arbeid, og trenger ikke avklare dette med saksbehandler, men krysser av for arbeid på meldekort. I mange tilfeller har de som går på AAP en avtale med nav for å kunne få ytelsen. Dersom avkrysningene avviker fra dette vil det bli opprettet automatiske beskjeder til saksbehandler slik at de enklere kan få oversikt og følge opp. Vi må huske at saksbehandlerne har MANGE å holde oversikt over! For enkelte er avkrysningen det samme hver eneste gang, og det kan føles totalt unødvendig å måtte sende inn disse meldekortene. En kan (dessverre?) ikke ha ulike ordninger for alle i ulike situasjoner. Slik er det bare... Men så er det vel også som 20:10 sier; at enkelte er mer opptatt av sjekklistene sine enn noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor iallverden kan du ikke sende meldekort selv? Du har tydeligvis tilgang på internett og vet hvordan man bruker det så å sende meldekort er en smal sak (det vet jeg for jeg har selv sendt meldekort som tidl. arbeidsledig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrigt sterkt i mot sending av meldekort for andre ytelser, enn dagpenger. Det er en fryktelig inngripende ordning, og passer ikke særlig godt sammen med sykdom, verken fysisk sykdom eller psykisk sykdom, særlig er det en urimelig ordning med fysisk sykdom. Det er tross alt inntekten til pasienten det dreier seg om, og det er faktisk ikke like lett å følge med på melding og meldekort når man er syk, gjerne også alvorlig syk. Noe de aller fleste er om de har vært sykemeldt i over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for seriøse svar:)

 

Jeg får liksom en feeling på at jeg stadig er til bry fordi jeg ikke kan sende meldekort selv. Hun er i mine øyne skikkelig masete og stresser meg. Det er alltid noe som blir sagt rundt det når vi treffes - selvom de andre som da er tilstede kan skrive under på at jeg ikke bør ha ansvaret selv. Enda!

 

Og, ja, jeg kan sitte på DiB selvom jeg ikke kan sende meldekort. På DiB er jeg noen minutter hver uke, når det passer meg. Men meldekort må man først og fremst huske på (noe som er vanskelig for meg pga div.) og i tillegg sende på bestemte tider. Innimellom kan det gå flere uker uten at jeg har noen som helst tilgang på internett. Så, "internettlivet" mitt er ganske uforutsigbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett for deg å si, som ikke vet hele situasjonen min.

Vi to er garantert ikke helt like.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signere dette.

Hadde jeg vært frisk og raskt og gjort "ingenting" hele tiden, hadde jeg nok klart å sende et par meldekort i måneden. Det er jo egentlig en lett sak.

 

Men pga sykdom er det så og si umulig for meg i perioder. Og man vet aldri når disse periodene er.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tenker du at Nav-ansatte er late?

Det er jo begrunnede årsaker til at Nav prøver å få deg til å sende meldekort selv, ikke fordi de er late...... Jeeez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ser ut til at behandleren min i NAV ikke gidder å gjøre jobben selv, når jeg ikke kan gjøre det. Er ikke det en av arbeidsoppgavene deres? Jeg skjønner gjerne at de vil ha "oss" til å ordne opp selv - men på samarbeidsmøtene vi har med teamet rundt meg sier flere at jeg, enda, ikke kan ta den oppgaven selv. Så jeg skjønner ikke hvorfor hun maser sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er frekt av deg å kalle henne lat fordi hun vil at du skal gjøre din plikt. Det er i utgangspunktet din oppgave og ikke hennes. Hvor vanskelig kan det være?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til spørsmålstegnet!

 

Det er ikke min oppgave når jeg er syk. Jeg har da fått fritak, og det er det vel en grunn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke forstå hvorfor du ikke kan sende det selv.

Jeg sender selv meldekort hver 14 dag, og det tar meg 15 sek.

 

Er veldig dårlig form og myyyyye syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne gjort det så enkelt som å markere dagene du skal sende meldekort på en kalender, og henge den på kjøleskapet. En kopi av denne, samt passord og brukernavn, kan du gi til en person du stoler på, så kan vedkommende sende for deg dersom du av en eller annen grunn er forhindret fra å gjøre det selv.

 

På kontoret jeg jobber får man ikke fritak fra å sende om man ikke er alvorlig sinnslidende.

 

Syns du er ufin når du omtaler Nav-ansatte med bakgrunn i at du selv gjør deg så hjelpeløs som du gjør. Dersom pengene ville ha stoppet opp om du selv ikke hadde sendt kortene, ville du kanskje ha klart det?

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er myyyyye syk jeg også.

Lever på forskjellige sykehus etter hverandre, og kan plutselig komme på isolerte rom. Veldig uforutsigbart, altså. Enkelte ganger må jeg skjermes, og får ikke se tv engang.

 

Det er enighet i at jeg ikke skal sende meldekort. NAV ser ut til å ikke godta dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg er alvorlig sinnslidende?

 

Jeg har spurt mine foreldre om de vil gjøre det for meg, men de svarer at det ikke er deres jobb, og at den NAV-ansatt som har dette som arbeidsoppgaver og får lønn for det skal kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg nok - selv hvor mørkt det ser ut innimellom.

 

Men, jeg er selvfølgelig fullt klar over at jeg en dag skal sende meldekort selv, men jeg ser jo selv at det er umulig på dette tidspunktet. Derfor blir jeg litt irritert på all masingen fra behandleren min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har fått fritak pga din situasjon og situasjonen ikke har endret seg, skjønner jeg at det oppleves som frustrerende at dette stadig er noe du må svare for.

 

Vedrørende late Nav-ansatte vil jeg bare påpeke at i dagens samfunn er ressurser en mangelvare i arbeidslivet, man er stadig presset på tid og penger. Nav er inget unntak, snarere tvert i mot. En konsekvens av dette vil være at man ikke kan ta på seg oppgaver som andre kan gjøre selv og prøver derfor å legge disse oppgavene til klienten dersom det er mulig. Man skal heller ikke sy puter under armene på folk, det gagner verken klienten selv, den ansatte eller samfunnet på sikt.

 

Det er ingen hemmelighet at ansatte i Nav er overarbeidet, så latskap, det vil jeg gjerne ha meg frabedt :) Jeg har aldri brukt så mye tid og krefter på en jobb som jeg gjør i Nav, men jeg trives med det likevel.

 

Lykke til med din situasjon.

 

Nav-dama2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk definert i lovverket at det nettopp er DIN oppgave å sende meldekort - ikke NAV sin oppgave. fritak gis til alvorlig syke. Det kan gis 2 typer fritak. det ene er manuell meldeform hvor de NAV-ansatte må gjøre din jobb med å fylle ut meldekort. det sier seg selv at dette genererer masse arbeid for allerede overarbedede NAV-ansatte. Denne formen for friatk gis f.eks til de som har alvorlige lese-og skrivevansker og som faktisk ikke kalrer å fylle ut meldekortet selv. I slike tilfeller skal egentlig brukeren møte opp hos NAV hver 14-dag for å rapportere hva han/hun har bedreved de siste 14 dagene. Noen gjør det over telefon, noen nedfeller det i aktivitetsplanen osv, så hvordan det konkret gjøres er litt forskjellig fra bruker til bruker og fra kontor til kontor..

 

Det kan goså gis automatisk meldeform. dert betyr at hverken bruker eller NAV-ansatte trenger å fylle ut meldekortet. Det gis til de som er alvorlig syke, innlagt på sykehus uten tilgang til internett osv..

 

AAP er en ytelse du får når det er meningen at du skal tilbake til arbeidslivet. I arbeidslivet skriver men timelister osv ved de aller fleste arbeidsplasser, så det å fylle ut et meldekort hver 14 dag er faktisk også trening på en helt vanlig ting du må gjøre når du er i jobb. ved mange arbeidsplasser må man faktisk registrere seg inn og ut HVER DAG - ikke bare hver 14. dag.

 

Ved vårt kontor er det svært få som har unntak fra å sende meldekort. Vi hadde også mange rasende brukere når dette bøle innført, men vi ser nå at de aller aller fleste klarer å sende dette hver 14. dag og det er veldig få som fyller de ut feil. de som har unntak hos oss er et fåtall med svært store lese- og skrivevansker + noen som er innlangt på pykiatrisk avdeling eller har store psykiske problemer slik at de ikke fungerer i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper folk la merke til spørsmålstegnet! ;)

Jeg kan godt forstå at NAV-ansatte har mye å gjøre pga diverse.

Jeg bare synes det er både irriterende og rart at behandleren min maser sånn om det, når "alle andre" (fagpersoner) sier at det passer best slik nå for tiden.

 

Jeg vet også utmerket godt at jeg en dag skal klare meldekortene selv, men det lar seg ikke gjøre.

(Nå kommer sikkert flere til å si at jeg har plenty av tid siden jeg har vært på nett TO ganger nå.. Men, de vet ikke situasjonen!:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart jeg ikke får automatisk meldekort da. Siden jeg er så mye innlagt på sykehus + alvorlig syk. Jeg vet det er meningen jeg skal ut i arbeidslivet, men det er forløpig en lang vei å gå, så arbeidslivstrening er det ikke akkurat fokus på nå for tiden.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...