Gå til innhold

Disse bilstoldebattene er helt teite.


ellen-propellen

Anbefalte innlegg

Den kommentaren om at innlegget var usakelig var til vaskedama med liten gutt...

 

Når det er sagt så er vel diskusjonen at det forskes og granskes og hva som er best og tryggest forandrer seg etterhvert som ting blir forsket på.

Tror diskusjonen er noe avsporet nå vel å merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang soving på magen.Dette ble faktisk diskutert sist jeg var i barselgruppe,og veldig ofte her hjemme med besteforeldre bla. Dette pga hodefasongen på barna. Det er endel skjeve skaller "ute å går" nå til dags.Men dette er da selvfølgelig bedre enn at babyer dør.

Men (bare en tanke) kanskje om 5 år har alle slike pustestoppvarslere til babyene og de ligger da på magen igjen. Jeg tror ikke det er ett helt usannsynlig senario siden man nå kan kjøpe den eletriske duppeditten som varsler.

 

Bare ett sidespor:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kom med veldig dårlig argumenter. Vi blir jo smartere av all forskingen. Syns de som tenker "det gikk jo bra fordi, så da gjør jeg det sånn også" er noen idioter.

 

Dette er rett og slett fakta. Noe vi vet stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddgeir er genial, og kunne ikke sagt meg mer enig.

 

Forskerne gjør at vi får ny viten, ikke at de forsker på noe og tar helomvending på konklusjonen 5 år seinere.

I dag vet vi bedre, heldigvis!

 

Ny viten redder liv, HI.

 

Er enig i at argumentet om å gå å kjøp ny bil hvis stolen ikke passer er lite gjennomtenkt. De fleste (?) kan ikke bare gå og kjøpe ny bil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når krybbedød har gått ned så mange prosent etter at babyene ble snudd på ryggen, så kan jeg ikke tro at noen velger å legge de på magen igjen. Selv om det nå er "slike pustestoppvarslere". Man tar da ikke sjanser med så små! Selv om man har teknologi som kan varsle hvis pusten stopper, så tar man da vel ikke sjanser. Og husk da, disse varslerne hindrer ikke babyen i å dø, den gir bare ett varsel!

 

Det må være et lite gjennomtenkt utsagn fra deg.

 

Så til det opprinnelige innlegget ditt, man kan ikke basere seg på hva som ble anbefalt for 5-10-20 år siden. Forskningen blir bedre og man utvikler produkter.

Når Aids kom til Norge skulle man være forsiktig når man kyssa, og folk trodde de fikk aids ved å drikke av samme flaske. I dag vet vi selvfølgelig mye bedre. (Et eksempel på at forskning går i riktig retning.)

 

Jeg tror at de som snur barnet før 3-4 år desperat prøver å finne en god unnskyldning. "Ungen blir dårlig, for lite plass og så videre".

Også noen som sier at de bare kjører i tettbygd strøk/byen/til og fra butikken også videre. Dere har da ingen kontroll over de andre som er på veiene?! Hva om det kommer en i 80 km og krasjer inn i dere?

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tar sjanser, det er snakk om et lite menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelig 09

Det er akkurat innlegg som ditt jeg siktet til:-)

"Jeg tror at de som snur barnet før 3-4 år desperat prøver å finne en god unnskyldning. "Ungen blir dårlig, for lite plass og så videre".

 

For disse dette gjelder er det sikkert ikke en unnskyldning,men hverdagen. Ungene hyler fordi det er trangt,de spyr hele veien til barnehagen og tilbake....Dette er hverdagen.Da blir debatten teit når det blir kalt unnskyldninger,at de er late foreldre,barna blir faktisk ikke bilsyke (men de spyr like forbanna).

 

Og at jeg personlig vurderer fremovervendt sete siden jeg ikke er i 80 soner med barn i bilen,kun maks 60 soner og påkjørsel bakfra er det som skjer her om noe, heller skal velge bakovervendt itilfelle ett svin kjører i fronten min i 80 er vel litt useriøst av deg?

Jeg bør vel sikre barna mine mot det som det er størst sjans for kan skje? Og fremovervendt er vel sikrest ved påkjørsel fra siden og bakfra?

 

Tror palmesus var en av de få som forstod hva jeg ville frem til med hovedinnlegget mitt:-D

Det er ikke debatten jeg har problemer med, det er hvordan debatten arter seg:-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest datatyven

Alle vet at bakovervendte seter er sikrest, det er ikke mangel på informasjon som gjør at folk velger annerledes. Og man trenger ikke å male fanden på veggen for å få fram budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 6 år siden var jeg gravid, barnet mitt er 5,5 år. Syns det er merkelig at du brukte nett til ditt barn da, for det var jo allerede da helt ut med bag og nett. Trygg trafikk frarådet det på sine nettsider, og det var bra utvalg av bakovervendte stoler i alle vektklasser.

 

Alle må gjøre egne valg, men bakover er best. Selv om det ikke beskytter best ved påkjørsel bakfra, så beskytter det desidert best ved frontkollisjoner, som jo er de kraftigste kollisjonene.

 

Mange skriver i slike debatter (har ikke lest gjennom svarene i denne tråden), at mitt barn satt forovervendt og mitt barn lå i bag med nett etc, og det gikk jo bra. Men hallo, det går jo bra å sitte uten sele også, så lenge man ikke kolliderer!!! Så før man har prøvd å frontkollidere i en høy hastighet, så kan man ikke anbefale forovervendt til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alva, du skriver det så bra :)

 

Vil bare tillegge at disse dukkene er utstyrt med masse målere som måler belastningene på forskjellige deler av dukkekroppene, slik at man da kan danne seg et bilde av hva som skjer med menneskekropper som utsettes for slike impacts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen debatt om bag vs. bilstol for 6 år siden. Dette må du gjerne spørre TT om men de var klare og tydelige på dette allerede da at bagnett var ikke trygt.

 

Og det innlegget var ikke ment som noe HAHA i det hele tatt, dette er viktig. Det må folk forstå, det dør 2 små barn i Europa hver dag og 50 % av barna kunne overlevd nesten uten skader om de hadde sittet bakovervendt. Det tror jeg folk forstår den dagen lovforbudet mot fremovervendte barneseter for små barn kommer(selv om det nok er en stund til så er arbeidet med det igang fra ANEC sin side).

 

Det er like stor sjanse for at noe skal skje dere i tettbygdstrøk og et bakovervendt barnesete er akkurat like trygt der, det er ikke mer sikkert med et fremovervendt sete i et tettbygdstrøk. Da har man mistforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har VTI rykket ut på hver eneste dødsulykke, der barn omkom, gjennom en periode på over 10 år. De fant faktisk ikke et eneste tilfelle hvor et barn i et bakovervendt barnesete døde i en kollisjon som kom bakfra, men de fant faktisk barn som satt fremovervendt og omkom i kollisjon bakfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mangel på informasjon(hvorfor ellers sitter bare 2 av 10 norske barn under 4 år bakovervendt mens i Sverige er tallene nesten 100 % ?), det hører jeg nesten hver eneste dag. Folk som sier ingen har fortalt de dette og at de ikke visste at forskjellen på bakovervendt og fremovervendt var så stor, mange tror at forskjellen er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig enig i det Alva sier i disse innleggene! Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Og jeg tror neppe de kommer til å si at det er tryggere å sitte fremovervendt enn bakovervendt om noen år, når en ser hva som skjer med barna i kollisjoner...?

 

OG, har du sett hva som skjer i kollisjoner i 50km/t? Det er ikke barebare det, så det at du sier at du KUN kjører i områder med maks 60km/t, synes jeg er et fryktelig dårlig argument.

Men såklart, du velger jo selv hva som er best for deg og barnet ditt.

 

Selv har jeg ei datter på halvannet, og vi har INGEN planer om å snu henne fremover, før hun er rundt 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også legge til at disse dukkene de tester med, er laget med mennesket som mal. De har ribben, ryggrad og full pakke, og som ei anna over skrev, de har sensorer som måler belastningen de blir utsatt for. Så det blir som å bruke et ordentlig menneske, uten å risikere store skader og til og med liv, for å finne ut alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det hårreisende??

 

Er det noen gang hårreisende at man skal sikre barnet best mulig?? Det finnes i dag enormt mye kunnskap om at det ER best for barnet å sitte bakovervendt. Folk bytter bil av ymse andre grunner, så hvordo bør ikke barnas sikkerhet være en veldig god grunn til å bytte bil???

 

Vi fikk førstemann for snart 8 år siden, og jeg kan ikke huske en eneste debatt fra den gangen om hvovidt det var best å ha babyen i bakovervendt bilstol eller i bag. Ingen barneutstyrsbutikker enbefalte bag med nett - heller ikke Trygg Trafikk, jordmor eller barnelege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ikke så mange småbarnsforeldre som har økonomi til å bytte bil. Og kanskje ta opp nytt lån til det.

Vi kjøpte en ny bil nå før nr 2 kom. Jeg har såklart sjekket at babystolen passer. Vi fikk bilen billig, rundt 50 000 under takst.

Om jeg ikke får inn en bakovervendt bilstol så ha vi ikke råd til å bytte bil.Da må det bli fremovervendt.

 

Og her hvor jeg bor ble bag med nett anbefalt på lik linje med bilstol for nesten 6 år siden.Hvordan det var der du bor,eller for 8 år siden aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott med debatter om ulike ting, men forstår ikke alltid enkeltes svart/hvitt holdning.

 

JA, jeg vet det er sikrest med bakovervendt sete, og har det til min datter. Men har en venninne som ikke har mulighet til å ha setet bakovervendt i sin bil lengre, og ikke råd til å kjøpe ny bil. Jeg går ikke å gnager på henne for at mitt barn er bedre sikret enn hennes, hun vet det og har nok med sin samvittighet for dette. For alle foreldre ønsker vel i bunn å grunn det beste for sine barn, men det er ikke alltid det praktisk lar seg gjøre, og da synes ikke jeg vi andre skal sitte å dømme og la dem få enda dårligere samvittighet.

 

Noe annet er jo selvfølgelig dem som med viten og vilje alltid skal trosse all forskning fordi det "hender ikke meg" eller "jeg overlevde jo"..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bytte bil behøver ikke nødvendigvis å ha noen økonomiske konsekvenser. Hverken jeg eller andre her har sagt at man må bytte til en nyere eller dyrere bil - bare at man bør vurdere å byttet til en bil hvor sikkerheten til barnet kan ha fokus.

 

Dessuten er det jo fullt mulig å legge mindre penger i barneutstyr som vogn, dyre stellebord og all verdens fancy duppeditter og heller legge de ekstra pengene i bytte til en bedre bil. man kan f.eks spare flerfoldige tusen på kjøpe brukt vogn:)

 

Og Trygg Trafikk har ikke anbefallinger som er ulike utfra hvor i landet man bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,ja de 4-5 tusen man kan spare på å kjøpe en brukt vogn gjør sikkert den hele og store forskjellen når man må bytte bil:-)

Jeg er uenig med deg.De fleste jeg kjenner som har byttet bil,så har det hatt økonomiske konsekvenser. Om bilen er verdt mer enn 10-15 tusen i utgangspunktet.

Og hva er best da?

Ett vrak av en bil,men med bakovervendtre seter?

Eller en nyere og dermed sikrere bil med fremovervendte seter.

For noen mennesker må faktisk velge mellom disse to alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i teknisk mulig? Er man da for eksempel klar over at det er tryggere for barnet at foreldrene kobler ut airbagen og setter de bakovervendt i forsetet enn at de setter dem fremovervendt i baksetet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med atde fleste tar med med bilutgifter i det økonomiske regnestykke når de bestemmer sge for å få barn. Akkuratt som man tar med i regnsetykke at man går ned til 80% lønn dersom man velger den lengste permisjonen, utgiftene til vogn, stellebord, klær, bleier, seng osv osv osv.

 

Og nei, det trenger ikke ha økonomiske konsekvenser å bytte bil. Selv om de fleste DU kjenner har byttet til en dyrere bil, betyr jo ikke det at dette gjelder alle? Jeg byttet også bil da vi ventet føstemann - fra sedan til stasjonsvogn. For meg gikk regnestykke i pluss.

 

Ingen vil vel velge å transportere ungene sine i et vrak?? Hverken med forovervendte eller bakovervendte seter!! I mine øyne bør man da unngå å kjøre ungen i bil - ingen MÅ velge å transportere barna sine i et vrak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes aboslutt INGEN biler hvor det ikke er mulig å ha bakovervedt sete. Man tar bilen med til bilstolforhandleren og finner et sete som passer. Setene finnes i ulike størrelser og former og ikke alle seter passer ialle biler.

 

Dersom man ikke får plass i baksete til tross for at man har skøvet forsetet helt fram, så kan man heller plassere barnesetet bakovervedt i forsete. man kobler da ut airbagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil kamomille. Det var like før vi måtte bytte til fremovervendt når jenta vår var rundt 1 år pga det eneste setet som passet i bilen var Britax Hi-way MEN støttebenet var for kort til å kunne ha det på en av sidene.

Klarte å få til en løsning men det er faktisk ikke alle biler som man får brukt bakovervendt i. Vi prøvde alle setene som var og vi var på mange forskjellige butikker.

 

Og det dummeste jeg hører er når folk sier at "man overlevde før også". For ja, man gjorde nok det men nå vet man mer. Ting er ikke som før.

 

Vi har som sagt bakovervendt sete og jeg er mest komfortabel med å ha det men hva andre gjør bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Folk kan gjøre som de vil.

Syns det er verre med de som kjører med småbarn på fanget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags argument er det at det var like før dere måtte ha fremovervendt? Dere fant jo tilslutt en løsning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...