Gå til innhold

Disse bilstoldebattene er helt teite.


ellen-propellen

Anbefalte innlegg

Ja,det mener jeg. Og jeg skal begrunne det:-)

Jeg har to barn.Ei på 6 år og ei på 5 mnd. Når jeg fikk ho første la babyer i bag med nett over. Debatten var da om man skulle brukebilstol til de under ett år med tanke på evnt ryggskader.

Selv var vi veldig i tvil om hva som var best, og hun flyttet fra bag til bilstol når hun var 6 mnd.

 

Nå er man jo helt sinnsyk om man bruker bag med nett. Og det bare på litt over 5 år.

 

Jada,forskningen og kartlegging av skader osv går fremover MEN det som er rett i år kan være stein hakkende galt til neste år. Eller om 20 år. Bare tenk på alt det foreldrene våre forteller oss om barn og mat etc.Det er jo ett under at vi ikke døde. Satt løse i bilene,drakk kumelk før vi var året etc. (jeg mener ikke dette spydig,men ihht hva vi vet i dag burde vi vært døde eller svært syke)

 

Alle foreldre sikrer barna utifra sine forutsetninger! Alle foreldre vil det beste for sine barn.

Jeg syns denne "hakkingen" og steinkastingen på de som velger fremovervendt sete er helt ute av kontroll,og jeg syns også det går langt når det blir postet "haha" innlegg med linker til en familie som døde.(vet du HI i det innlegget sikkert ikke mente det slik,men...)

 

Selv har jeg ikke tatt en avgjørelse på hva slags sete minste jenta skal i når babysetet er for lite.Men siden jeg har 2 fremovervendte-og vi kun kjører i tettbydge strøk tror jeg det blir fremovervendt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa

Det syns jeg var bra skrevet. Man gjør det man kan ut av en situasjon. Syns det er helt hårreisende når det går så langt at enkelte mener man må kjøpe ny bil for å få inn et bakovervendt sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fundamentalt uenig med deg.

 

Ja, de forandrer mening, men nå kan de begrunne hvorfor de mener bakovervendt er sikrere enn forovervendt, og bilstol sikrere enn bag.

 

Før du bestemmer deg vil jeg oppfordre deg til å se hele følgende link:

 

 

Du har helt rett i at alle forsøker å velge det beste ut i fra egne forutsetninger, og da er det også viktig at man blir mest mulig opplyst slik at valgene man tar er basert på mest mulig fakta og ikke synsing og det man TROR er best uten å egentlig ha peiling. For meg er det tvert i mot hårreisende at noen ikke VIL vite hva som er best, at noen klarer å bagatellisere det, at noen som du nå er i stand til å nesten virke irritert fordi man nå i større grad kan dokumentere hva som er tryggest kontra for bare 5-7 år siden. Jeg for min del er overlykkelig for at jeg får denne informasjonen og dermed kan foreta valg ut i fra god kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på sett og vis enig med deg. Men så har det seg jo sånn at det er ikke alle som ikke er sikret på best mulig måte i bil som blir utsatt for ulykker. Og da går det jo selvfølgelig bra, men er man blant de som er i en ulykke så vil det kunne få fatale følger. Det viktigste er at alle foreldre føler seg komfortabel med de valgene de tar. Hvis en forelder mister sitt barn i en ulykke fordi han eller hun sitter forovervent, så er det de som må leve med dette. Da er det viktig at de har så gode grunner for å ha hatt de den veien at de klarer å stå for sine valg selv etter en ulykke..

 

Ble litt rotete men håper dere skjønner hva jeg mener:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det JEG syns er teit er å sammenligne nå med da vi vokste opp på 70-80 og noen 90 tallet..

Informasjonen er mye bedre nå, det forskes mye mer osv.

Det er ikke fornuftig å si: jaja, jeg overlevde jo..

Det er forsåvidt sant men hva med alle barna som for eksempel døde av krybbedød før de fant ut at det var best for barna å lille på ryggen? Jeg lå på magen da jeg var baby jeg og(i følge min mor) og klarte meg utmerket,men det var dessverre veldig mange fler som døde av det den gang jeg vokste opp, enn det er nå som man VET at det er best å legge barna på ryggen.

Det blir jo det samme som å si at røyking ikke kan være skadelig det. Jaja, mamma klarte seg jo selvom hun røkte i 40 år, da gjør det vel ingenting om jeg røyker i 20?

 

nei, jeg er ikke helt enig med deg der gitt. Men alle har rett på sin mening, og jeg er forsåvidt enig at folk må få sikre ungen sin på den måten de selv vil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste argumentet jeg hører er at "vi gjorde sånn og sånn, og vi overlevde jo". Ja vi satt usikret, men siden vi overlevde så regner jeg med ingen av oss kolliderte med en annen bil i høy hastighet.

 

Ellers har Alva sagt resten av det jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med joaåssemen...idioti å si "vi gjorde sånn og overlevde jo"....Erhm, heldigvis vet vi bedre i dag, takket være forskning, tester og ny viten.

Ja, de gjorde mye feil før i tiden (uten å vite det selvsagt). Jeg vil at barnet mitt skal sitte trygt i bilen, så får andre folk gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men har du sett linken? På hva som skjer med baby i bag og fremovervendt vs bakovervendt? Jeg synes igrunnen ikke det er noe poeng i å diskutere noe her før vi begge innehar de samme kunnskapene om dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at jeg burde hatt flere ord i overskriften min:-)

Såklart er det bra med debatter,informasjon og opplysninger.

Men det er ikke det faglige innholdet i disse debattene som plager meg mest, det er ordlyden vi har til hverandre.

 

Som feks innlegg lenger oppe,om foreldre ville tilgitt seg selv hvis deres barn i fremovervendte sete døde i en ulykke. Selvfølgelig ville de ikke det. Det ville de heller aldri gjort om de mistet ett barn isom satt i ett bakovervendt sete.

 

Jeg mente heller ikke å samenlikne med 70 og 80 tallet i typen "se vi lever jo hehe",men jeg mener ærlig og oppriktig at deet er ett under at vi vokste opp uten alvorlige defekter eller sykdommer alle sammen.

 

Og det går på synsing hos de fleste av oss. Man ser over fakta (teorien), prøver om setene passer (praksis) og så vurderer og synser man utifra behovet man har.

Hadde jeg bodd ett sted hvor front mot front kollisjoner var vanlig ville jeg sikret barna mot det.Men her jeg bor blir de fleste påkjørt bakfra om ulykker skjer.Da må jeg sikre best mulig utifra det.

 

Og så må jeg bare kaste en liten sten til slutt:

Filmene fra trygg trafikk er av dukker. De er propaganda/reklame filmer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjeldent jeg skriver noe slik til en annen bruker, men hallo...? Er det noe i topplokket ditt? SELVSAGT er det dukker! Trodde du de testet bilstoler ol med levende mennesker?!? Dukkene er dog laget slik at de har samme vekt og proporsjoner som et menneske. Filmene viser det som skjer i en kollisjon i en viss fart. De viser hvorfor det er anbefalt å ikke bruke bag eller hvorfor det er tryggere med bakovervendt ig o med at man ikke akkurat utsetter mennekser for livsfare for å kunne vise det med "på ordentlig". Hvordan i alle dager får du det til å bli propaganda? Reklamefilm? Beklager om jeg ble usaklig nå, men slike holdninger som du legger for dagen nå er rett og slett skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss håpe at ingen av oss blir innblanda i en kollisjon!!!

Men når det er sagt, så.... Jeg var med i en kollisjon i 2000. Alle vet at man bør bruke bilbelte fordi at det er det tryggeste. Den ene gangen hadde jeg ikke på meg bilbelte, og det er grunnen til at jeg sitter her i dag. Hvordan jeg kan si det?! Jo pga at han som satt forran meg i dag er lam fra brystet og ned. Taket ble klemt kraftig ned på den siden vi satt, og siden jeg ikke brukte belet, flaksa jeg i baksetet, og unngikk å få taket i hodet.Dette er en helt annen debat, men poenget mitt er at vi ikke kan vite med sikkerhet utfallet uansett hvordan barna våre sitter i bilen. Kanskje får man skader uansett om man sitter sånn eller sånn. Derfor er min oppfordring at vi kjører i fartsgrensen, følger forholdene, og lar mobilen være i fred mens vi kjører. Blir vi trøtte underveis, stopp og sov. Slik kan man være med på å unngå ulykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis går verden fremover på så mange områder. Det er en grunn til at bakoverlent blir anbefalt frem til en viss størrelse.

Ingen ville vel heller finne på å røyke i bilen med små barn f.eks. osv osv osv....

 

Det er faktisk slik at en del døde og en del fikk problemer med helsa eller døde både ifht kumelk og fordi de satt løse i bilen.

(ja jeg kjenner faktisk noen av førstnevnte kategori, når det gjelder sistnevnte så viser statistikk og undersøkelser det).

 

Selv ble jeg skadet for livet til tross for bilbeltebruk og korrekt nakkestøtte osv da jeg kjørte på en helt vanlig liten biltur. Hadde jeg ikke hatt belte, hadde jeg antagelig vært grønnsak i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg har noe under topplokket:-) Jeg vinklet debatten vår inn på ett annet spor. På en barnslig måte,ja,men dreide den uansett.

Selv om trygg trafikk kaller det opplysningsfilm/informasjonsfilm etc så er det uansett propaganda. (http://no.wikipedia.org/wiki/Propaganda ), og en slags reklamefilm for sitt eget arbeid. (http://no.wikipedia.org/wiki/Reklame Se punktet Mål for reklamen)

 

Kommentaren med at det er dukker er fordi det er ikke sikkert menneske kroppen reagerer likt selv om kroppen og dukken er like store i vekt og proposisjoner. Men det vet forskere og leger bedre enn meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg mente! Det var faktisk en del som døde og fikk varige mèn før i tiden av ting vi har forsket mer på og vet mer om i dag! Det er en grunn til at man anbefaler bakovervendt bilstol, det er jo fordi det nettopp er forsket på og at eksperter mener dette er det beste!

Det at ikke "alle" har vokst opp med skader eller at "alle" har dødd av ting som var greit før men som er fyfy nå, er ufattelig teit å si!! Det er da ikke alle som dør eller får varige men av ting i dag heller som ikke er forsket nok på, men det er NOEN. Og sjansene er større av enkelte ting enn andre. Derfor må det forskes mer på!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare hvorfor dette ikke er propaganda:

 

Fremstillingen er ikke ensidig. De viser BÅDE bakovervendt og fremovervendt i samme filmsnutt, faktisk samtidig. De viser også HVA som skjer med en baby i bag, verken mer eller mindre. De verken tilbakeholder opplysninger, forteller mer enn sannheten, eller noen andre virkemidler som kjennetegner propaganda. Temaet er heller ikke verken religiøst eller politisk, noe det meste av propaganda er.

 

For å forklare hvorfor dette ikke er reklame:

 

De fremmer ikke et spesifikt produkt (merke) i det hele tatt, de opplyser, Derfor stemmer ikke et eneste ett av punktene for "mål for reklamen". Man kan til nød si at de oppfordrer oss til å bruke bilstol, og fortrinnsvis helst bakovervendt, men det er ikke reklame i det hele tatt, ingen av kriteriene ligger til grunn.

 

Selvsagt vil ikke en dukke og et menneske reagere helt identisk, men slengen man får i en kollisjon vil være lik, og enhver som jobber i ambulanse, en lege osv som har sett et trafikkoffer vil nok kunne fortelle at skadene på ofrene tilsvarer skadene dukkene ville ha fått om de var levende mennesker. Det er da også en lege som uttaler seg i filmen, som du sikkert så.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var poenget mitt og,at det blir forsket mer. Så man kan faktisk risikere til neste år at bakovervendt bilsete er feil.Fordi ny forskning da viser det. Man vet aldri hva neste skritt i forskningen vil vise. Grunnen til at man idag anbefaler bakovervendt bilstol er at det er mange store ulykker front mot front. Når alle norske veier har fire felt og midtdeler vil kanskje denne problemstillingen være borte. Da er det jo synd på de som har lånt penger over evne for å kjøpe ny bil der bakovervendt bilstol passer best.

 

Ang setebelte,så har jeg selv vært i bilulykke hvor jeg ville blitt drept med sele.Selen i denne bilen virket ikke,og det var jo ett forholdsvis kort tur. Som endte rett i fjellveggen i 80 km/t. Det lå usikre gjenstander i bilen,og de ville mest sannsynlig knust skallen min om jeg ikke var blitt kastet ut av bilen først.

Men jeg bruker jo belte den dag i dag:-) Og sikrer alt i bilen:-)

Man kan aldri sikre seg mot alt,så alle sikrer seg så godt de kan. Det bør være godt nok uten at vi her inne skal dømme og (som noen gjør) ønske død og fordervelse over de som velger annerledels.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting i disse debattene er hva som er best å gjøre.

 

En annen ting er jo at noen brukere her inne mener alle kan kjøpe nye biler f.eks. for å få plass til å sette setene bakovervendt. " har du ikke plass, da må du kjøpe ny bil" er argumenter man ser gå igjen ganske ofte.

 

Og da blir jeg litt oppgitt.

 

Ja, jeg vet det er best. Ja, jeg kunne ønske vi kunne ha setet sånn. Men nei, vi har faktisk ikke muligheter til å kjøpe ny bil.

 

Det betyr ikke at man ikke tar ting på alvor, det betyr bare at ikke alle er like heldig stilt som andre i forhold til å kunne velge det som er best for barna. Det betyr heller ikke at man håper at barna sine skal dø i en ulykke. Det betyr bare at man ikke kan, ikke har muligheten. ... (og ja, mange kjenner på at det ikke er noe god følelse og kunne ønske de hadde økonomi til å gjøre noe med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dermed sagt at vi aldri havner i en kollisjon om vi kjører i fartsgrensen og ikke kjører når vi er trøtte osv. Men er jo fler på veien, de kan jo kræsje med deg, føreforhold osv.

 

Kanskje vi voksne også strengt tatt skulle sittet bakovervendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke forstå denne debatten...

 

VIL dere at det skal være like ok å sitte forover som bakovervendt? Hvorfor diskutere fakta som forskere har kommet frem til? Fordi det er mer bekvemt for dere? Hvorfor i så fall?

 

Diskuterer dere også hvorvidt det faktisk er bedre at spedbarn ligger på ryggen enn magen? Det hadde vært mer praktisk for meg om det var ok at de lå på magen,da lille frøkena her sover myyye bedre om hun kan ligge på magen. Men vi VET jo at det er anbefalt ryggsoving, og at krybbedøden har gått ned betraktelig etter at det ble innført som "standard"

 

Nei jeg skjønner virkelig ikke behovet for å debattere for noe som ikke anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det aller beste er nok hest og kjerre.

Lav fart,fastmontert bakovervendte seter (eller benker om du vil) og særdeles miljøvennlig.

 

:-P

 

Ps, i tilfelle noen ikke skjønner det, dette er ett forsøk på å være morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, faktisk, men det er umulig enn så lenge, hehe...

 

Når det gjeler at forskere skal ombestemme seg. Noen ting går de ikke tilbake på. Røyking er og blir farlig, babyer på magen om natten er og blir mer risikabelt i forhold til krybbedød...og bakovervendt er og forblir tryggere enn fremovervendt. Jeg tror heller ikke hele det Norges land kommer til å bli dekket av 4 felts motorveier og at alle alltid er 100% edru og i god form hver gang de setter seg bak rattet. Og innen den tid eventuelt likevel skulle komme, er behovet der for å vite hva som er tryggest. Om DU velger å ha barnet ditt fremovervendt er jo det helt greit så lenge du vet hva du gjør og kan leve med det, men det forhindrer jo ikke at det fortsatt er nødvendig å opplyse om hva som er det sikreste.

 

De fleste jeg kjenner sikrer barna sine fremovervendt fra de er ca 1,5 år +/- 0,5 år. Jeg synes ikke de er dårlige mødre av den grunn, og jeg prakker ikke på dem mitt syn, men når de spør om hvorfor jeg insisterer på å ha mine bakovervendt lenger, så forklarer jeg det for dem. To av dem har faktisk snudd barna sine tilbake etter det fordi de rett og slett ikke visste om at det var så mye tryggere, og det igjen forteller meg at opplysningen er viktig! Folk må få vite dette. Ikke bare at det anbefales å ha barna bakovervendt, men hvorfor! Hvor stor forskjellene faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usakelig... Det går ann å gjøre det man kan for å ikke å være den som forårsaker en kollisjon da.

 

Men Ellen F: Beklager hvis jeg hørtes litt krass ut,men DER er jeg enig med deg:) Er ikke det lureste å kjøpe ny bil kun for å få plass til bakovervendt bilsetet! Å sikre barna i bilen er bedre enn ingenting selvfølgelig selvom det beste "Nå til dags" er å sette de bakovervendt:)

Men nå tror jeg mange velger å kjøpe ny bil, ikke kun for bilsetene sin skyld, men for å i det hele tatt få plass til ungene;)

Kan bli problematisk å kjøre rundt i en liten polo eller micra om man har 4 unger;)

Nå er jeg så heldig at jeg har stor nok bil til å sette setet bakovervendt når mini blir stor nok til å bytte til sete som har den valgmuligheten(bruker 0-13kg sete nå), så her er det ikke tvil om hva som blir gjort!

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...