Gå til innhold

Vet ikke mine arme råd......


Jeanette77

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen....

 

Jeg har ei jente på 9, en gutt på 6 og er gravid i 6mnd. Gutten min på 6 år har begynt å bæsje på seg, skjedd ca 4 ganger nå i løpet av di 2-3 siste mnd....han har aldri gjort det før og hadde ikke noe problem med å slutte med bleie på han da han var 3år. Aner ikke hvordan jeg skal takle dette for jeg har ikke vært borti dette her før og blir bare veldig sint på han når han gjør det for jeg mener at han veit,merker når han må på do når han har gått på do hele tiden før dette her begynte....han blir kjempe lei seg når det skjer men han fortsetter jo bare å gjøre det....som sagt det er jo ikke ofte men blir super fortvila for gutten skal jo begynne på skolen bare om noen få uker.....noen som har opplevd det samme og hva skal jeg gjøre??? Veit jeg kan kontakte helsesøster og spørre der men tenkte jeg kunne høre med noen av dere først.....

 

 

 

Hilsen fortvilet mamma.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke akkurat sånne erfaringer som du opplever nå, men jeg tror uansett ikke at det å bli sinna hjelper så mye. Da får han jo den oppmerksomheten han tydeligvis ønsker seg. Vi brukte mye tid på å forberede storebror på at det skulle komme en liten til i familien. -Han var jo vant med å ha enerett på all oppmerksomheten.

 

Kanskje du skulle prøve å bruke litt tid sammen med gutten din, bare du og ham, hver dag, der du forteller ham om hva som skal skje, at det snart skal komme en liten bror eller søster, og at du kommer til å trenge masse hjelp av ham og storesøster når den kommer. Husk også å fortelle ham at selv om det snart kommer en ny baby, kommer du til å være minst like glad i ham fremdeles, og at ingen kan ta hans plass i hjertet ditt. (Eller noe sånt.) :-)

 

Fokuser på positive ting, og prøv så godt du kan å ikke lage noe styr når han gjør på seg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei og takk for svar!

Jeg var rolig og behærsket de første gangene for da trodde jeg jo at det var bare uhell....men siden det fortsetter så blir jeg bare irritert over det og siden han da skal begynne på skolen så vil jeg ikke at han forsetter med dette.....vil ikke at han skal bli ertet på skolen for at han bæsjer på seg.......Jeg har snakket masse med begge ungene rundt babyen i magen, vi gjør det hver dag faktisk for dem spør om så mye rart:)og dem gleder seg masse til dem kan få hjelpe til og alt det der.....men det er vel helt sikkert noe jeg gjør feil siden dette har begynt......og jeg har snakket masse om at jeg/vi kommer til å være like glad i dem fordet om det kommer en til og at selv om jeg/vi blir litt opptatte med babyen og ikke får hjulpet dem på sekundet noen ganger så kommer vi aldri til å være mindre glad i dem......og jeg føler jo at jeg har gitt dem like mye oppmerksomhet opp igjennom så det er nok noe jeg glemmer bort som er viktig, veit bare ikke hva...men jeg får bare håper at dette gir seg og at alt ordner seg til slutt...

 

Ha en forsatt god sommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som et lite rop om oppmerksomhet, jeg ville kanskje forsøkt litt omvendt psykologi på det hvis det hadde vært meg. At alle de gangene han IKKE har gjort det så ville jeg gitt positiv oppmerksomhet men de gangene han hadde gjort det i buksa at jeg overså det og ga ingen oppmerksomhet.

Det er bare en tanke jeg har.

 

Jeg ville kanskje spurt han rolig og behersket også hvorfor han har begynt å gjøre dette. Om det kanskje er fordi han gruer seg til å bli storebror eller hva det nå kan være. Er i slike situasjoner det er så viktig men vanskelig å senke seg til barnas nivå og være rolig når man konfronterer dem.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt kontakt med helsesøster. Hun vil kunne prate med gutten og få et inntrykk av hva som kan ligge bak. Kanskje har han opplevd noe som du ikke vet om? Kanskje har han et underbevisst ønske om å få være liten? Han skal både få småsøsken og begynne på skolen. Eller kanskje han rett og slett liker det litt der og da og blir kjempefortvilet etterpå. Det høres ekkelt ut, men unger tester ut mye rart, litt i samme gate som doktorleker hvor de stikker ting inn i rompa på hverandre ;-)

 

Det kan jo til og med hende at det er noe fysisk som gjør at han ikke kan holde seg. Snakk med helsesøster - hun har garantert vært borti noe liknende før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er stemamma til en gutt på 7 snart 8 og han kan skvette i trusa si fordi han har hastverk og ikke gjør seg ferdig og fordi han går på do i siste liten..

 

så jeg tenkte at kanskje dette virker som problemet, at han venter til siste liten og ikke rekker frem. jeg foreslår at du hjelper han litt med å huske på dobesøkene og minner han om å gå på do og at han bruker god tid og gjør seg skikkelig ferdig..

han har sikkert mange tanker i hodet som blir skjøvet litt på at han kan glemme seg bort.. for veldig mange er første skoledag en virkelig stor dag som mange både gruer og gleder seg fryktelig til... de føler seg så store og selvstendige...

som andre har skrevet over så kan det være å bruke litt ekstra tid på skolegutten siden det skjer veldig mye for akkurat han nå. litt egentid med mamma, bare du og han som shopper til skolestart etc.. og fortell hvor spent du også er og spør litt hvor spent han er.. etc så skal du se det bedrer seg nok:)

 

men masse lykke til :)

NB

han bør nok ikke kjeftes på når han gjør i buksa men forstår godt at du blir fortvilet.. snu deg heller bort og bli sint i ett rom han ikke er i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen tusen takk for mange hyggelige, positive og hjelpsomme svar:) Disse skal garantert prøves ut!

 

Ønsker alle en fortsatt riktig god sommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...